110119

Startat av Mr G, 19 januari 2011, 22:30:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



110119 hamnar vi i Hässelby Villastad
吉先生

Hagglunds

Vad ska man kalla en sån front?
Ser lite svullen ut under rutan.

Ted Selander

Citat från: Hagglunds skrivet 20 januari 2011, 00:35:37 AM
Vad ska man kalla en sån front?
Ser lite svullen ut under rutan.

En samtida närstående höll Büssing som sin favorit, "den hade ju så söt mage".

/Ted

Max W

Oj, Oj, Oj!
Tack för den bilden!
Vilka barndomsminnen! Här var min skolväg och ungefär där bussen är på bilden fanns en skolbusshållplats (fast i vänstertrafikläge då förstås) 1949-1957. Där väntade jag i såväl regn som snöstorm eller solsken på att "skolbuss-Harry" skulle hämta upp oss barn.
Läs mer om den trafiken här http://www.trafikminnen.se/skolbuss_Harry.html
/Max

Danne B.

Är bilden från Lövstavägen ungefär där man nu kör in till Granskogsvägen? Med kameran riktad mot Lövsta! Eller är jag förvirrad?

//Danne

Mr G

Bussen kommer från Backlura och åker på Lövstavägen. Så långt är det rätt. Men var Granskogsvägen går in idag vet jag inte exakt. Jag vill ha det till att nuvarande Åkermyntan finns strax bakom mig på höger sida. Fast helt säker är jag inte. Max vet nog bättre. Läge för att skicka ut Ersa på uppdrag tycker jag,  :D
吉先生

Mikael T Nilsson

Tack för en mycket trevlig bild. Vid fototillfället trafikerade väl linje 119 sträckan Hässelby strand-Backlura? Senare slogs linjen samman med Råstalinje 503 i samband med att denna linje förlängdes från Hässelby gård till Backlura. Bromma tog över linje 503 från Råsta 1984.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Max W

#7
Citat från: Danne B. skrivet 22 januari 2011, 17:48:05 PM
Är bilden från Lövstavägen ungefär där man nu kör in till Granskogsvägen? Med kameran riktad mot Lövsta! Eller är jag förvirrad?

//Danne
Bilden är tagen på Lövstavägen mellan hållplats Viadukten och korsningen Lövstavägen/Sandviksvägen (dåvarande Berghamnsvägen).
Granskogsvägen var bortom viadukten (åt Backlurahållet om man så vill säga). Idag är hpl Granskogsvägen flyttad närmare det gamla lokstallet och namnändrad till Riddersvik.
Mr G har rätt i att Åkermyntans Centrum ligger på markområdet till höger om vägen på bilden. Centrumet sträcker sig nästan från viadukten ungefär och fram till bussens position, kanske något längra mot fotografens position.
/Max

Danne B.

Citat från: Mr G skrivet 22 januari 2011, 19:45:08 PM
Bussen kommer från Backlura och åker på Lövstavägen. Så långt är det rätt. Men var Granskogsvägen går in idag vet jag inte exakt. Jag vill ha det till att nuvarande Åkermyntan finns strax bakom mig på höger sida. Fast helt säker är jag inte. Max vet nog bättre. Läge för att skicka ut Ersa på uppdrag tycker jag,  :D

Då var det som jag misstänkte! S-kurvan som finns i slutet på rakan på bilden finns kvar än idag! :)

//Danne