1987: Westins i Docksta

Startat av Greger Larsson, 13 februari 2011, 21:24:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Greger Larsson

Werner Westins Omnibus AB var ett "mindre" bussbolag med ett femtontal bussar, beläget i Docksta, vid E4 mellan Sandöbron(Kramfors) och Örnsköldsvik. Bolaget kom så småningom att få samma ägare som Svenska Neoplan som i sin tur övertagit ett par mindre bussåkerier i Stockholmsområdet. Denna stockholmsdel började man då att kalla Westin Buss AB. Verksamheten i Docksta överläts efter en tid till Byberg&Nordin från Nordingrå, ett par mil därifrån. Numera finns bara Westin Buss i Stockholm kvar, men namnet härstammar alltså från Docksta i Ångermanland.
Denna historiebeskrivning är välbekant för många Buss-Snackare, men jag väljer ändå att återberätta den, med tanke på forumet föryngring de senaste åren.








Hagglunds

Den där Vanhool såg ju riktigt fin ut.
Jag har ju åkt en del sånt.

Jo Westins har man väl läst lite om,
finns nån som gjort projektarbete om detta bolag och dess bakgrund.

Fredrik Mattsson

Citat från: Hagglunds skrivet 13 februari 2011, 22:59:14 PM
Den där Vanhool såg ju riktigt fin ut.
Jag har ju åkt en del sånt.

Jo Westins har man väl läst lite om,
finns nån som gjort projektarbete om detta bolag och dess bakgrund.

googlade fram denna sida om du inte redan läst denna
http://www.wernerwestin.se/start.php

och detta fanns i Omnibustrafiken i Sverige 1938 och jag lade även till lite...

Erik Werner Westin föddes Söndagen den 8 Januari 1899 i Skidsta i Ullångers socken, Västernorrlands län.
Werners far var hemmansägare Johannes Westin (18640822-19330116) och mor Calise Westin född: Bergström (18700320-19471123)
Werner gifte sig med Olga Katarina Bergström (18980322-19890204) 19260404, Werner avled Tisdagen den 26 December 1961.
Efter utbildning på Hampnäs Folkhögskola ägnade Werner i 6 år åt affärsverksamhet, genomgick därefter handelsskolan.
Köpte hösten 1923 en begagnad omnibus som gått en tid på Styrnäslinjen, en Ford T modellen. Den väckte större uppseende i Docksta än
numera nya 30 000 kronors Bulldog, Werner dirigerar jämte eget företag även Trafik Aktiebolaget Nordanskog.