någon som har de olika garagens bussar o linjer i Stockholm

Startat av bussfan, 06 januari 2011, 15:38:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrX

Ösmo/Nynäshamn kör ett par avgångar på lite av det mesta också. 188, 806, 807 och 811 har jag sett Nynäsvagnar på flera gånger

Martin S

MrX, kör Tyresö något mer än:

(172) 401 491 801 805 812 813 815 815C 816 819 821 822 823 872 873 875 890 ?


Tänkte om det finns någon/några avgångar på andra 400-linjer denna vinter?


Optimal

Citat från: Nico skrivet 07 januari 2011, 11:23:29 AM

Många sådana här sammanställningar bli ganska lösligt sammansatta då det kommer och går utifrån kontrakt, tjänstepaket osv. Frågan är som sagt om man verkligen ska räkna in dessa enstaka turer som linjer på annat än på trafikområdet som har linjen? I övrigt så handlar det mestadels om ett litet fåtal avgångar under högtrafik. Det enda undantaget är annars 507 som är en Råstalinje, men som f.n. i sin helhet har körts av City sedan Busslink tog över Råsta. Vill man kan man kanske lägga till linje 73 som hör till Innerstadens avtalsområde, men där lejonparten körs av Lidingö.

Vad Täby och Norrtälje delar är sedan ganska omfattande så där är det svårt att snabbt kolla över det hela. Täby körde tidigare också några avgångar på 157 och 509, men det verkar de inte göra nu. Sen har de vissa turer på linje 73. Råsta har turer på 178, 602 (först var det bara åt ena hållet, sedan bägge), 603, 607, 611 (bara till Erikslund, inte till Östra Byle) samt 613. 604 kan jag inte påminna mig att de haft något alls på annat än om flexen kan ha kört vid några tillfällen. Norrtälje har som sagt sen en 526:a på morgonen och har även avgångar på Söderhallens linje 44.

Ska man dribbla med turer så kommer det och går allteftersom och en del förändras även på annat vis då även linjer kan bytas som t.ex. när Råsta och Bromma bytte 116 mot 513. Som påpekats så lär allt som Norrtälje kör åt andra försvinna efter att Nobina tar över där. I gengäld lär man baka in vissa avgångar på linjer inom de nya områdena och vice versa. Skulle som sagt inte bli förvånad om Söderhallen kanske kan få något på t.ex. 71 eller 402.

Själv har jag sen svårt att se Frihamnen som något annat än ett satellitgarage till Hornsberg så jag gör ingen egentlig uppdelning däremellan, men just 507 körs ju av både Hornsbergsgaraget såväl som Frihamnsdepån liksom att de senare fått en del på Söderhallslinjer.  Annars så har Hornsberg vissa avgångar på 152, 153 samt även ytterligare någon/några Söderortslinjer samt någon avgång på 515. 

Utöver det så har City även då turer på 608 och 628 medan Söderhallen i sin tur framförallt har en del nattavgångar på 191, 192 och 194. Handen ger även Söderort hjälp med vissa turer liksom att Handen väl även har en del Ösmo-turer. Sen har Råsta även 152:an på helger, men bara mellan Solna C och Bromma Flyg. Allt kan som sagt ändras ganska kvickt så vad som hör hemma var blir en tolkningsfråga... :P  ;)


Frihamnen kör 1 avgång på 515 och har även ett gäng avgångar på  628C. Söderhallen har bara 1 tjänst med 191 och 192 ( har för mig det är 2 avgångar på 192 och en avgång på 191). Ingen 194 hos Söderhallen.


Optimal

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2011, 21:07:25 PM
Ett stort tack för kompleteringarna. Det stämmer att det var en flexvagn från Råsta jag såg på 604:an i somras (4613). Intressant att Norrtälje även trafikerar linje 44. Det är sällan kortvagnar trafikerar Norrtäljes linjer in till stan, så jag gissar att man Norrtälje trafikerar linjen med boggievagnar.

Jag vet att Norrtäljeförare sedan lång tid tillbaka rattar Hornsbergsvagnar på linje 4 och 72.

4an och 72an är det bara City som kör. Norrtälje har inget där. Dom kör ju Söderhallens vagnar och inte sina egna på 44an.

Ted Selander

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2011, 21:07:25 PM
Ett stort tack för kompleteringarna. Det stämmer att det var en flexvagn från Råsta jag såg på 604:an i somras (4613). Intressant att Norrtälje även trafikerar linje 44. Det är sällan kortvagnar trafikerar Norrtäljes linjer in till stan, så jag gissar att man Norrtälje trafikerar linjen med boggievagnar.

Jag vet att Norrtäljeförare sedan lång tid tillbaka rattar Hornsbergsvagnar på linje 4 och 72.

Även körningen på linje 44 sker genom avlösning, inga förortsvagnar används.

/Ted

Mikael T Nilsson

Citat från: Jim skrivet 07 januari 2011, 23:38:56 PM
4an och 72an är det bara City som kör. Norrtälje har inget där. Dom kör ju Söderhallens vagnar och inte sina egna på 44an.

Tack. Då har man alltså slutat med föraravlösningar mellan Norrtälje/City på dessa linjer.
Citat från: Ted S skrivet 07 januari 2011, 23:49:22 PM
Även körningen på linje 44 sker genom avlösning, inga förortsvagnar används.

/Ted

Aha, då har man säkert justerat så att avlösning mellan City- / Norrtäljeförare numera sker på linje 44 istället för 4 och 72.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

MrX

Citat från: Martin S skrivet 07 januari 2011, 22:58:38 PM
MrX, kör Tyresö något mer än:

(172) 401 491 801 805 812 813 815 815C 816 819 821 822 823 872 873 875 890 ?


Tänkte om det finns någon/några avgångar på andra 400-linjer denna vinter?



172 har vi flera omlopp på. Sedan har vi också några omlopp med enstaka turer på några Nacka-linjer, 413, 442, 446C och någon/några till. Jag har ingen utbildning på de linjerna så de saknar jag koll på. Jag är därmed inte ens säker på de nämnda 400-linjerna

HB

Citat från: Martin S skrivet 07 januari 2011, 22:58:38 PM
MrX, kör Tyresö något mer än:

(172) 401 491 801 805 812 813 815 815C 816 819 821 822 823 872 873 875 890 ?


Tänkte om det finns någon/några avgångar på andra 400-linjer denna vinter?



Linje 889 hör administrativt till Tyresö även om den garageras för sig självt. /Henrik/

Carl Eric

Citat från: MrX skrivet 08 januari 2011, 10:22:37 AM
172 har vi flera omlopp på. Sedan har vi också några omlopp med enstaka turer på några Nacka-linjer, 413, 442, 446C och någon/några till. Jag har ingen utbildning på de linjerna så de saknar jag koll på. Jag är därmed inte ens säker på de nämnda 400-linjerna

Är du helt säker? Jag trodde bara att det var 401 och 491, jag har inte sett några Tyresövagnar på de linjer du nämner... Förutom 435C då, men det var länge sedan...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Nico


Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2011, 21:07:25 PM
Ett stort tack för kompletteringarna. Det stämmer att det var en flexvagn från Råsta jag såg på 604:an i somras (4613). Intressant att Norrtälje även trafikerar linje 44. Det är sällan kortvagnar trafikerar Norrtäljes linjer in till stan, så jag gissar att man Norrtälje trafikerar linjen med boggievagnar.

Jag vet att Norrtäljeförare sedan lång tid tillbaka rattar Hornsbergsvagnar på linje 4 och 72.

Vad gäller 4:an och 72:an vet jag faktiskt inte hur det ser ut i nuläget, men som Ted skrev så är det på 44:an givetvis fråga om avlösningar där Norrtäljeförare ställer upp sina egna vagnar och sedan löser av på Innerstadsvagnar. Principen är densamma som när t.ex. Täbyförare kör 73:an åt Lidingö.

Enda linjen i närtid där Norrgaragen körde egen vagn var väl när Täby körde en par avgångar på 70:an? Det har jag dock själv ingen koll på så där vet nog andra bättre hur det fungerade. Ted eller någon annan har nog även koll på ifall Norrtäljeförare i nuläget kör något på 4 och 72.

Flexvagnar kan sedan ibland dyka upp både norr och söder om City osv. men det är sällsynt då de p.g.a. behov är ganska hårt knutna till sina områden. I vissa fall kan de användas, men grundkraven styr och de ska helst inte för långt bort. Alltså har jag t.ex. aldrig satt en flex att köra hela 676.

Vad gäller Råstas flexar så har jag själv vid behov i enstaka fall använt mig av dem för att rädda någon avgång eller del av tur (tills det löst sig på annat vis) på linjer inom spannet 601-619, men även lite (för Råsta) mera udda inhopp som t.ex. på linje 42, 47, 49, 56, 72, 73, 152, och 670.








Citat från: Jim skrivet 07 januari 2011, 23:34:37 PM
Frihamnen kör 1 avgång på 515 och har även ett gäng avgångar på  628C. Söderhallen har bara 1 tjänst med 191 och 192 ( har för mig det är 2 avgångar på 192 och en avgång på 191). Ingen 194 hos Söderhallen.

Jag räknar som sagt ihop Hornsberg och Frihamnen rakt av, detta då det för mig mera är frågan om ett huvudgarage och en satellitdepå. Ja, ska man vara riktigt petig så är ju hela Innerstaden ett avtals/trafikområde om man ser det ur SL:s hänseende. Skrev tidigare även om att detta är sådant som kommer och går utifrån hur avtal, kontrakt och tjänstepaket förändras. Inget är hugget i sten så det lär nog hinna bli en del förändringar även här innan 2011 är slut.   

Att sedan entreprenörerna kan ha sina egna praktiska uppdelningar och kan växla över en del turer till garage som inte officiellt har en viss linje är en annan femma. Har man kontrakt på flera trafikområden så kan och bör man självklart ordna det på lite annorlunda vis för att utnyttja de synergieffekter som flera områden ofta kan erbjuda, dvs. t.ex. minska tomkörningar och annat genom att kanske slå ihop somligt. Troligen kommer det som sagt att bli mer sådant under året.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrX

Citat från: calken skrivet 08 januari 2011, 12:11:07 PM
Är du helt säker? Jag trodde bara att det var 401 och 491, jag har inte sett några Tyresövagnar på de linjer du nämner... Förutom 435C då, men det var länge sedan...

Jag är helt säker. Dock är antalet avgångar väldigt få, kanske en på varje linje. Och jag är inte heller säker på linjerna, det kan vara någon annan hit eller dit. Tre eller fyra linjer är det åtminstone. Så att du inte sett dem behöver inte betyda något, med alla avgångar i Nacka kan det vara svårt att se alla ;)

Ersa

Jag har hört berättas att Norrtälje hade några avgångar med extrabussar på linje 40 för många år sedan. Det fanns iaf flera vita fönsterskyltar med texten "40E Universitet" på ena sidan, och en Roslagslinje (640, 625 osv) med texten Stockholm på den andra sidan. Men exakt var dessa 40E startade vet jag inte. Kanske på Tekniska Högskolan och gick sen norrut mot SU?

Fast detta kanske var så länge sedan att uppgifterna hör hemma i det historiska forumet? ;)

Hasse L

Ledbussarna på linje 70 tursätts från Frihamnsgaraget, men även hornsbergsförare kör dessa. Normalbussarna under kvällar och veckoslut kan också komma från Hornsbergshallen.
De turer på 608 och 628C som förut utfördes av Hornsberg utsätts och körs numera uteslutande av Frihamnen.
F.ö. blandas det friskt mellan Hbh och Fhga och den enda begränsningen består väl i att Hornsberg inte längre har några röda ledbussar stationerade.
/H

Måns Johannesson

Citat från: Ersa skrivet 08 januari 2011, 22:48:19 PM
Jag har hört berättas att Norrtälje hade några avgångar med extrabussar på linje 40 för många år sedan. Det fanns iaf flera vita fönsterskyltar med texten "40E Universitet" på ena sidan, och en Roslagslinje (640, 625 osv) med texten Stockholm på den andra sidan. Men exakt var dessa 40E startade vet jag inte. Kanske på Tekniska Högskolan och gick sen norrut mot SU?

40 har aldrig gått via Tekniska Högskolan. 40E gick Odenplan-Universitetet innan linje 70 kom, dessa gick hela dagen vardagar och det var alltså dubbla turtätheten på denna sträcka jämför med vad som var annonserat. Norrtäljevagnarna torde alltså ha tomkört från Teknis antingen till Odenplan eller Universitetet innan de blev en 40E. 40E gick heller aldrig med ledvagn så det torde varit kortvagnar som gick på dessa turer.

/Måns

Martin S

Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 januari 2011, 23:49:55 PM
40E som avses i detta fall gick Lektorsstigen-Universitetet (T)

Länkar till en gammal tråd med en Täby tur på linje 40. http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=12944.0

Det skulle vara intressant och veta vem som kör med vad på 07.28 och 07.48 avgången från Lappis till Universitetet.


Citat från: Måns Johannesson skrivet 08 januari 2011, 23:36:27 PM
40E gick Odenplan-Universitetet innan linje 70 kom, dessa gick hela dagen vardagar och det var alltså dubbla turtätheten på denna sträcka jämför med vad som var annonserat. 40E gick heller aldrig med ledvagn så det torde varit kortvagnar som gick på dessa turer.

Vill minnas att denna linje (Odenplan-Universitetet) hette 40X och att det förekom ledvagnar även på den, är dock inte säker. Gick ju på Odengatan - Sveavägen istället för Upplandsgatan - Vanadisvägen som vanliga linje 40.