Huvudmeny

"Ung på Nobina"

Startat av Ersa, 23 februari 2011, 11:00:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: buskörare skrivet 23 februari 2011, 22:50:29 PM
Bussarna körs ju dygnet runt alla dagar i veckan. Det gör inte tunnelbanan. Tunnelbanan går ju bara att jämföra med Stockholmsgaragen och dom har nog konstigare tider än tunnelbanan.

Vilka orter har mer nattrafik än tunnelbanan? (Alltså bussar som går efter midnatt)

Ersa

Citat från: KG skrivet 23 februari 2011, 12:30:18 PM
Jag tror man lär göra mer än några mp3 filer för att locka de unga in i yrket.  ::)

Detta talar väl sitt tydliga språk, citerat från nobina.se. "Idag är snittåldern för Nobina Sveriges bussförare 49 år. Hela 20% av förarna är dock över 60 år"

Men vad är det då som behöver göras? Och vem ska göra satsningen? Bussarbetsgivarna? Företagen själva? Eller staten i form av Arbetsförmedlingen? När man själv har frågor om ramtider kortare än 13½ timme får man ju ofta till svar av företagsansvariga att det "går inte att bedriva verksamhet med kortare ramtider än så". Hur mycket dyrare skulle det bli för samhället (skattebetalare/biljettköpare) om man skulle korta den maximala tillåtna ramtiden till... tja... "overkliga" 10 timmar? Skulle detta leda till fler korta tjänster och halvdagar för de anställda, eller skulle man kunna lösa det på något vis?

Omnilasse

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2011, 10:18:56 AM
Men vad är det då som behöver göras? Och vem ska göra satsningen? Bussarbetsgivarna? Företagen själva? Eller staten i form av Arbetsförmedlingen? När man själv har frågor om ramtider kortare än 13½ timme får man ju ofta till svar av företagsansvariga att det "går inte att bedriva verksamhet med kortare ramtider än så". Hur mycket dyrare skulle det bli för samhället (skattebetalare/biljettköpare) om man skulle korta den maximala tillåtna ramtiden till... tja... "overkliga" 10 timmar? Skulle detta leda till fler korta tjänster och halvdagar för de anställda, eller skulle man kunna lösa det på något vis?
Då handlar det väl i sådana fall i mellantiden om att göra något annat. Kanske skulle det fungera att ex.vis köra s.k. färdtjänstbussar under mellantiden - där skulle man kanske också kunna styra åkandet på ett annat sätt - men då bygger det ju också på att det finns en gemensam upphandling kring dessa delar förstås.

En annan sak som forskare brukar gilla att fundera på är ju att förändra toppen kring när framförallt skolor börjar på morgonen. Här kan man ju spara in en hel del tjänster om man kan fördela ut skolornas start lite bättre - samtidigt leder det ju dock till färre tjänster totalt kanske. Och möjligen fungerar det ändå inte för familjer längre om barnen ska börja andra tider än när föräldrarna ska iväg. Det är ju också svårare idag (iaf) i tätort med alla friskolor - samtidigt tror jag faktiskt man redan idag kan se en effekt av att "toppen" minskar något - då barnens skolgång har blivit mer spritt mellan olika delar av städerna. I glesbyggd finns ju dock förstås ändå bara en skola att tillgå.

En tredje sak är förstås att köra större bussar - den överkapacitet som blir i lågtafik brukar ändå kunna vara prisvärt mot att behöva fler fordon i toppen. Här är dock en balansgång och vissa forskare menar ju att man - av både miiljöskäl och ekonomiska borde göra tvärtom för att slippa köra med överkapacitet - särskilt det senare skälet kan dock starkt ifrågasättas.

Ett problem finns ju här med upphandlingssystemet. Den som upphandlar har ju inte detta perspektiv och därmed skapas ju denna situation. Tror faktiskt att modeller där utföraren får betalt per passagerare i detta avseende kan vara en fördel. . Ett utförare kommer ju fortfarande inte att köra turer som han inte måste och går med förlust på - däremot kan det finnas ett större värde i att låta bussarna rulla - bara man täcker de rörliga kostnaderna. Trafikbolagens subventionssystem har ju gjort att man egentligen förlorar på varje resande - men i ett nettoavtal kan det ju finnas en vits med att köra även om det är relativt lågt resande - då det ändå blir en inkomst mot att låta bussen stå i depån. Det senare handlar förstås mycket om också vilken nivå ersättningarna kommer att ligga på. Så det är väl lite av en spekulation.

JDS

Ytterligare en variant är väl att inte göra någonting alls, och låta arbetsmarknaden fungera av sig själv. Det är ju det den har gjort nu, med en medelålder på 49 år som resultat. Som någon skrev, ett par mp3-filer lär inte räcka långt för att ändra på den saken.

KG

Citat från: Ersa skrivet 24 februari 2011, 10:18:56 AM
Men vad är det då som behöver göras? Och vem ska göra satsningen? Bussarbetsgivarna? Företagen själva? Eller staten i form av Arbetsförmedlingen? När man själv har frågor om ramtider kortare än 13½ timme får man ju ofta till svar av företagsansvariga att det "går inte att bedriva verksamhet med kortare ramtider än så". Hur mycket dyrare skulle det bli för samhället (skattebetalare/biljettköpare) om man skulle korta den maximala tillåtna ramtiden till... tja... "overkliga" 10 timmar? Skulle detta leda till fler korta tjänster och halvdagar för de anställda, eller skulle man kunna lösa det på något vis?

Allt handlar om pengar. Obekväma arbetstider gör ingenting så länge man känner att man får lön för mödan. Det håller inte att ha ramtid på 11-13 timmar men ändå bara få betalt för 8 timmar.

JDS

Citat från: KG skrivet 24 februari 2011, 23:57:25 PM
Allt handlar om pengar. Obekväma arbetstider gör ingenting så länge man känner att man får lön för mödan. Det håller inte att ha ramtid på 11-13 timmar men ändå bara få betalt för 8 timmar.

Men det verkar ju faktiskt som om det går?!? Folk jobbar ju kvar och någon direkt brist på bussförare verkar det inte heller vara, annat än förstås brist på den sortens förare som bolagen egentligen vill ha (20-åringar med 10 års körvana som jobbar en avtalsperiod och sedan självmant säger upp sig i god tid innan man förlorar nästa upphandling)...

buskörare

Citat från: JDS skrivet 24 februari 2011, 07:59:34 AM
Vilka orter har mer nattrafik än tunnelbanan? (Alltså bussar som går efter midnatt)

Jag vet inte om jag förstår? Tunnelbanan går bara i Stockholm och alla Stockholms större bussgarage har nattrafik alla dygn i veckan, medan tunnelbanan bara har natt mot lördag och söndag.

KG

#22
Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 februari 2011, 01:23:51 AM
Det fungerar ju heller inte att betala någon för att denne ska gå och slå dank i typ 3-4 timmar, jobba tre dagar i veckan men bara köra buss i 20-24 timmar.

Då blir det två halvtider istället och ingen blir nöjdare av det

Vadå går inte? Allt går, det är bara en fråga om vilja.
Kanske slutar med att vi importerar bussförare från östländerna...  ::)

JDS

Citat från: buskörare skrivet 25 februari 2011, 02:05:38 AM
Jag vet inte om jag förstår? Tunnelbanan går bara i Stockholm och alla Stockholms större bussgarage har nattrafik alla dygn i veckan, medan tunnelbanan bara har natt mot lördag och söndag.

Vi börjar om från början: Nobina vill föryngra sin personal genom att få in ungdomar. Någon påstod att det inte skulle gå eftersom arbetstiderna är så dåliga. Jag anser att det påståendet måste vara nonsens, bland annat eftersom tunnelbanan, som visserligen inte har delade jobb men i övrigt konstiga arbetstider med bland annat nattjobb och tidiga mornar på samma lista, inte har någon svårighet att få in ungdomar trots att den ligger i Stockholm där det är svårare än på många andra håll att få den personal man vill ha.

(Bussgaragen i Stockholm har ingenting med saken att göra, jag antar att det inte är här som "föryngringsbehovet" är störst utan snarare på mindre orter och där är nattrafiken tämligen begränsad, inte sant?)

För övrigt tycker jag att hela ämnet verkar rätt så konstigt. Nobina vill ha fler ungdomar, jaha, men har de några jobb åt dem då? Alla platsannonser som jag har sett har handlat om sommarvikariat, timanställningar och liknande. Men jag läser kanske fel tidningar, eller besöker fel webbbplatser. Annars känns det hela som ett debattinlägg mer än som en allvarligt menad plan...

Ersa

Min fråga till hela branschen är: Varför görs det så lite för att få in nya yngre bussförare, samt behålla dem i yrket? Trivs bussbranschen alldeles utmärkt med dagens situation och dess höga medelålder? Har vi redan idag de mest ideala förutsättningarna långsiktigt tänkt?

Kan det inte tänkas blir här som det redan är på vissa ställen i Norge, dvs att vi tvingas ta in folk från kontinenten att köra våra bussar då ingen infödd vill arbeta med detta längre? Det dyker ju upp norska skriverier då och då om bussförare som varken hittar rätt vägar pga dålig internutbildning, eller kan det norska språket speciellt bra. Vad är det för förare? Vart kommer de ifrån? Är verkligen ingen här i Sverige oroad att det kan bli så även här om 10-15 år, då en rejält stor del av dagens bussförare gått i pension?

Jag är ständigt yngst eller en av de yngsta på alla mina arbetsplatser med mina 32 år, medan jag möter en massa jämnåriga och yngre om jag trampar in i Roslagstågs fikarum. Kan detta bara vara ren slump?

JDS

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2011, 17:32:34 PM
Min fråga till hela branschen är: Varför görs det så lite för att få in nya yngre bussförare, samt behålla dem i yrket? Trivs bussbranschen alldeles utmärkt med dagens situation och dess höga medelålder? Har vi redan idag de mest ideala förutsättningarna långsiktigt tänkt?

Man kanske helt enkelt redan har så många förare som man behöver, och så är det här som tråden handlar om bara ett spel för gallerierna. Man frågar sig liksom, vart vill de komma?

KG

Vad har man för lön i tunnelbanan då? Dåliga tider med rätt lön är ju inget problem.

Jan

Citat från: JDS skrivet 25 februari 2011, 17:27:19 PM
Vi börjar om från början: Nobina vill föryngra sin personal genom att få in ungdomar. Någon påstod att det inte skulle gå eftersom arbetstiderna är så dåliga. Jag anser att det påståendet måste vara nonsens, bland annat eftersom tunnelbanan, som visserligen inte har delade jobb men i övrigt konstiga arbetstider med bland annat nattjobb och tidiga mornar på samma lista, inte har någon svårighet att få in ungdomar trots att den ligger i Stockholm där det är svårare än på många andra håll att få den personal man vill ha.

(Bussgaragen i Stockholm har ingenting med saken att göra, jag antar att det inte är här som "föryngringsbehovet" är störst utan snarare på mindre orter och där är nattrafiken tämligen begränsad, inte sant?)

För övrigt tycker jag att hela ämnet verkar rätt så konstigt. Nobina vill ha fler ungdomar, jaha, men har de några jobb åt dem då? Alla platsannonser som jag har sett har handlat om sommarvikariat, timanställningar och liknande. Men jag läser kanske fel tidningar, eller besöker fel webbbplatser. Annars känns det hela som ett debattinlägg mer än som en allvarligt menad plan...

Det som erbjuds på bussföretagen för ny anställda just nu är 3 timmar på morgon sedan köra hem samma resenärer på em. Dvs 6 timmar + ev 17% mellantid. Sedan på helgerna sammanhängande tid med turer som slutar mellan 1-4 på natten. Detta för att de fastanställda väljer allt det bästa för att OB ersättningen är så dålig samt att arbetsmiljön speciellt på nätterna är mindre bra. När de efter en stund fattar detta väljer de att gå vidare.
I branschen 37 år

Jo

Citat från: Jan skrivet 26 februari 2011, 09:05:39 AM
Det som erbjuds på bussföretagen för ny anställda just nu är 3 timmar på morgon sedan köra hem samma resenärer på em. Dvs 6 timmar + ev 17% mellantid. Sedan på helgerna sammanhängande tid med turer som slutar mellan 1-4 på natten. Detta för att de fastanställda väljer allt det bästa för att OB ersättningen är så dålig samt att arbetsmiljön speciellt på nätterna är mindre bra. När de efter en stund fattar detta väljer de att gå vidare.

Samtidigt beror det ju på vilka fritidsintresse man har. Med ett sådant jobb har den som gillar utomhusaktiviteter möjlighet att vara att vara ledig under dygnets ljusa timmar, alla vill ju inte jobba 7-16 eller 8-17 och då kan ju det vara en riktigt attraktiv tjänst.

Problemet är nog snarare det som Ödlund och JDS påpekat att det finns väldigt få lediga tjänster att söka. Alla branscher inklusive bussbranschen har ju länge talat om den kommande arbetskraftsbristen. Men den skjuts ju bara fram hela tiden. Sanningen är ju den att bolagen vill ha ett så stort överskott på arbetskraft som möjligt så att man kan vraka och välja fritt och dessutom betala låga löner. Det är ju där bristen ligger. I de branscher man importerar arbetskraft till mest idag som tex jordbruks- och byggsektorn beror ju bristen inte på att det inte finns svenskar som är beredda att ta jobben. I de fall företagen till exempel vill betala tex 10kr/timme för en bärplockare eller 16kr/h för en snickare uppstår faktiskt en brist och man får därför importera arbetskraft eftersom få i den inhemska arbetskraften vill jobba för så låga löner.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 februari 2011, 00:20:44 AM
Ja någon brist på chaufförer finns knappast alls utom på enstaka platser, snarare finns det ett rejält överskott som blir större o större, konkurrensen om de få tjänster som lyses ut är hård.

Nej, det är ingen brist på bussförare för att vi har en hel hög med 50-70-åringar som är ute och kör varje dag. Men det är inte någon bussförarbrist idag 2011 jag är orolig för, utan hur det kan se ut om 5-15 år. Borde man inte börja ha någon rekryteringsplan snart? Och vad skulle det krävas för att försöka få in nya yngre förare? Är det helt omöjligt för bussbranschen att skapa bättre löner, arbetstider och villkor som spårbranschen redan gjort, eller är dagens nivå den vi får leva med i 15 år till?

Jag kan bara tolka detta som att bussbranschen är helnöjd med dagens situation att ha ett gäng gubbar med hög medelålder, samt ta hjälp av pensionärer som kör extra när man inte annars får ihop dagarna.