Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö

Startat av Börje, 16 december 2010, 22:59:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 december 2010, 00:14:04 AM
Ja just ja, men den hette 749 "på min tid"  ;D

Vilket innebär att den benämningen numera är utdöd ;)

Gabi94

Dom bussarna kör inte bara på 748, den kör på t.ex 780, 780X, 787,  753, 754, alla dom där 6560-6568 kör på alla linjer i Södertälje förutom 750.

Gabi94

När började dom sätta 90 km/h som topfart?

Börje

Citat från: Omnilasse skrivet 17 december 2010, 21:17:00 PM
...

Enligt avtalet för N/V måste man köra med låggolv (alltså inte lågentré) på de vagnar som inte går i över 70 km annat än undantagsvis, vilket förklarar att man behöver låggolvsmanar...

Det här var nytt! Är det alltså så att man kräver låggolv på de linjer som går lokalt i Nacka? 71, 404, 409-414 och 422? Är någon av boggieserierna också låggolv och inte lågentré? Gäller låggolvskravet även på andra linjer som inte går i 70 km/h, såsom matarlinjer?


Leo


Ersa

18,75 meter är de, så det borde stämma.
Dock har 18 st sådana även beställts till Huddinge/Botkyrka/Söderort:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41287.0

at1981

#36
Citat från: Börje skrivet 16 december 2010, 22:59:10 PM
http://www.busslink.se/Sve/NV/Pdfer/Bussar%20best%C3%A4llda%20till%20Nacka.pdf

Det var ju intressant! Björknäs blir visst ett scaniagarage igen! Och så kan man konstatera att det blir fler boggievagnar än i dagsläget. Tre olika bränsletyper och tre olika tillverkare. Intressant var ordet!


Hejsan!

Det skulle enligt listan inte köpas in några nya normalvagnar. Skall man slopa användandet av normalvagnar eller
skall normalvagnarna komma någon annanstans ifrån för trafik på t.ex. linje 462? (Var ifrån skall normalvagnarna komma ifrån i sådana fall tro?)

Är det ev. aktuellt att Keolis tar över nuvarande MAN-vagnar (normalvagnar) av Nobina fört forsatt trafik i Nacka/Värmdö?


En sak som gjorde mig riktigt glad är att det kommer vara regional komfort på samtliga nyinköpta fordon :D
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Martin Maltkvist

Citat från: Gabi94 skrivet 17 december 2010, 23:46:14 PM
Är det inte Nobina 6560-6568 det är låggolvsled, fast på 6568 så har dom rivit ner alla gardiner förrutom ett.
Jahaja det får väl bli en noggrannare koll vid nästa resa, jag har inte kollat så noga vid mina resor utan bara satt mig ner och åkt.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Gabi94

#38
Jag kollade på ritningen, men vilken motor ska den ha EEV på 310 hk eller 360 hk, och vilken växelåda den ska ha?

Jo

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 10:37:28 AM
18,75 meter är de, så det borde stämma.
Dock har 18 st sådana även beställts till Huddinge/Botkyrka/Söderort:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=41287.0

55 "linjesäten" på 18,75m, lika dålig sittplatskapacitet som B9S med andra ord. Apropå att man valt många olika märken följer väl detta trenden rätt väl som gällt med beställningar den senaste tiden från bolagen. Diesel/RME-fordon beställs från Volvo och Scania och gasbussarna från Solaris eller Man med några få undantag.

Nico


Citat från: Ersa skrivet 17 december 2010, 23:09:27 PM
Med tanke på att begreppet lågentré nästan verkar saknas helt utanför Sverige är jag lite nyfiken på hur det fungerar i andra EU-länder. Är det rent låggolv i alla städer och normalgolv med lyft på landsbygden i t.ex Frankrike och Tyskland? Danskarna har ju länge kört med normalgolv + bakplattform, men det verkade inte fungera här i landet där lågentré verkar blivit en slags "lag" på landsbygden.

Hur det ser ut i andra EU-länder vad gäller anpassning och tolkning av direktivet har jag själv ingen större koll på. Däremot är det som sagt ett EU-direktiv som ligger i botten för detta och finessen med direktiven är att de är mål som satts av EU. Sen är det upp till medlemsländerna själva hur man tolkar och därmed uppfyller målen. Det som är tvingande är direktivet sen måste anpassas och införlivas i respektive stats lagstiftning. Man har då bara en viss tid att göra det på, däremot har man i samband med detta rätt att ta hänsyn till nationella särdrag osv. Man ska inte heller blanda ihop direktiv med förordningar.

De senare är allmänna och bindande till samtliga delar för alla medlemmar. En förordning är även direkt tillämplig, vilket betyder att den övergår till att gälla som lag och är då omedelbart tillämplig i alla medlemsländerna. Den är alltså likvärdig med nationell lagstiftning och de nationella myndigheterna behöver inte göra något på sitt håll utan implementering sker automatiskt. Tanken med direktiven, som då inte heller behöver omfatta alla medlemsstater, däremot är att de primärt är till för att samordna lagstiftning mellan medlemsstaterna. T.ex. då sådant som produktsäkerhetsnormer, typgodkännanden mm. men då även sådant som just handikappanpassning och liknande.

Ser man till det ovanstående så kan man nog till viss del anta att man från land till land valt att se hur man ska implementera direktivet om tillgänglighet, men vissa större stater kan nog ha samarbetat även här. Bl.a. Tyskland och Frankrike har hållit på så pass länge att de på vissa håll är mycket samspelta. Sverige å andra sidan har ofta varit käringen mot strömmen. Visserligen har vi tidvis varit bäst i klassen på att implementera direktiv, men det är nog inte alltid så att våra tolkningar varit de bästa. Inte sällan har det nog berott på att politiker fattat beslut på egen hand utan att rådfråga folk från respektive bransch. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 17 december 2010, 18:57:56 PM
Troligen ja, den ska väl ersätta 8500 fullt ut under våren 2011?

Nya fronten blir det hur som helst, då alla 8500 som görs nu på slutet redan fått 8900:ans front.
Frågan är om/när B9S får 8900-fronten, och när vi får se en sån i SL-lack.

Gabi94

Hur skulle dom göra 7500:ans front, den har samma front som den gamla 8500:a fronten?

Ersa

#43
Citat från: Gabi94 skrivet 18 december 2010, 14:58:21 PM
Hur skulle dom göra 7500:ans front, den har samma front som den gamla 8500:a fronten?

Även 7500 lär nog få 8900:ans front. Om inte 7500-modellen ersätts helt av en låggolvad 8900-version.

Gabi94

Citat från: Ersa skrivet 18 december 2010, 15:20:37 PM
Även 7500 lär nog få 8900:ans front. Om inte 7500-modellen ersätts helt av en låggolvad 8900-version.


Men 7500 är en city bussa har 8900 en city buss eller kommer dom göra 7900?