Huvudmeny

Äldre taxibilar

Startat av Stefan P, 15 december 2010, 16:53:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan P

Hej

Hur många gula Checker taxi har funnits som taxi i Sverige?

När började den Englska urtypen av taxi tillverkas och hur länge tillverkades den?
Finns någon i Sverige som taxi? Jag har hört talats om en ny taxi modell som tagits fram inte alls lika populär?

Hur många Volvo "suggor" byggdes för taxitrafik?

mvh Stefan P

Ersa

Den gamla originella Londontaxin heter Austin FX4 och är byggd under ett strikt regelverk när det gäller innermått. Den tillverkades mellan 1958–1997.

Ersättarna är flera (i jämförelse rätt kortlivade) modeller:
LTI TX1 tillverkades mellan 1997–2002
LTI TXII tillverkades mellan 2002–2006
LTI TX4 tillverkas från 2007 och än idag
(Någon "TX3" finns inte)

Info från engelska Wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Austin_FX4
http://en.wikipedia.org/wiki/TX1
http://en.wikipedia.org/wiki/TXII
http://en.wikipedia.org/wiki/TX4

En annan intressant sida med bl.a begagnade bilar till salu, om någon funderar på att ta hem en till Sverige:
http://www.london-taxis.co.uk

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan P skrivet 15 december 2010, 16:53:03 PM
Hej

Hur många gula Checker taxi har funnits som taxi i Sverige?

När började den Englska urtypen av taxi tillverkas och hur länge tillverkades den?
Finns någon i Sverige som taxi? Jag har hört talats om en ny taxi modell som tagits fram inte alls lika populär?

Hur många Volvo "suggor" byggdes för taxitrafik?

mvh Stefan P


Jag hittade inte svaret på din fråga men det finns mycket annat intressant att läsa om Checker på den här länken http://www.usabil.nu/nyheter/filer/7/  Förutom de gula fanns också ett antal röda Checker i Stockholm. Jag hade länge försökt få åka med en sådan men så blev jag hastigt magsjuk på jobbet en dag och måste åka hem. Jobbarkompisarna ringde efter en taxi och det kom en röd Checker. Men det är också allt jag minns av den taxiresan.

Åtminstone en Austin London-taxi har rullat som taxi i Stockholm. Nödtorftigt anpassad till svenska krav.

När det gäller Volvo-suggan hittar du svaret här:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_PV800
Det är alltså åtskilliga som tillverkats och bättre taxibil för svenska förhållanden har väl aldrig gjorts. Den sista lär ha rullat i reguljär taxitrafik in på 2000-talet men nu lär alla vara borta. I Stockholm rullade en Sugga in på 1990-talet. Många är dock bevarade som veteranfordon.

När jag var i Bergen i Norge i april 2007 berättade den trevliga kvinnliga taxiföraren att det taxibolag hon körde för också hade en gammal London-taxi och sa att jag kunde be om att få den om jag ringde. Jag hann också så bilen på stan men när jag ringde och beställde var den tyvärr inte ledig. Jag bad dem därför skicka en annan intressant taxi och det får man väl säga att de gjorde. För det kom nämligen en Mercedes Sprinter i vilken jag blev skjutsad till Hurtigruten-terminalen i ensamt majestät.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Rost

Solna Taxi hade några av typen Checker kvar sent sjuttiotal, rätt festliga att åka i.

http://www.svensktmjforum.se/forum/forum_posts.asp?TID=3754

/Peter

groenis

När det gäller Checker så var det en firma i Uppsala som importerade dem även specialmodeller om kunden så önskade.
Den modell som alla förknippar med Checker såg ljuset första gången 1956 då med enkellampa dubbellampan kom 1958 och så såg den ut fram till 1982 när den sista rullade av bandet.
Däremot så de riktigt svåra är att hitta de första producerade från trettiotalet,
Checker startades av en rysk invandrare som körde taxi i New York.
Hans grund ide var att bilarna skulle leasas istället för att köpas samt när bilarna kom tillbaka demonteras och byggas upp igen med delar utbytta,det blev inte så då intresset var större.
För att bilarna skulle vara slitstarka så byggde man på Chevrolets lätta pick up serie som kuriosa kan nämnas att vänster bakdörr kan byta plats med höger framdörr och tvärtom.
Fabrikens rekommendation var att välja raka sexan men om kunden önskade v-8 så gick det att ordna.
efter 1982 så var det många taxiåkerier som köpte in avlagda bilar för att kunna hålla sina egna i trafik.

Passus en av de checker ägare som körde i "gamla" Solna växeln kör i dag fribil med en äkta NY impala som utbildningen Yellow Cab ägde från början kan ses oftast vid Östra Station kvällstid.

Självklart har Checker en hemsida googla och sök.

/Lennart

Möllers

Dom ska ha en sån Checker yellow cab i kristianstad sog den ner jag åke bussen ditt ifrån Malmö sommras på en gård.

denna modellen.
http://www.pug.be/wp/wp-content/uploads/2010/09/New-Checker-folder-073.jpg

Staffan Sävenfjord

Citat från: groenis skrivet 16 december 2010, 02:38:55 AM

Självklart har Checker en hemsida googla och sök.

/Lennart

Eller använd länken jag lämnade härovan.  :)

Till din utmärkta redogörelse kan bara tilläggas att Checker nästan helt saknade rostskydd. Det var väl därför de inte hängde med längre än de gjorde.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

En hel del Checker gick bussregistrerade från slutet av 50-talet till mitten av 60-talet pga att de var registrerade för fler än 8 skolbarn. Jag gissar att det kan ha funnits ett par 100 sådana "Checker-bussar" i landet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats Karlsson skrivet 16 december 2010, 08:26:56 AM
En hel del Checker gick bussregistrerade från slutet av 50-talet till mitten av 60-talet pga att de var registrerade för fler än 8 skolbarn. Jag gissar att det kan ha funnits ett par 100 sådana "Checker-bussar" i landet.

Intressant.  Fanns det även Suggor som var bussregistrerade? Jag minns att när jag åkte till skolan med "Farbror K-G" i hans sugga så var vi upp till femton ungar i bilen. Ljudnivån var därefter. K-G körde för övrigt denna skolskjuts på kommersiell basis och vi fick betala några ören för att åka med honom.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 december 2010, 11:32:02 AM
Intressant.  Fanns det även Suggor som var bussregistrerade? Jag minns att när jag åkte till skolan med "Farbror K-G" i hans sugga så var vi upp till femton ungar i bilen. Ljudnivån var därefter. K-G körde för övrigt denna skolskjuts på kommersiell basis och vi fick betala några ören för att åka med honom.

Jag skall kolla i mina  anteckningar och återkommer.

Mats Karlsson

Nu kommer mitt svar:

Dessa Checker taxibilar, som har varit bussregistrerade i Älvsborgs län, har jag hittat vid en snabb blick i mina anteckningar. Det kan ha funnits några fler. Oftast var de registrerade för 8 vuxna resp 10 skolbarn. Det var väl antalet skolbarn som gjorde att de klassades som bussar. Med tanke på att jag hittat nästan 20 stycken i ett enda län, bör det ha funnits några 100 sådana i hela landet. 

P164   Marathon A12 Bussedan år 1964. Ägd av Gunnar Nilsson, Torrskog. Avreg. 1970
P188    Marathon A12E De Luxe Bussedan år 1968. Ägd av Taxiägare Yngve Johansson, Töllsjö. Fick nytt reg.nr 1972.
P213    Marathon A12E De Luxe år 1967 (omreg. till pb 1968). Ägd av Taxiägare Folke Magnusson, Fridhem
P215   Skolsedan A10 Overdrive år 1962. Ägd av Varnums Bilstation, Nitta. Såld till A501 år 1962
P240    Skolsedan A12 år 1962. Ägd av Varnums Bilsattion, Nitta. Såld till B956 år 1964
P258    A11 Bussedan år 1968 (omreg. till pb 1970). Ägd av Varnums Bilstation, Nitta
P330    marathon Bussedan år 1964. Ägd av Bertil Nyman, Sandhult. Såld till A800 år 1967
P514    Marathon A12 Bussedan år 1964 (omreg. till pb 1969). Ägd av Trafikbilägare Elis Johansson, Dalstorp
P517    Marathon De Luxe år 1967 (omreg. till pb 1967). Ägd av Varnums Bilstation, Nitta
P517   Marathon DL år 1967. Ägd av Varnums Bilstation, Nitta. Såld till A987 år 1969
P605   Skolsedan A12 Overdrive år 1962. Ägd av Droskägare Uno Josefsson, Skåpafors. Såld till A487 år 1963
P605   Skolbussedan A12 år 1963 (omreg. till pb 1968). Ägd av Droskägare Uno Josefsson, Skåpafors
P652   Marathon A12 Bussedan år 1964. Ägd av Erik Hansson, Toarp. Såld till B812 år 1967
P664   Marathon A12 Bussedan år 1964. Ägd av Folke Johansson Åkeri AB, Åsunden. Såld som pb till F93604 år 1968
P664    Marathon A12E De Luxe Bussedan år 1967. Ägd av Taxiägare Bertil Nyman, Sandared. Fick nytt reg.nr 1972 
P726    Marathon A12 år 1964 (omreg. till pb 1966). Ägd av Varnums Bilstation, Nitta.
P740    Skoltaxi A11 Buss år 1968 (omreg. till pb 1969). Ägd av Chaufför Gustaf Wilhelm Olsson, Åsaka
P941    Marathon A12E De Luxe Bussedan år 1967. Ägd av Droskägare Erik Hansson, Toarp. Fick nytt reg.nr 1972.
PA251   Marathon A12 Bussedan år 1967 (omreg. till pb 1967). Ägd av Droskägare Erik Persson, Älvängen


Denna bussregistrerade Volvo-sugga fick jag också ögonen på i mina Älvsborgsanteckningar. Det kan ha funnits några fler, men jag tror inte det var vanligt att bussregistrera dem.

P858   PV833 år 1952. Ägd av Domänverket, Vänersborg. Avreg. 1963



Knut

Går 1 slik London taxi i Oslo.
Tror den er et par år gammel
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Stefan Lindberg

Denna snygga Checker såg jag på Hjulets Dag i Gräfsnäs 2008



Det lär också ha funnits något eller några exemplar av den långa 8 dörrars Checker Aerobus i Sverige.
En sådan ska ha rullat som raggarbil på 70-talet enligt uppgift, dock vet jag ej var.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/00/Checker_Taxi.JPG

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 15 december 2010, 18:24:23 PM
Jag hade länge försökt få åka med en sådan men så blev jag hastigt magsjuk på jobbet en dag och måste åka hem. Jobbarkompisarna ringde efter en taxi och det kom en röd Checker. Men det är också allt jag minns av den taxiresan.
****
Några röda Checker-taxi minns jag inte i Stockholm, men gula minns jag mycket väl.

Lustigt sammanträffande Staffan, att den enda gången du åkt Checker, var när du blev sjuk. Detsamma hände nämligen mig.
Jag befann i skogen vid Årsta havsbad, tillsammans med min fru och mamma. Vi plockade svamp, när jag plötsligt fick en snabbt tilltagande huvudvärk. Vi körde till Västerhaninge, där värktabletter inköptes på apoteket, men det hjälpte inte alls. Till sist trodde jag att huvudet skulle explodera, och bilkörning var inte att tänka på. Det blev Taxi till akuten på Södersjukhuset. Taxin var en gul Checker. Det är den enda gången som jag åkt med en Checker, och på akuten försvann huvudvärken. Läkaren sa att det sannolikt var ett migränanfall. Detta inträffade omkring 1980.





Några år senare, 31 maj 2005, fann jag denna Checker på S:t Paulsgatan i Stockholm. Kanske var det den jag åkt med.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: HJP skrivet 16 december 2010, 21:48:05 PM
****
Det är den enda gången som jag åkt med en Checker, och på akuten försvann huvudvärken. Läkaren sa att det sannolikt var ett migränanfall. Detta inträffade omkring 1980.


Men då har vi ju löst det medicinska problemet. Min magsjuka gick också över ungefär lika snabbt som den kom. Jag har alltid trott att det berodde på stress (fast det var på 1970-talet var det en dag när tågtrafiken fungerade som år 2010) men nu förstår jag att det var Checker som inte bara var en trevlig och snygg taxibil utan också kunde bota sjukdomar.  ;D

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)