Linjebussar i 1:87?

Startat av Stefan K, 13 januari 2011, 19:56:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan K

Det är ju snyggt med detta forumet. Funderade innan på var jag skulle fråga om modellbussar i skala HO 1:87!
Några tips om tillverkare! Wiking verkar ju bara ha några få bussar på repertoaren!
Är ute efter både stads- och region/landsbygdstrafikbussar!

Björn Forslund

#1
Kolla

www.modellhobby.se

De har ett väldigt stort sortiment med bussar av alla slag. Finns även många i svenska målningar.
Skriv "buss"  i deras sökfunktion, så kommer det upp en massa!

Nico


En av de större tillverkarna på området är Rietze om man ser till moderna bussar och även Herpa har en del. Vad gäller äldre bussar så ligger Brekina ganska bra bra till. Det mesta har dock tysk förebild överlag, men många turistbussar och annat motsvarande känns ändå igen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Vill man ha något äldre äktsvenskt får man beställa från Jörgen Edgar.

Nico


Jo, det där är är ett krux som gäller modeller med svensk förebild överlag. Egentligen då oavsett om det är bussar, lastbilar, personbilar osv. 

Antar att det var flygbolagen som inledde trenden, men på kontinenten var det inte helt ovanligt att lokaltrafikbolag och andra företag beställde olika reklammodeller att ge bort (s.k. werbemodelle i Tyskland) till kunder och samarbetspartners. I i Sverige förekom det däremot i nästan aldrig om jag förstått det rätt och i de fall där det ändå förekom så gällde loggan medan fordonet normalt var helt fel. Det närmaste var väl annars de stora plastbilar som bl.a. salufördes i Volvohandeln och som Volvo tog fram i samarbete med något finskt bolag vill jag minnas.

Hade däremot SL, GS, Posten, SJ, ASG, Marabou, Pripps, Löfbergs Lila m.fl. företag som hade egna fordon varit mera intresserade av denna reklamform när det begav sig så hade vi nog haft lite flera modeller att välja emellan, många då troligen även med korrekt svensk förebild. Själv hade jag gärna sett en H80 som TD-modell från Brekina eller en Volvo F86 i dekor från något större svenskt bryggeri osv.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Citat från: Nico skrivet 14 januari 2011, 18:36:25 PM
Jo, det där är är ett krux som gäller modeller med svensk förebild överlag. Egentligen då oavsett om det är bussar, lastbilar, personbilar osv. 

Antar att det var flygbolagen som inledde trenden, men på kontinenten var det inte helt ovanligt att lokaltrafikbolag och andra företag beställde olika reklammodeller att ge bort (s.k. werbemodelle i Tyskland) till kunder och samarbetspartners. I i Sverige förekom det däremot i nästan aldrig om jag förstått det rätt och i de fall där det ändå förekom så gällde loggan medan fordonet normalt var helt fel. Det närmaste var väl annars de stora plastbilar som bl.a. salufördes i Volvohandeln och som Volvo tog fram i samarbete med något finskt bolag vill jag minnas.

Hade däremot SL, GS, Posten, SJ, ASG, Marabou, Pripps, Löfbergs Lila m.fl. företag som hade egna fordon varit mera intresserade av denna reklamform när det begav sig så hade vi nog haft lite flera modeller att välja emellan, många då troligen även med korrekt svensk förebild. Själv hade jag gärna sett en H80 som TD-modell från Brekina eller en Volvo F86 i dekor från något större svenskt bryggeri osv.



Problemet är att vi få svenskar är en för liten marknad för att en stortillverkare ska göra en bussmodell som "bara" fanns i 150 ex. Den tyska marknaden är enormt mycket större, och där behöver man minnsann inte sukta efter bussarna, iaf inte de stora standardserierna. Det närmsta som överhuvudtaget finns i färdigmodell 1:87 av äldre "svensk" är väl Wikings Büssing. Modellproduktion i Gävle gjorde en svensk standard SJ-buss av 40-tals modell (byggsats) samt även en CF. Sistnämnda vore kul att se i byggt utförande. Tror att det där var väldigt små serier.

Nico


Nja, lite både och skulle jag nog vilja säga om möjligheterna. Visserligen var och är vi en liten marknad i jämförelse med t.ex. den tyska, men det hade troligen gått ändå för en hel del förebilder fanns (liksom i Tyskland) hos flera brukare. Onekligen hade det varit lättare för lastbilsåkerier då de ändå hade en större bredd, dvs. samma typ av bil återfanns hos många olika åkerier. Å andra sidan så fanns ju t.ex. bussar med Hägglundskaross eller CF:ar på flera håll så nog hade det funnits möjligheter.

Ponera att SL ihop med SJ hade lagt en reklambeställning på säg tillsammans 5000 exemplar av en modell så hade det nog fungerat ändå. Med en grundform hade man då sedan kunnat göra nya beställningar osv. framöver. Kruxet var troligen mest att vi i Skandinavien inte använde oss av denna reklamform. Annars så fungerade det även i mindre varianter, har t.ex. haft reklammodeller från olika Öststatsländer så det borde nog ha fungerat även här.






»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jacob

Jag skulle gärna vilja få tag på en Neoplan N4021/3 (fd GUB 260-265), någon som vet var man kan hitta sådana?

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

1896

Hur får man tag i "Jörgen Edgar" ?  ???

Cordinot

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 15 januari 2011, 13:46:32 PM
Hur får man tag i "Jörgen Edgar" ?  ???
Jörgen Edgar har en egen hemsida där du kan beställa din helt egna modell av exempelvis bussar och tåg i skala N och H0.

Adressen är som följande: http://www.jorgenedgar.se/

På hemsidan i fråga finns bland annat ett bildgalleri på vad han har byggt genom åren.

Cordinot

1896

Sagt och gjort. Tack, tack.  :)

Kvarne

Lånar tråden...
Någon som vet var man kan få tag i en modelvariant av Neoplan  N4021...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Nico


Just den varianten (se annan liknande fråga ovan) verkar vara sällsynt som modell och i skala 1:87 tror jag inte att den finns alls. Har för mig ha sett något i skala 1:50, men minns inte var. Överlag är det nog en relativt udda förebild om man jämför med en del annat.

Kollade även på tyska Modellbau-wiki som är ganska omfattande, men även där kammade jag noll. Lägger med en länk till en butik som jag köpt lite ifrån tidigare och de kanske kan tipsa dig om inte annat. det går bra att maila på engelska.

http://www.omnibus-modell-shop.de/
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman