någon som har de olika garagens bussar o linjer i Stockholm

Startat av bussfan, 06 januari 2011, 15:38:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussfan


Ja som ovan säger så undrar jag vilka linjer de olika garagen har tursatt  i stockholm




Moderators edit: Rubriken förtydligad

MrX

Du kan ju alltid börja här. Där finns alla(?) linjerna presenterade efter avtalsområde, alltså är de inte knutna till garagen men i vissa fall är ju garage och avtalsområde samma sak. Som avtalsområdet Tyresö som garageras i Tyresögaraget. Medan andra avtalsområden har flera garage som Nacka/Värmdö som har ett helt gäng garage. Är du intresserad av vilken linje som tillhör vilket garage eller vilken linje som tillhör vilket avtalsområde?

Någon som vet om det finns en nyare version av den länkade sidan ovan?

Zella

Den är inte uppdaterad på ett tag så det kan förekomma avvikelser...


A R R I V A

Märsta:
524, 529 - 539, 545, 560 - 566, 568 - 589, 598, 660 - 669


B U S S L I N K  /  K E O L I S

Lidingö:
201, 201E, 202, 203, 204, 205, 206, 207, 211, 212,
221, 222, 225, 233, 233E, 282, 291, 293

Norrtälje:
621, 625, 630, 631, 631X, 632, 634, 636, 636X, 637,
638, 639, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653,
654, 655, 656, 657, 658, 659, 676, 677, 969

Norrort:
178, 601H, 601V, 602H, 602V, 603, 604H, 604V,
605, 606, 607, 607E, 608, 609, 610, 611, 613, 614, 615, 616, 617, 618,
619, 620, 622, 623H, 623V, 624, 624C, 626, 627, 628, 628C, 629, 633,
680, 681, 682, 684, 685, 688, 690, 691, 694, 695, 697, 698, 670, 699

Råsta:
155, 156, 157, 179, 196, 197, 503, 504, 505, 505X, 506,
507, 508, 509, 513, 514, 515, 516, 517, 520, 522, 523, 525, 526, 527,
528, 540, 592, 595, 598

Söderort:
133, 134, 135, 141, 142, 143, 144, 147, 152, 153,
160, 160X, 161, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 173, 180, 181, 182,
183, 184, 185H, 185V, 188, 190, 191, 192, 193, 194, 195

Hornsberg:
1, 4, 40, 42, 48, 49, 56, 62, 65, 70, 72, 77, 91, 94

Söderhallen:
2, 3, 43, 44, 47, 53, 55, 59, 66, 69, 74, 76, 96

Handen:
806, 807, 809, 809C, 810, 811, 818, 824, 824E, 825,
826, 827, 828, 829, 830, 831, 832, 833, 834, 835, 836, 837, 838, 839, 840,
841, 842, 843, 845, 846, 865, 869, 892, 893, 897
(165, 167, 181, 182, 188, 843, 847 & 848 )

Ösmo/Nynäshamn:
783, 843, 847, 848, 849, 852, 854, 856, 858, 861, 883 & 884 



N O B I N A

Bromma:
110 - 127, 198, 199, 560

Ekerö:
176, 177, 301 - 396

Kallhäll:
541 - 544, 546 - 559, 567, 591

Nacka/Värmdö:
71, 401 - 497

Tyresö:
401, 491, 801 - 805, 812 - 816, 819 - 823, 872, 873, 875, 890

Södertälje:
748 - 789, 791, 797, 798

Huddinge/Botkyrka:
151, 172, 702, 703, 704, 705, 706, 707, 708, 708Y, 709, 710, 711, 713,
714, 715, 716, 717, 718, 719, 721, 722, 723, 725, 726, 727, 729, 736,
737, 738, 740, 742, 743, 744, 745, 791, 792, 794, 795

Ted Selander



Nico


Skjuter bara in lite allmänt filosoferande, men rent praktiskt kan man i de flesta fall nog bortse från linjer med bokstavstillägg. T.ex. då V och H-linjer (liksom A och B-linjer i de fall de förekom) är normalt samma [ring]linje. Linjebokstäverna är mest till för att tydligare hålla isär/visa för folk om det är medsols- eller motsolsvarv som gäller. Även i övrigt så betyder ju bokstäver som C, E, X osv. huvudsakligen att det är fråga om en något annorlunda, förlängd eller förkortad körväg på en befintlig linje snarare än att det ska ses som egna fristående linjer.

Även sådant som att vissa garage (t.ex. de linjer som är satta inom parentes på Handen, 507 hos Hornsberg osv.) helt eller delvis kör en avgång åt ett annat område blir lite kaka på kaka att räkna in. Det handlar som sagt inte om separata linjer utan om något som en viss entreprenör gör för att optimera sina omlopp genom de stordriftsfördelar etc. som kontrakt på flera trafikområden medger.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Omnilasse

Citat från: Tomas J Fransson skrivet 06 januari 2011, 18:14:20 PM
Den är inte uppdaterad på ett tag så det kan förekomma avvikelser...

Några korrigeringar. Kallhäll har 518, Bromma har inte några omlopp på 560 (är ju två olika bolag numera), men däremot har ju Bromma även 512, sedan har ju Frihamnen tillkommit. Här är det dock svårt att göra en uppdelning - innerstaden ses ju numera som ett trafikområde - även om de flesta omloppen i Frihamnen kommer från Hornsberg.

Tommy E

Citat från: Ted S skrivet 06 januari 2011, 19:12:51 PM
Ekerö ska sorteras in under A R R I V A.

/Ted

...och linjerna är 176, 177, 301, 302, 303, 305, 309, 311, 312, 313, 314, 315, 317, 318, 322, 323, 325, 336, 338, 342, 396.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Ersa

Citat från: Tomas J Fransson skrivet 06 januari 2011, 18:14:20 PM
Norrtälje:
621, 625, 630, 631, 631X, 632, 634, 636, 636X, 637,
638, 639, 641, 642, 643, 644, 645, 646, 647, 648, 649, 650, 651, 652, 653,
654, 655, 656, 657, 658, 659, 676, 677, 969

Norrort:
178, 601H, 601V, 602H, 602V, 603, 604H, 604V,
605, 606, 607, 607E, 608, 609, 610, 611, 613, 614, 615, 616, 617, 618,
619, 620, 622, 623H, 623V, 624, 624C, 626, 627, 628, 628C, 629, 633,
680, 681, 682, 684, 685, 688, 690, 691, 694, 695, 697, 698, 670, 699

Fram till midsommar är dessa båda områden fortfarande Busslinks område "Roslagen" vilket innebär att allt är väldigt samordnat. Täbyförare kan köra hela vägen till Hallstavik och Singö samtidigt som Norrtälje- och Rimboförare snurrar runt på 604 och 611. Dessutom har väl Täby alltid haft några blå Vegor hos sig och kört 676:or med arbetspassens start och slut på Tekniska högskolan?

Efter midsommar kommer det dock att bli en tydlig delning, sedan Nobina tagit över Norrtälje.

Gabi94

X står nog för snabba linjer, t.ex 780X tar motorvägen till Nykvarn och vanliga 780 kör den vanliga.

C står nu att dom kör till/från Stockholm Central eller Cityterminalen.

E vet jag inte.

Ersa

Citat från: Gabi94 skrivet 06 januari 2011, 22:28:29 PM
X står nog för snabba linjer, t.ex 780X tar motorvägen till Nykvarn och vanliga 780 kör den vanliga.
C står nu att dom kör till/från Stockholm Central eller Cityterminalen.
E vet jag inte.

X betyder "Avvikande linjesträckning" från den vanliga linjen.
620 och 620X är ett bra exempel att utgå från, då den fanns långt innan alla dagens X-linjer. Tyvärr fick ju även trängsellinjerna bokstaven X efter numret vilket rörde till det lite. Särskilt när det uppkom X-linjer som saknade en "vanlig" variant. Det fanns t.ex 608X, men ingen vanlig 608.

C brukar betyda City. Eller Cityterminalen/Centralen.

E är Extrabuss, dvs en förstärkning som går samtidigt eller 5 min före ordinarie avgång.
Kan ofta bara gå en del av linjesträckningen, t.ex när 639E bara går till Unungehöjden och ordinarie 639 går till Hallstavik.

Mikael T Nilsson



Råstavagn 3902 på linje 602V



Råstavagn 3721 på linje 607.



Råstavagn 3221 på linje 613

Hej,

Bra sammanställningar. Jag kan komplettera med att Råsta även har turer på "Täbys" linjer 602V och 607, eventuellt fortfarande på Täbylinjerna 178, 604, 611 och 613.

Norrtälje har en tur på "Råstas" linje 526 M-F.




Arriva Märsta har även hand om linjerna 565X och 687.

Samtliga bilder som visas här är reprisbilder.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico



Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 07 januari 2011, 10:16:23 AM
Bra sammanställningar. Jag kan komplettera med att Råsta även har turer på "Täbys" linjer 602V och 607, eventuellt fortfarande på Täbylinjerna 178, 604, 611 och 613.

Norrtälje har en tur på "Råstas" linje 526 M-F.

Många sådana här sammanställningar bli ganska lösligt sammansatta då det kommer och går utifrån kontrakt, tjänstepaket osv. Frågan är som sagt om man verkligen ska räkna in dessa enstaka turer som linjer på annat än på trafikområdet som har linjen? I övrigt så handlar det mestadels om ett litet fåtal avgångar under högtrafik. Det enda undantaget är annars 507 som är en Råstalinje, men som f.n. i sin helhet har körts av City sedan Busslink tog över Råsta. Vill man kan man kanske lägga till linje 73 som hör till Innerstadens avtalsområde, men där lejonparten körs av Lidingö.

Vad Täby och Norrtälje delar är sedan ganska omfattande så där är det svårt att snabbt kolla över det hela. Täby körde tidigare också några avgångar på 157 och 509, men det verkar de inte göra nu. Sen har de vissa turer på linje 73. Råsta har turer på 178, 602 (först var det bara åt ena hållet, sedan bägge), 603, 607, 611 (bara till Erikslund, inte till Östra Byle) samt 613. 604 kan jag inte påminna mig att de haft något alls på annat än om flexen kan ha kört vid några tillfällen. Norrtälje har som sagt sen en 526:a på morgonen och har även avgångar på Söderhallens linje 44.

Ska man dribbla med turer så kommer det och går allteftersom och en del förändras även på annat vis då även linjer kan bytas som t.ex. när Råsta och Bromma bytte 116 mot 513. Som påpekats så lär allt som Norrtälje kör åt andra försvinna efter att Nobina tar över där. I gengäld lär man baka in vissa avgångar på linjer inom de nya områdena och vice versa. Skulle som sagt inte bli förvånad om Söderhallen kanske kan få något på t.ex. 71 eller 402.

Själv har jag sen svårt att se Frihamnen som något annat än ett satellitgarage till Hornsberg så jag gör ingen egentlig uppdelning däremellan, men just 507 körs ju av både Hornsbergsgaraget såväl som Frihamnsdepån liksom att de senare fått en del på Söderhallslinjer.  Annars så har Hornsberg vissa avgångar på 152, 153 samt även ytterligare någon/några Söderortslinjer samt någon avgång på 515. 

Utöver det så har City även då turer på 608 och 628 medan Söderhallen i sin tur framförallt har en del nattavgångar på 191, 192 och 194. Handen ger även Söderort hjälp med vissa turer liksom att Handen väl även har en del Ösmo-turer. Sen har Råsta även 152:an på helger, men bara mellan Solna C och Bromma Flyg. Allt kan som sagt ändras ganska kvickt så vad som hör hemma var blir en tolkningsfråga... :P  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

bussfan


Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 07 januari 2011, 11:23:29 AM

Många sådana här sammanställningar bli ganska lösligt sammansatta då det kommer och går utifrån kontrakt, tjänstepaket osv. Frågan är som sagt om man verkligen ska räkna in dessa enstaka turer som linjer på annat än på trafikområdet som har linjen? I övrigt så handlar det mestadels om ett litet fåtal avgångar under högtrafik. Det enda undantaget är annars 507 som är en Råstalinje, men som f.n. i sin helhet har körts av City sedan Busslink tog över Råsta. Vill man kan man kanske lägga till linje 73 som hör till Innerstadens avtalsområde, men där lejonparten körs av Lidingö.

Vad Täby och Norrtälje delar är sedan ganska omfattande så där är det svårt att snabbt kolla över det hela. Täby körde tidigare också några avgångar på 157 och 509, men det verkar de inte göra nu. Sen har de vissa turer på linje 73. Råsta har turer på 178, 602 (först var det bara åt ena hållet, sedan bägge), 603, 607, 611 (bara till Erikslund, inte till Östra Byle) samt 613. 604 kan jag inte påminna mig att de haft något alls på annat än om flexen kan ha kört vid några tillfällen. Norrtälje har som sagt sen en 526:a på morgonen och har även avgångar på Söderhallens linje 44.

Ska man dribbla med turer så kommer det och går allteftersom och en del förändras även på annat vis då även linjer kan bytas som t.ex. när Råsta och Bromma bytte 116 mot 513. Som påpekats så lär allt som Norrtälje kör åt andra försvinna efter att Nobina tar över där. I gengäld lär man baka in vissa avgångar på linjer inom de nya områdena och vice versa. Skulle som sagt inte bli förvånad om Söderhallen kanske kan få något på t.ex. 71 eller 402.

Själv har jag sen svårt att se Frihamnen som något annat än ett satellitgarage till Hornsberg så jag gör ingen egentlig uppdelning däremellan, men just 507 körs ju av både Hornsbergsgaraget såväl som Frihamnsdepån liksom att de senare fått en del på Söderhallslinjer.  Annars så har Hornsberg vissa avgångar på 152, 153 samt även ytterligare någon/några Söderortslinjer samt någon avgång på 515. 

Utöver det så har City även då turer på 608 och 628 medan Söderhallen i sin tur framförallt har en del nattavgångar på 191, 192 och 194. Handen ger även Söderort hjälp med vissa turer liksom att Handen väl även har en del Ösmo-turer. Sen har Råsta även 152:an på helger, men bara mellan Solna C och Bromma Flyg. Allt kan som sagt ändras ganska kvickt så vad som hör hemma var blir en tolkningsfråga... :P  ;)


Ett stort tack för kompleteringarna. Det stämmer att det var en flexvagn från Råsta jag såg på 604:an i somras (4613). Intressant att Norrtälje även trafikerar linje 44. Det är sällan kortvagnar trafikerar Norrtäljes linjer in till stan, så jag gissar att man Norrtälje trafikerar linjen med boggievagnar.

Jag vet att Norrtäljeförare sedan lång tid tillbaka rattar Hornsbergsvagnar på linje 4 och 72.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.