Huvudmeny

Äldre taxibilar

Startat av Stefan P, 15 december 2010, 16:53:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2010, 22:14:28 PM
Men då har vi ju löst det medicinska problemet. Min magsjuka gick också över ungefär lika snabbt som den kom. Jag har alltid trott att det berodde på stress (fast det var på 1970-talet var det en dag när tågtrafiken fungerade som år 2010) men nu förstår jag att det var Checker som inte bara var en trevlig och snygg taxibil utan också kunde bota sjukdomar.  ;D
****
Det medicinska problemet är löst, och Checker kan bota sjukdomar. Kan det bli bättre?  :)

HJP

Danne B.

Hör väl inte hit egentligen, men... En så´n där taxi minns jag att det stod i pappas kompis meck-garage på en bondgård mellan Bro och Bålsta (norr om Sthlm)...

Nu är det väl säkert närmare 20 år sedan jag var där så jag vet ingenting om dess vidare öden!

//Danne

Nico

#17

Finns som sagt ett fåtal Checker kvar i Sverige, men av dem är det inte många som rullar. Åkarna på gamla Solna Taxi hade i många fall kvar en svaghet för jänkebilar långt efter att kollegorna på de andra områdena gått över till Volvo och Mercedes. A8, som de som syns på mina bilder på den länkade sidan, tror jag inte förekom i Sverige utan det var först under 1960-talet de första bilarna kom och var då av lite senare modell.

A8, som då syns på modellbilden nedan, tillverkades åren 1956-1958 och uppstod som ett krav på att taxibilarna i New York City inte fick ha längre hjulbas är 120" (c.a. 3 m). Alla senare modeller bygger på A8 och rent utseendemässigt är skillnaden mellan A8 och A11/A12 att efterföljarna fick dubbla strålkastare, men just den senare fronten är nog det som många känner igen en 'Checker' på. I synnerhet efter filmer som 'Taxi driver' eller serier som 'Taxi'.




En av modellerna av A8 som jag har i mina gömmor


Ett par Solnaåkare importerade även egna bilar när det knep. Förutom ett relativt stort antal Checker så fanns det också en hel annat amerikanskt som rullade även om de bilarna inte var lika märkbara. En åkare tog t.ex. hem en Chevrolet Caprice (efter det att modellen lags ned) som tillhört någon polismyndighet och den kom komplett med wild bar och igensatta kulhål i framdörrarna. Inte lätt att vara entusiast och egenföretagare alla gånger.

Lägger med en länk till en sida som heter »The Checker Taxi Stand«. Det mesta kräver dock inloggning, men är någon hugad att bli medlem så...  ;)








Sen vad är egentligen en äldre taxi...?! En av mina är den på bilden nedan och den rullade i trafik 1988-1993 och hann rulla drygt 600 000 km på den tiden. Under 1980-talet så försvann färgkraven slutgiltigt och sedan i början på 1990-talet med avregleringen och allt dumt så kom de gula skyltarna. Bilden torde vara tagen strax innan bilen såldes, alltså vårvintern 1993.



Taxi Stockholm - Plåt # 1400


Drar med ytterligare några modellbilder som jämförelse. En del är ju inte riktigt förebildsenliga, allt som är mer än 25 år kan nog ses som äldre i detta sammanhang











Edit: Rättat stavfel
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Stefan P

Hej

Tack för de fina bilderna på modeller.
Jag hade ingen aning om att Ford 17m hade gått som taxi?
Finns det någon som har en bild Ford 17m full taxi utrustad?

mvh Stefan P

Nico


Tackar för det, ibland är det lättare att illustrera med en modellbild än att hitta en egen (dvs. en laglig) bild på originalet i skala 1:1.  ;D

Sen är nog frågan snarast vad som inte gått som taxi eller i alla fall så har mycket provats i taxisvängen, allt från Renault 4L till Vaz/Lada har figurerat. Vad gäller Ford 17m/20m så vet jag inte om P5/P6 rullade här, men det är troligt. Vad gäller P7-versionen (1967-1971) så vet jag att den åkare vars åkeri min far sedermera köpte hade två P7:or. Trist nog var tyvärr farsgubben inte mycket för att fota bilar och sånt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

mil

I kumla samt örebro rullade två eller om det var tre Checkers bilar under 80 talet fram till början på 90 talet

groenis

Stefan
Jag tror att i boken "Alla våra taxibilar" så kan det finnas bilder på Ford 17m och även Oplar och Mercedesar.

Bara för att spä på ditt intresse för taxi så ska du och andra få klura ut på vad man gör när man "schäktar"

Lycka till

/Lennart

Möllers

Börja tänka på har det rullat såna taxi bilar i sverige med  ???




Nico


Jo, det finns lite bilder från den tiden i boken. Bl.a. då en mycket härlig bild på sid. 107 som är tagen på Stockholm Central 1970. Alla bilar är blanksvarta, men där syns Volvo 144, Opel Kapitän, Mercedes Benz 190, AMC Rebel, Plymouth... och även Ford 17m P5. Sen har jag för mig att det finns någon bild i Stockholm taxis jubileumsbok från 1989.








Modellen är snyggt utförd, men vad gäller originalet från Austin/Carbodies så har det som sagt funnits några enstaka som rullat. Mest i reklamsyfte och annat, nästan ingen har nog gått i reguljär taxitrafik. Åtminstone inte någon längre tid i alla fall. Med sin suveräna vändradie mm. så är den som gjord för trånga brittiska stadsgator, men bilens svaghet var länge dess motorstyrka. Den var helt enkelt inte byggd för att gå så fort och i Sverige, där vi har ganska omväxlande trafik och inte så mycket renodlad stadskörning, så slog de aldrig. Inte någon annanstans i Europa heller vad jag kan minnas.  
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mats Karlsson

Citat från: Nico skrivet 20 december 2010, 14:56:58 PM


Just en sådan här Taunus 17M hade Stigens Bilstation på 1960-talet. Jag åkte med den någon gång. Numera är dock taxibilarna borta till förmån för bussarna och företaget har bytt namn till Stigen Buss AB.

Lars

Vilken nostalgi!

Jag åkte själv Checker hem från skolan när jag gick i 5:an o 6:an det var en beige med sexa under huven och 3 växlad manuell med rattspak och soffa fram. Man kunde åka två fram och sen var det 2 soffor bak med en med fällsäten där man åkte baklänges i mitten!