Huvudmeny

"Ung på Nobina"

Startat av Ersa, 23 februari 2011, 11:00:59 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Nytt grepp från Nobina: Ljudfiler i form av radioreportage på hemsidan. Då detta projekt fokuserar på den yngre personalen tycker jag att det är värt att tipsa om det här i forumet. Att verkligen försöka få in ung personal är ju något som inga bussföretag tidigare satsat någon större energi på. Detta kanske är en vändpunkt?

"Är du nyfiken på att börja jobba på Nobina? Här möter du några av våra yngsta medarbetare som blivit intervjuade av Radio Nobina. Klicka på länken till ljudfilerna här nedan så kan du lyssna på intervjuerna! De är ca 2 min långa."
http://www.nobina.com/Sverige/Jobb/Ung-pa-Nobina/

Ljudfilerna är i mp3-format. Högerklicka, och välj "spara som".

JDS

Klart att de vill ha ung personal, det kostar mindre...

kimpan

Citat från: JDS skrivet 23 februari 2011, 11:19:46 AM
Klart att de vill ha ung personal, det kostar mindre...

Just precis... och de ställer inte lika stora krav.... Sedan stannar de iofs inte lika länge med tanke på arbetstider, scheman etc...

KG

Jag tror man lär göra mer än några mp3 filer för att locka de unga in i yrket.  ::)

Detta talar väl sitt tydliga språk, citerat från nobina.se. "Idag är snittåldern för Nobina Sveriges bussförare 49 år. Hela 20% av förarna är dock över 60 år"

Bussnissen

Citat från: KG skrivet 23 februari 2011, 12:30:18 PM
Jag tror man lär göra mer än några mp3 filer för att locka de unga in i yrket.  ::)

Detta talar väl sitt tydliga språk, citerat från nobina.se. "Idag är snittåldern för Nobina Sveriges bussförare 49 år. Hela 20% av förarna är dock över 60 år"
Håller med fullständigt! Ungdomar idag är betydligt smartare än så, de ställer dessutom högre krav.
De fattar mycket väl att man kan glömma en stor del av sitt sociala liv om man kör heltid.
Lönen tycker många också är dålig om man ser till all OB-tid man får spendera på jobbet, istället för
att umgås med nära och kära. Ungdomar tycker ofta att alternativen är bättre.

JDS

Citat från: KG skrivet 23 februari 2011, 12:30:18 PM
Detta talar väl sitt tydliga språk, citerat från nobina.se. "Idag är snittåldern för Nobina Sveriges bussförare 49 år. Hela 20% av förarna är dock över 60 år"

Jag tycker inte alls att det talar ett tydligt språk. Hur ser fördelningen ut egentligen?

Jan

#6
Citat från: JDS skrivet 23 februari 2011, 16:03:57 PM
Jag tycker inte alls att det talar ett tydligt språk. Hur ser fördelningen ut egentligen?

Jo det gör nog det. Nobina har inte så många 20-23 åringar, snittet på 49 år gör att personalen är "gammal". Det är svårt att finna yngre personal i södra och mittersta delen av landet. Anledningen till detta är mycket beroende på arbetstiderna.
I branschen 37 år

JDS

Citat från: Jan skrivet 23 februari 2011, 16:32:54 PM
Jo det gör nog det. Nobina har inte så många 20-23 åringar, snittet på 49 år gör att personalen är "gammal". Det är svårt att finna yngre personal i södra och mittersta delen av landet. Anledningen till detta är mycket beroende på arbetstiderna.

Att det inte är så många 20-23-åringar är inte särskilt konstigt eftersom inte särskilt många har hunnit skaffa körkort för buss vid den åldern. (Om man betalade för utbildningen i stället för att yla efter subventioner från samhället så skulle det sannolikt vara lättare att få yngre personal, utan att arbetstiderna behöver vara något större problem. Stockholms tunnelbana, med ännu värre arbetstider och dessutom på en ort där den eventuella bristen på arbetskraft skulle vara ännu värre, har aldrig haft några svårigheter att få tag i folk i den åldern!)

Jag upprepar nu min fråga: Hur ser fördelningen ut egentligen?

1896

Är man inte rädd för att yngre förare ska vara mer skadebenägna ?

JDS

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 februari 2011, 16:46:08 PM
Är man inte rädd för att yngre förare ska vara mer skadebenägna ?

Det gör inget, man kan ställa in trafiken när det blir halt. Yngre personal är bra för nyckeltalen.  ::)

Karsten

Citat från: JDS skrivet 23 februari 2011, 16:44:08 PM
Stockholms tunnelbana, med ännu värre arbetstider och dessutom på en ort där den eventuella bristen på arbetskraft skulle vara ännu värre, har aldrig haft några svårigheter att få tag i folk i den åldern!)


Hörru mästerkatten! Nog har väl tunnelbanan klart bättre arbetstider än bussbolagen? Så var det sist jag kollade i alla fall... 8)

JDS

Citat från: Karsten skrivet 23 februari 2011, 18:43:02 PM
Hörru mästerkatten! Nog har väl tunnelbanan klart bättre arbetstider än bussbolagen? Så var det sist jag kollade i alla fall... 8)

Visst, kortare omlopp och inga delade jobb men antagligen mer nattjobb, ska vi säga "konstigare" tider än på de flesta bussgarage?

Men du har helt rätt, givetvis borde arbetstiderna förbättras. Min huvudpoäng är hur som helst att det inte kan vara arbetstidernas fel att det är "för hög" medelålder på bussförarna, om någon nu tycker det.

lil-sis

Citat från: Karsten skrivet 23 februari 2011, 18:43:02 PM
Hörru mästerkatten! Nog har väl tunnelbanan klart bättre arbetstider än bussbolagen? Så var det sist jag kollade i alla fall... 8)

Jag kör buss för att tunnelbanan bara kunde erbjuda deltid helg medan buss var heltid.

KG

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 23 februari 2011, 16:46:08 PM
Är man inte rädd för att yngre förare ska vara mer skadebenägna ?

Dom kan ju knappast vara värre än den personalstyrka man har idag. Nobina krockar 16ggr per dag står det på stora fina affischer på depåerna. Detta med en medelålder på 49 varav 20% är över 60år.  ::)

buskörare

Citat från: JDS skrivet 23 februari 2011, 18:55:48 PM
Visst, kortare omlopp och inga delade jobb men antagligen mer nattjobb, ska vi säga "konstigare" tider än på de flesta bussgarage?

Men du har helt rätt, givetvis borde arbetstiderna förbättras. Min huvudpoäng är hur som helst att det inte kan vara arbetstidernas fel att det är "för hög" medelålder på bussförarna, om någon nu tycker det.

Bussarna körs ju dygnet runt alla dagar i veckan. Det gör inte tunnelbanan. Tunnelbanan går ju bara att jämföra med Stockholmsgaragen och dom har nog konstigare tider än tunnelbanan.