Biljetter och biljettmaskiner hos UL och GUB

Startat av Rickbox, 20 mars 2011, 23:57:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickbox

Hej!

Jag undrar varför UL och GUB ska envisas med att behålla sina gamla biljettmaskiner istället för att skaffa in nya som många andra bolag gör?

En annan sak jag undrar över är varför de ska ha olika biljettmaskiner, de där Almex-maskinerna i UL-bussarna är ju uråldriga, varför införde man inte Buscom som GUB gjorde? Man hade kunnat haft knapp 1, 2 och 3 för vuxna och olika zoner, och 4, 5 och 6 för barn.

Finns det något slags värdekort man laddar med pengar i stil med värdekortet hos GUB som funkar för både UL och GUB?

Såvitt jag vet är det endast ULs periodkort som funkar för både stads- och regiontrafiken, men det är ju onödigt för såna som bara åker ibland som jag, jag måste då ha två kort, ett klippkort för UL och ett värdekort för GUB och det är jobbigt att ha en massa kort.

I Skåne till exempel kan man åka både tåg, regionbuss och stadsbuss med Jojo-kortet, där behöver man alltså bara ett kort som gäller i hela länet.

Har tidigare hört här på forumet att UL och GUB skulle införa nya biljettmaskiner, det verkar desvärre ha uteblivit... >:(

Björn Ax

Nytt biljettsystem är på väg men väldigt försenat. Kommer troligtvis nästa år.

Så UL och GUB envisas inte direkt med att behålla sina system utan dom är tvungna att vänta tills det system som dom håller på att införskaffa är klart för leverans. Då det inte bara är vi i uppsala som ska ha detta system så är det många viljor som måste få säga sitt innan det kan bli leveransklart.

Varför UL och GUB har inskaffat olika system är väl för att det är 2 olika företag.

Dock är ju buscom minst lika uråldrigt som almex maskinerna.

När det nya biljettsystemet kommer så kommer det endast vara 1 kort som man kan använda över hela mälardalen.

Jacob

Citat från: Björn Ax skrivet 21 mars 2011, 00:23:05 AM
När det nya biljettsystemet kommer så kommer det endast vara 1 kort som man kan använda över hela mälardalen.

Så inget motsvarande värdekort kommer att finnas?? Kommer ju bli dyrare för oss som bara åker stadstrafik då, om man måste betala för mer än vad man åker...

eller??

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Jonas

Tanken är att du ska kunna använda samma kort både som månadskort och som värdekort, iaf om jag kommer ihåg rätt.

lil-sis

Citat från: Jacob A skrivet 21 mars 2011, 01:22:53 AM
Så inget motsvarande värdekort kommer att finnas?? Kommer ju bli dyrare för oss som bara åker stadstrafik då, om man måste betala för mer än vad man åker...

eller??

//Jacob

Du lär kunna välja hur du vill ladda det. Med pengar, resor, "zoner" osv.


Björn Ax

Citat från: Jacob A skrivet 21 mars 2011, 01:22:53 AM
Så inget motsvarande värdekort kommer att finnas?? Kommer ju bli dyrare för oss som bara åker stadstrafik då, om man måste betala för mer än vad man åker...

eller??

//Jacob

Nej då. Menade att det bara kommer vara 1 fysiskt kort men det kortet kan självklart laddas med flera olika "sorters" kort.

Kommer också kunna laddas på via internet så folk slipper åka långa vägar till deras butiker.

Ersa

Citat från: Björn Ax skrivet 21 mars 2011, 10:52:36 AM
Nej då. Menade att det bara kommer vara 1 fysiskt kort men det kortet kan självklart laddas med flera olika "sorters" kort.

Kommer också kunna laddas på via internet så folk slipper åka långa vägar till deras butiker.

Men då borde man väl nästan kunna ta bort kontokortsläsarna ur bussarna? Får man även upp biljettautomater på Uppsala "resecentrum" och Arlandas terminaler kanske man även kan slippa kontokortsläsarna på 801:an? :)

kimpan

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 11:05:42 AM
Men då borde man väl nästan kunna ta bort kontokortsläsarna ur bussarna? Får man även upp biljettautomater på Uppsala "resecentrum" och Arlandas terminaler kanske man även kan slippa kontokortsläsarna på 801:an? :)

Är övertygad om att så länge UL är kvar i sin nuvarande form så kommer också kontorkortsläsarna att vara kvar.....

jocke

Ååååh då blir de lika värdelöst som i gävle med andra ord. Att varje kund som har värdekort kommer få stå och dividera med föraren om att den ska åka på reskassa. HAHA. Jag skrattar åt det. Kommer ta 20 minuter och lasta 40 människor.

Finns inget system som är så effektivt som de GUB har idag, de flyter på såååå j***a bra vid lastning av folk. I gävle blir man som sagt gråhårig av att vänta. Synd att det kommer förstöras även i uppsala nu  :-\
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Citat från: jocke skrivet 21 mars 2011, 11:59:22 AM
Ååååh då blir de lika värdelöst som i gävle med andra ord. Att varje kund som har värdekort kommer få stå och dividera med föraren om att den ska åka på reskassa. HAHA. Jag skrattar åt det. Kommer ta 20 minuter och lasta 40 människor.

Finns inget system som är så effektivt som de GUB har idag, de flyter på såååå j***a bra vid lastning av folk. I gävle blir man som sagt gråhårig av att vänta. Synd att det kommer förstöras även i uppsala nu  :-\

Nu blev det väl ändå lite fel? Det är väl inte dagens Gävlesystem vi kommer att få i Mälardalen?
Sen har jag aldrig förstått vad "reskassa" innebär, och vad man ska ha det till. Varför inte bara ha ett kort som laddas med antal pengar, som man sen reser upp? Det räcker väl?

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 12:02:34 PM
Sen har jag aldrig förstått vad "reskassa" innebär, och vad man ska ha det till. Varför inte bara ha ett kort som laddas med antal pengar, som man sen reser upp? Det räcker väl?

Det är precis det du beskriver som begreppet "reskassa" innebär. Eller tänker du på något annat?
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Ersa

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 21 mars 2011, 12:03:42 PM
Det är precis det du beskriver som begreppet "reskassa" innebär. Eller tänker du på något annat?

Ingen aning. Det har varit en massa skriverier om "reskassa", men jag har aldrig fattat vad denna funktion innebär.

Det system jag varit mest nöjd med både som resenär och förare är systemet som Jämtland och Västernorrland haft sedan 2001. Ett enda typ av chipkort som laddas med obegränsat antal resor under en viss tidsperiod (t.ex månadskort), eller som resekort med jämna hundralappar. När man har det som resekort är det låst mellan två orter (t.ex Östersund-Bräcke) men man kan åka mellan alla typer av destinationer i de bägge länen om man ber föraren knappa in en "udda resa" t.ex inom Östersunds tätort eller mellan Fåker och Sveg. Enkelbiljettsförsäljningen rasade i botten direkt när detta system infördes 2001. :)

Ordet "reskassa" har jag dock aldrig hört nämnas i Jämtland eller Västernorrland, så det begreppet har jag aldrig förstått. Förstår begreppet ännu mindre nu sedan jag läst det Jocke skrivit om att resenärer med "värdekort kommer få stå och dividera med föraren om att den ska åka på reskassa".

Olof Lagerkvist

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 12:13:13 PM
Ingen aning. Det har varit en massa skriverier om "reskassa", men jag har aldrig fattat vad denna funktion innebär.

Det system jag varit mest nöjd med både som resenär och förare är systemet som Jämtland och Västernorrland haft sedan 2001. Ett enda typ av chipkort som laddas med obegränsat antal resor under en viss tidsperiod (t.ex månadskort), eller som resekort med jämna hundralappar. När man har det som resekort är det låst mellan två orter (t.ex Östersund-Bräcke) men man kan åka mellan alla typer av destinationer i de bägge länen om man ber föraren knappa in en "udda resa" t.ex inom Östersunds tätort eller mellan Fåker och Sveg. Enkelbiljettsförsäljningen rasade i botten direkt när detta system infördes 2001. :)

Ordet "reskassa" har jag dock aldrig hört nämnas i Jämtland eller Västernorrland, så det begreppet har jag aldrig förstått.

Det är bara olika namn hos olika trafikhuvudmän men för samma sak. Det stämmer bra att i Jämtland heter det inte reskassa. Hos Västtrafik heter det inte heller reskassa utan "kontoladdning" men det är fortfarande precis samma sak.

Citat från: Ersa skrivet 21 mars 2011, 12:13:13 PM
Förstår begreppet ännu mindre nu sedan jag läst det Jocke skrivit om att resenärer med "värdekort kommer få stå och dividera med föraren om att den ska åka på reskassa".

Vet inte exakt vad som avses faktiskt. Det brukar gå snabbt och enkelt att registrera en enkelresa för en zon och en person med kontaktlöst kort i alla län som har det oavsett vilket system man har just där. Men sedan kan det variera lite hur man registrera resa för flera personer (om systemet medger det) eller flera zoner.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

jocke

Ersa : nee vet de inte är samma system, men jag blir orolig när jag hör att de är liknande, vilket jag hört. Och Reskassa är detsamam som värdekort i tex uppsala. Ett kort laddas med säg 100:- och en resa kostar 20:-.
Problemet är som sådant här:

Om vi tar gävle så har vi ju en kortläsare utan knappar och med minimal display. Det den visar är vad du har för kort samt när de går ut.
Har du ett "Reskasse" kort eller som de heter i uppsala, värdekort, som är laddat med sig 100:- och ska åka från Rådhuset till, säg, Södra bomhus, som är 1 zon.
Då måste du FÖRST, innan du visar kortet för föraren säga till, "Reskassa, vuxen, bomhus". Föraren ska knappa på sin skärm 2-3 sekunder. Sen får du visa kortet. När detta är gjort så ska det skrivas ut en liten biljett som du får, denna biljett visar hur mycket du har kvar på kortet. Detta går inte att se i displayen på maskinen. Detta måste du göra även om du har ett kort som ENBART har reskassa. Har kortet både månadskort och reskassa så måste ovanstående göras med, för ananrs dras resor på månadskortet.

Om vi jämför med uppsala, där du har en viss typ av kort och du visar för maskinen och klickar på den knapp som du ska (vuxen eller barn). Det tar 1 sekund och du ser direkt i displayen hur mycket pengar du har kvar. Du behöver inte informera föraren överhuvud taget vart du ska. Utan att lasta går fort och effektivt.  I Gävle är de en mardröm.

Fyra personer med reskassa i rad och du har minst 2 minuter lastningstid.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Björn Ax

Såhär står det på BIMS hemsida iaf:

Citat från: BIMS
För resenären

Anna kliver på bussen i hemma i Gagnef och håller upp sitt resekort framför kortläsaren. För två timmar sedan laddade hon på 500 kronor på sin reskassa via Dalatrafiks hemsida.

 På kortläsarens display kan hon se det nya saldot. Pengarna laddas över till reskassan på kortet helt automatiskt utan att hon märker det. Hon kan även se bussens destination på kortläsarens display. Det står Borlänge och eftersom det är dit Anna ska så bekräftar hon resmålet genom att trycka OK på skärmen.

 Resans kostnad dras från reskassan och en biljett läggs på resekortet.



För föraren

Föraren Jan-Olov börjar sin första tur ensam i bussen. Vid den tredje hållplatsen står en grupp människor. De flesta av dem är yngre. På biljettmaskinen visas nu aktuell hållplats eftersom den uppdateras automatiskt. De flesta av passagerarna har resekort. När de validerar sina kort ser Jan-Olov på biljettmaskinen att det är skolkort.

 Sist går en äldre man på bussen. Han vill åka till Norberg i Västmanland. Jan-Olov vet inte exakt var det ligger, men med hjälp av biljettmaskinens sökfunktion kan han i alla fall enkelt få fram priset för biljetten.

 Mannen vill betala med sin reskassa på sitt resekort. När han håller upp kortet framför kortläsaren, ser man att det finns tillräckligt med pengar. Eftersom det är en reskassebetalning så läggs biljetten elektroniskt på resekortet.

Och såhär ser kortläsaren ut: