Taximodeller!

Startat av Möllers, 20 december 2010, 10:03:09 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Möllers


Hämtade just denna taxi bilden börja bli intresserade av taxibilar märker jag  :)
Råkade knäcka enda Vindrutetorkare på bilen klumbi jag är, men men det går fixa sen ska limma på den igen.
Sen har jag en ny Taxi bil på gång en Chicago bil av chevrolet impala års modell 2000  8)
Nu blir det sängen för min del går upp igen kl16.00 eller kl17.00













Här är en länk till den andra taxi bilden har just skickat efter.
http://www.allcollection.net/cab-1-18-chevrolet-impala-casa-maisto-usa-taxi-from-chicago-illinois-algf~x8015991


Edit: Brutits ur tråden om bussmodeller

fontheking5

Trevligt , hade själv några såna Londontaxi innan ,får nog leta fram dom igen . Fast mina var i liten storlek . Har också råkat bryta av vindrutetorkare på bilar , och backspeglar av misstag

Nico


Lägger med en annan bil som jag hittade på årets Hjulmarknad, Classic Metal Works (CMW) 30199 modell i skala 1:87 av en Ford Model 48 - 1936... även om kofångarna väl nog mera stämmer in på 1935 års version. Frågan var väl om jag skulle lagt den som taxi eller som oldtimer, men det kanske är hugget som stucket.  ;D



»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman


groenis

God jul Mattias
Vilka tillverkare har du på de två sista taximodeller som du har fått hem?

/Lennart

Möllers

Chevrolet bilen är det en MAISTO den svarta minns jag inte, god jul på dig med  :)

Björn Forslund

För er som gillar modeller av taxibilar är kanske denna intressant:

http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=945&entity=43404

Skala 1:87. trevligt på tågbanan stående vid taxistolpen vid stationen!

Nico


Jo, Brekinas 145:a är en trevlig modell i sig. Tyvärr är den då fel på några punkter och överlag är många av tillverkarna dåliga på de som detaljer som så att säga utgör pricken över i och gör en modell mera autentisk.

Vad gäller Brekinas Volvo 145 är det något som är lite konstigt med sparklådorna baktill. Sen vad gäller polisvarianterna så hamnade utryckningsljusen fel om jag förstått det rätt (på vissa modeller har det dessutom varit fel lyktor, blå saftblandare istället för röda fasta). Här är det dock mera taxiversionen som gäller och än har jag inte sett den i svart, vilket var vanligare, och sedan har den helt fel taklykta/tiggarlykta + att den ska inte sitta dikt an mot taket utan taxi har än i denna dag normalt någon form av s.k. takbåge.

Visar nedan en bild av en Ixo-modell i skala 1:43 (som även den kan ha visats förr) och den har som sagt rätt form (en svensk variant) på tiggarlyktan, men saknar även den takbåge. Likaså är både hjul och reg.skylt fel på den modellen så vill man ha allt helt korrekt så får man nog fortfarande fixa somligt på egen hand.  ;)


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Björn Forslund

Ja, tyvärr får man dras med detaljmissar och produktionsrationaliseringar. Men ändå får man vara glad att det görs typiska "svenska" modeller.  Att göra en smäcker båge till taxiskylten vore nog inte möjligt då den skulle bli för ömtålig i skala 1:87. Men givetvis kan man ju pula lite själv och kanske även fixa de vanliga reklamhållarna som satt på taket på dåtidens droskor.
Optiskt ger dock den lilla 145:an ett bra intryck på lite håll.


Möllers

Hämtade min taxi bil idag vad fin den är har letat efter denna modell många år nu till jag sog en som hade den så jag köpte den utan och tvägan  :)
Få se vilken blir nästa taxi bil är sugen på denna pärlan http://www.somodels.se/checker-new-york-taxi-cab-yellow-green-49/141-0
















fontheking5

Trevligt :) var hittade du den ?