Swebus 2022

Startat av 1896, 09 februari 2011, 10:30:46 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Vad fasen var detta för lack ?:

www.wasatrafik.se/swebus/SWEBUS%20II/64.jpg

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 09 februari 2011, 10:30:46 AM
Vad fasen var detta för lack ?:

www.wasatrafik.se/swebus/SWEBUS%20II/64.jpg

X-Trafik laborerade med ett antal provlackeringar innan de slutligen bestämde sig. Detta är en av dem.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

2022 var en tid placerad i Sandviken då den hade denna "provlackering" !

Mvh Peter Ö

Tommy H

Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

Christian Ljunggren

Citat från: Tommy P skrivet 09 februari 2011, 16:49:54 PM
Nä tacka vetja under åren i Östergötland, då hade den ju vettig lack...  :)

Först SJ-orange:
http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/SJbuss-Swebus/slides/SJbuss%202022%20Norrkoping%201982.html

Och sedan ÖTraf-randig:
http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/SJbuss-Swebus/slides/6506%20SJ%202022%20Nygatan.html



Härliga bilder som du har.
Körde 2022 första gången sommaren 1984 i Nr och då var den SJ-lackad.
Senare under hösten samma år lackades den om i Ötraf-lack.

Mvh

Christian

1896

#5
Vad hade SJ för dörrställningar på sina CR 111:or ? Här en bild på 1630, som har 1+2+0, men jag har sett bilder på 16 serien där dörrställningen var 2+2+0, nån som har koll på hur många av varje som var levererade ?

http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/SJbuss-Swebus/slides/4312%20SJ1630%20Mjolby%20stn%201981.html

Tommy H

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 februari 2011, 17:19:58 PM
Vad hade SJ för dörrställningar på sina CR 111:or ? Här en bild på 1630, som har 1+2+0, men jag har sett bilder på 16 serien där dörrställningen var 2+2+0, nån som har koll på hur många av varje som var levererade ?

Intressant fråga som även jag skulle vilja ha svar på.
1615, 1618 och 1622 hade bevisligen 2+2+0 (alla i Skövde BTO), medan 1628 och 1630 hade 1+2+0 (båda fanns i Norrköping BTO).
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

1896

Sökte på SBH, men jag hittade inte bussarna ens....  :o


1896

Verkar enligt SBH, som att 1613-27 hade 2+2+0, och 1628-30 hade 1+2+0.

Nån som vet varför ?  ???

Tommy H

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 14 februari 2011, 17:46:10 PM
Verkar enligt SBH, som att 1613-27 hade 2+2+0, och 1628-30 hade 1+2+0.
Nån som vet varför?

Misstänker att det beror på vilket trafikområde som beställde dom, blev väl någon sittplats mer om man hade 1-2-0.
Åtminstone 1628 användes framförallt i landsbygdstrafiken och inte som stadsbuss som de flesta andra i samma serie.
Besök gärna min egen bildsida - http://peppen.jalbum.net/

1896

Vore ju intressant att se vilken buss som var beställd till vilket trafikområde.

Svemicke

Den första lacken från Gävleborg var ju snygg! Synd man frångick den.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

1896

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 februari 2011, 00:05:58 AM
1613-21 t Skövde
1623-25 t Växjö
1626 t Halmstad
1627 t Hudiksvall
1628-30 t Finspång

Ok, tack.   :) Saknas uppgift på 1622 ? Dom som finns kvar som husbussar är ju 1618, 1622 och 1626, alltså alla med dörrställning 2+2+0.

1896