Artonnittiminbuss

Startat av 1896, 10 mars 2011, 11:28:24 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Börjar se sliten ut, dock har kofångaren blivit lackad sedan förra bilderna, och en tvätt skulle kanske göra susen:

www.fotobus.msk.ru/photo/416394/

1896

Ser nu att Alpus emblemet har ramlat bort. Vi hade ju 1896-98 hos oss i Borlänge, där 1896 var den enda som inte hade en turlistlåda hängande på instrumentbrädan, så jag tog en av Vanhool orginal turlistlåda, (en som brukar sitta orginalmonterad på förarväggen,) och skruvade fast på insidan av förargrinden. Vidare tog jag ett Volvo 240 orginal stereofäste och monterade in under instrumentbrädan, så senare när bussen gick i Leksand skruvade man dit en radio. Det ankom också på mig att skruva fast fästen för fordonspärmarna i våra bussar. Komradion orginalmonterades på höger sida om ratten, men vi i Borlänge tyckte att det var konstigt att prata i komradio och växla med samma hand, så jag ändrade detta till vänstra sidan i våra bussar. Alla tyckte att 1896 var svårväxlad, det berodde nog på att dom hade bråttom, jag och 1896 kom dock väldigt bra överens. Och som jag skrev i en annan tråd hade jag gula lampor på innerlyktorna. Jag saknar både 1896 och jobbet.  8)

1896

Framdörren på 1896 gick inte att stänga om bakdörren var öppen, alltså vred man tillbaka vredet, och väntade tills alla gått av och på och sedan stängde man bakdörren, varpå framdörren gick igen samtidigt, vilket känndes riktigt bra, var ju ingen risk att nån skulle komma ikläm där.  ;)

Ska också tillägga att jag hade ett reservdelsförråd till våra bussar i skuffen på min personbil.  8)