Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB

Startat av Rickbox, 20 mars 2011, 23:57:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: jocke skrivet 21 mars 2011, 23:28:23 PM
Har kortet både månadskort och reskassa så måste ovanstående göras med, för ananrs dras resor på månadskortet.

Det här förstår jag inte. Hur kan man ha månadskort och reskassa på samma kort?
Verkar onödigt invecklat.

jocke

Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2011, 01:46:07 AM
Det här förstår jag inte. Hur kan man ha månadskort och reskassa på samma kort?
Verkar onödigt invecklat.

Det är de. Hela systemet är onödigt :P Det fungerar bra men segar ner påstigning något så otroligt.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2011, 01:46:07 AM
Det här förstår jag inte. Hur kan man ha månadskort och reskassa på samma kort?
Verkar onödigt invecklat.

Vad jag har fått för mig av texten på BIMS kortläsare så kommer dessa kort vara på samma vis.

Om man vill använda månadskortet så håller man bara fram kortet mot läsaren så registreras det. Om man vill använda reskassan som finns på samma kort så måste man först trycka på antingen "enkelbiljett vuxen" eller "enkelbiljett ungdom" och sen visa fram kortet så dras det pengar från kortet istället.

Detta har jag fått för mig iaf. Jag kan ju ha helt fel. :)

jocke

Citat från: Björn Ax skrivet 22 mars 2011, 02:18:45 AM
Vad jag har fått för mig av texten på BIMS kortläsare så kommer dessa kort vara på samma vis.

Om man vill använda månadskortet så håller man bara fram kortet mot läsaren så registreras det. Om man vill använda reskassan som finns på samma kort så måste man först trycka på antingen "enkelbiljett vuxen" eller "enkelbiljett ungdom" och sen visa fram kortet så dras det pengar från kortet istället.

Detta har jag fått för mig iaf. Jag kan ju ha helt fel. :)

Ja men är de så så är de ju okej. Så länge man inte måste samtala med föraren om det :P och få en fånig biljett
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: jocke skrivet 22 mars 2011, 02:31:13 AM
Ja men är de så så är de ju okej. Så länge man inte måste samtala med föraren om det :P och få en fånig biljett

Ja, då blir allt knappande på resenärens ansvar. Det gäller således att som resenär själv tvingas läsa på för att därefter veta hur man ska göra. Visst kan många ha problem till en början, men det låter ju ändå som en bättre lösning än dagens krångel i Gävle. :)

Jacob

Vet inte om det här tillför diskussionen så mycket, men jag måste hålla med jocke om att GUB har ett väldigt effektivt system. Det visar sig senare om det nya är lika effektivt.. Man får hoppas!

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 22 mars 2011, 02:18:45 AM
Om man vill använda månadskortet så håller man bara fram kortet mot läsaren så registreras det. Om man vill använda reskassan som finns på samma kort så måste man först trycka på antingen "enkelbiljett vuxen" eller "enkelbiljett ungdom" och sen visa fram kortet så dras det pengar från kortet istället.

Men jag fattar fortfarande inte fullt ut. Om jag har ett månadskort med låt oss säga 7 dagars giltighet kvar. Varför i hela friden skulle jag då välja att förbruka den "reskassa" som också verkar finnas på kortet?

Jag förstår absolut inte vitsen med att ha två funktioner på samma fysiska kort. Som resenär skulle jag själv föredra att ha ett månadskort, samt ett annat laddat resekort som backup i plånboken, om jag nu skulle glömma bort att ha laddat upp månadskortet vid nåt månadsskifte. Precis som att som SL-resenär ha ett månadskort samt en remsa i reserv.

jocke

Poängen är att du bara behöver ha 1 fysiskt kort. Eller om vi säger att du åker med en kompis och ska betala åt honom. Då visar du först ditt, sen visar du bara igen fast betalar med reskassa. Det finns fördelar med de. Men personligen tycker jag de är lite överdrivet :P
Jag förändrar era liv med detta inlägg

yngrot

Citat från: Ersa skrivet 22 mars 2011, 01:46:07 AM
Det här förstår jag inte. Hur kan man ha månadskort och reskassa på samma kort?
Verkar onödigt invecklat.



Vi har samma hos Västtrafik  där kan du ladda på en områdesladdning+ kontoladdning(reskassa/värdekort) ex Borås kommun 30dar sen skall du åka till Tranemo då trycker du på T-knappen och maskinen tar betalt för den delen områdesladdning inte gäller..vid avstigning visar du upp kortet då dras rätt summa och du ser vad som är kvar på kontoladdning.. Skulle du ha 2 kort här så blir det mer krångel med en massa knapptryckningar för föraren..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

KG

Onekligen mycket smart att ha allt i samma kort. Det är ju perfekt för den som pendlar till jobbet men ibland gör en avstickare över zongräns eller som ibland tar med sina barn osv.

Bara kunden själv kan sköta knappandet så är det nog ett bra system. Visst blir det en inkörningsperiod men med tiden så borde det gå smidigt.

Olof Lagerkvist

Citat från: KG skrivet 22 mars 2011, 11:05:25 AM
Onekligen mycket smart att ha allt i samma kort. Det är ju perfekt för den som pendlar till jobbet men ibland gör en avstickare över zongräns eller som ibland tar med sina barn osv.

Bara kunden själv kan sköta knappandet så är det nog ett bra system. Visst blir det en inkörningsperiod men med tiden så borde det gå smidigt.

Just precis så, det är väldigt smidigt för resenären att bara behöva ha ett kort och att ladda kortet med period för resan man gör varje dag och pengar för resor man gör mer sällan. Jag har använt såna system i många år på många olika håll och för det mesta tas det emot väl bland resenärerna, även om det blir mer eller mindre inkörningsproblem emellanåt mycket beroende på vilka system resenärerna i ett visst område har vana av sedan tidigare.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Det kanske är en vanesak helt enkelt. Jag blev dock lite kallsvettig bara vid tanken på att släppa lös ett sånt superkort i t.ex Västerbotten där man av tradition inte alls informerar resenärerna om hur deras kort och kortläsare fungerar. Då skulle man nog få samma kaos som Jocke berättade om ovan.

Trots att Västerbottens kortläsare bara har en enda knapp har man gjort allt för att förvirra för resenären. I Ultrabussarna skulle man först bara hålla upp kortet mot läsaren så drogs en resa automatiskt. Satte man tillbaka kortet en gång till drogs ännu en resan. Mindre bra. Så utan att informera ett dugg ändrade man så att resenären var tvungen att trycka på den stora bekräfta-knappen för att resan skulle dras. Det tog nån månad innan detta började fungera. Sen kom man på att man även skulle lägga in en spärr så att föraren var tvungen att godkänna att fler resor än en drog från kortet vid samma tillfälle. Bra idé i teorin, men även denna gång glömde man bort att informera en enda resenär, så det uppstod en hel del konflikter och sura miner vill jag minnas. Rätt duktigt ändå, hur man i en stad med en enda zon lyckades göra en kortläsare med en enda knapp så invecklad att påstigandetiden blev onödigt lång. ::)

I Västerbotten har man dessutom inte ens "udda resa" vilket innebär att ett resekort låst mellan Umeå-Täfteå bara kan och får användas på exakt denna sträcka. Vill du åka någon annanstans, trots att du har 300 kr på ditt resekort? Då måste du köpa en enkelbiljett, eller ännu fler resekort. Rekordet var en dam på sjukhuset som hade fyra olika resekort i sin plånbok. Ett mellan Holmsund-Umeå, ett Umeå-Täfteå, ett Umeå-Sävar och ett för Umeå tätort! :o

yngrot

Västerbotten låter verkligen som rena botten här..låsa kort till bara en destination verkar ju helt galet..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 22 mars 2011, 12:51:17 PM
Västerbotten låter verkligen som rena botten här..låsa kort till bara en destination verkar ju helt galet..

Alla resekort är ju "låsta" till två taxepunkter i grunden, men tillåter man bara funktionen "udda resa" så skulle alla resekort (oavsett vilka taxepunkter de är inställda mellan) kunna användas mellan alla typer av resmål inom Västerbotten, Västernorrland och Jämtlands län. Idag finns denna funktion i Västernorrland och Jämtlands län, och har fungerat bra sedan biljettsystemet monterades i januari 2001. Jag har kvar mitt gamla resekort från 2001 som gäller mellan Östersund-Brunflo, och det åker jag än idag på mellan alla möjliga orter runtom Västernorrland och Jämtland. Men trots att Västerbotten har exakt samma maskin och mjukvara, har de valt att utan motivering spärra denna funktion.

Ja, det var en lagom kulturkrock att som förare med flerårig vana av Jämtlandsmaskinerna upptäcka en massa osmidigheter och problem i hemlänet Västerbotten.