Nya vagnar beställda till Nacka/Värmdö

Startat av Börje, 16 december 2010, 22:59:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Börje

http://www.busslink.se/Sve/NV/Pdfer/Bussar%20best%C3%A4llda%20till%20Nacka.pdf

Det var ju intressant! Björknäs blir visst ett scaniagarage igen! Och så kan man konstatera att det blir fler boggievagnar än i dagsläget. Tre olika bränsletyper och tre olika tillverkare. Intressant var ordet!

Karsten

Intressant sa Bull!

Man kan undra om det är rätt väg att gå med fler boggivagnar än idag, men nu för tiden skiljer det inte så mycket i sittplatskapacitet på boggi och led. Boggivagnarna är ju oftast bättre vintervagnar än ledvagnarna i stort.

Det ryktas om att det inte ska finnas några normalvagnar i Keolis N/V, det borde innebära boggi (eller led) på linje 71. Linje 469 kan ju bli intressant med boggi, men den kanske Söderhallen får äran att köra?

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 december 2010, 23:12:59 PM
Det kan ju lika enkelt innebära att utsättningen på 71:an sker från Söder :-) 15 meters boggibussar rimmar ju illa med stadens krav....

Så kan det ju bli... Men 71an är i behov av ledbussar, framförallt M-F i rusningstid och dagtid på helger med tanke på den enorma inflyttningen i Hammarby sjöstad.

Bra f.ö att man kostar på bussarna Regionalstandard! Och att det blir fler boggi kommer knappast många gråta över...


Omnilasse

Det är ju krav på 40 sittplatser i dimensionerad tid för 71:an, så det kan vara svårt att klara det med normalbuss (jo, jag vet att det kan bero på hur noga man är med sittplatser- men SL:s mening var nog att man skulle köra med boggi vid den tidpunkten. Det kanske är det som 13,7 metrarna är till för - finns ju gränsen på 14 meter i innerstaden. I annat fall verkar de 10 bussarna helt onödiga i inköp.

Och visst när det nu visar sig att man beställt 14.8 meters boggi, så borde man ju klara 55-platskravet utan problem. Vegorna på 676 som exempel är ju bara på 14.5 meter...

Och när det ändå är sittplatsgaranti (även om SL verkar på väg att släppa deras fundamentalistiska hållning kring den), så finns det ju ingen anledning att ha kapacitet för stående.



Fredde

#4
Citat från: Omnilasse skrivet 16 december 2010, 23:31:17 PM
Det är ju krav på 40 sittplatser i dimensionerad tid för 71:an, så det kan vara svårt att klara det med normalbuss (jo, jag vet att det kan bero på hur noga man är med sittplatser- men SL:s mening var nog att man skulle köra med boggi vid den tidpunkten. Det kanske är det som 13,7 metrarna är till för - finns ju gränsen på 14 meter i innerstaden. I annat fall verkar de 10 bussarna helt onödiga i inköp.

Och visst när det nu visar sig att man beställt 14.8 meters boggi, så borde man ju klara 55-platskravet utan problem. Vegorna på 676 som exempel är ju bara på 14.5 meter...

Och när det ändå är sittplatsgaranti (även om SL verkar på väg att släppa deras fundamentalistiska hållning kring den), så finns det ju ingen anledning att ha kapacitet för stående.




Om man spånar vidare, en inte allt för vågad gissning är att man kommer köra 13,7 meters på 462an också...

Och 28st Lion's City GL CNG låter som blå. Stomlinjerna skulle det väl vara biogas på?


Ersa

Inte en enda B9S i den listan. Frågan är om ledvagnarna från MAN och Scania är bättre vintervagnar än B9S.

Jonas Strömblad

De har ju ett stort antal B9S som kommer rulla vidare.
/J

AO

Intressant är ju att man beställt MAN-lederna i 18,7 m versionen vilket väl blir de första i Sverige? Vanligtvis är ju de 18 m. Med 18,7 m tar bussen 58-60 passagerare beroende på hur stor barnvagnsplats man beställer.

Jonas Strömblad

Var hamnar 401? Tillhör den Swebus i Tyresö eller hamnar den hos Sköldpaddan i N/V?
/J

Omnilasse

Citat från: Fredde_J skrivet 16 december 2010, 23:45:52 PM
Om man spånar vidare, en inte allt för vågad gissning är att man kommer köra 13,7 meters på 462an också...

Och 28st Lion's City GL CNG låter som blå. Stomlinjerna skulle det väl vara biogas på?


Är dock spontant inte lika säker på 28 st Lions för stomlinjerna. Det är inget krav på vilka linjer man kör med biogas. Visst B9SALE är verkligen ingen bra regionalbuss, men MAN Lion är ju närmast värdelös (dock väldigt bra i stadstrafik), just för att den är en låggolvsbuss rakt igenom. B9Sale fungerar alltså bättre på särskilt 474. Dessutom är ju bussarna från början beställda för att trafikera de linjerna. Man skulle ju dessutom behöva en extra omlackering.

För att kunna få plats med tillräckligt många sittplatser måste man ju har rätt få dörrar. Det är ju för det ändamålet ledbussar krävs - det vill säga när antalet barnvagnsplatser och dörrar tar för många sittplatser. Dessa krävs alltså på linjer med hög belastning och många stopp. Skulle nog alltså främst sätta in dem på Nackalinjerna (alltså 410-414 och möjligen 422 som bas). Det gäller förstås ändå att kunna skapa bra omlopp - men det är nog där de skulle göra bäst nytta. Första åren kommer det - som jag förstått det  - endast att finnas biogas i Björkvik. Vilket också talar för en sådan lösning för de här avsedda bussarna.

Ted Selander

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 17 december 2010, 00:26:11 AM
Var hamnar 401? Tillhör den Swebus i Tyresö eller hamnar den hos Sköldpaddan i N/V?
/J

401 ligger i Tyresöavtalet (Nobina), och sköldpaddan är begraven.

/Ted

IntresseTrafik

Citat från: Omnilasse skrivet 17 december 2010, 00:37:52 AM
Är dock spontant inte lika säker på 28 st Lions för stomlinjerna. Det är inget krav på vilka linjer man kör med biogas. Visst B9SALE är verkligen ingen bra regionalbuss, men MAN Lion är ju närmast värdelös (dock väldigt bra i stadstrafik), just för att den är en låggolvsbuss rakt igenom. B9Sale fungerar alltså bättre på särskilt 474. Dessutom är ju bussarna från början beställda för att trafikera de linjerna. Man skulle ju dessutom behöva en extra omlackering.

För att kunna få plats med tillräckligt många sittplatser måste man ju har rätt få dörrar. Det är ju för det ändamålet ledbussar krävs - det vill säga när antalet barnvagnsplatser och dörrar tar för många sittplatser. Dessa krävs alltså på linjer med hög belastning och många stopp. Skulle nog alltså främst sätta in dem på Nackalinjerna (alltså 410-414 och möjligen 422 som bas). Det gäller förstås ändå att kunna skapa bra omlopp - men det är nog där de skulle göra bäst nytta. Första åren kommer det - som jag förstått det  - endast att finnas biogas i Björkvik. Vilket också talar för en sådan lösning för de här avsedda bussarna.

SL brukar ha krav på lågentré på motorväg. I Nacka Värmdö åker de flesta omloppen på motorväg någon gång. Så jag gissar på att dessa bussar är utav lågentrémodell. Så gissningsvis är det en ny modell av Lion`s City i ledversion som Keolis kommer att sätta in i Nacka Värmdö. Boggivarianten  av Lion´s City finns sedan i sommras i en lågentré version.http://www.neoplan.se/sv/nyheter/man-liona26

bisquit

Men varför envisas de med att blanda fabrikat, så pass mycket?? Samt att blanda bränsledriften.Visst om har 2 olika bränsletyper. Men 3?? Samt så många modeller. Har de inte lärt sig att, ju färre bussmodeller. Ju lättare att få förare som lär sig bussen. Samt bättre underhåll m.m. Okej om man har olika modeller och fabrikat, på olika depåer/garage. Men detta är ju komplett vansinne.. >:(

MrX

Är det bara jag som inte kan öppna länken?

Fredde

#14
Citat från: Lars Ödlund skrivet 17 december 2010, 09:53:00 AM
SL har redan tidigare accepterat låggolv på linjer som delvis går på motorväg, typ 749.
Att MAN skulle ta fram en lågentreledbuss för den ytterst begränsade svenska marknaden är knappast troligt, ledbussar är ju på tillbakagång annat än i tätortstrafik och då eftersträvar man lågt golv

Hur vanligt är det med regionalutrustade låggolvsledbussar? Nobina har väl några dito MAN i Södertälje, men annars?

Citat från: MrX skrivet 17 december 2010, 17:24:14 PM
Är det bara jag som inte kan öppna länken?

Testa denna:
http://keolis.se/Sve/NV/Pdfer/Bussar%20best%C3%A4llda%20till%20Nacka%203.pdf