Försenad start Borås-Värnamo?

Startat av Olof Lagerkvist, 07 december 2010, 15:55:38 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

. Resecentrum och Södebro/Mariedalsgatan i Borås, stationen i Limmared, skolan och busstationen i Tranemo, busstationen och industriområdet med gamla gummifabriken i Gislaved, västra industriområdet och busstationen i Anderstorp, stationen i Bredaryd samt Sörsjö/Vitarör-området, Sjukhuset och busstationen i Värnamo.

Sedan är väl frågan om det inte vore praktiskt att stanna i Lockryd med åtminstone vissa turer där det kan tänkas passa anslutningar.

[/quote]


Det blir stopp i Limmared station samt Lockryd  Tranemo är ju så klart bussterminalen. Har ej sett alla hpl än men det som sagts är ju att bussen skall köra rätt snabbt och då kan man inte stanna på alla hpl..




Limma
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2011, 20:52:16 PM
Det blir stopp i Limmared station samt Lockryd

Aha, det blev Lockryd i alla fall. Jag reagerade på att den inte var med i första listan jag såg för ett tag sedan.

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2011, 20:52:16 PM
Tranemo är ju så klart bussterminalen. Har ej sett alla hpl än men det som sagts är ju att bussen skall köra rätt snabbt och då kan man inte stanna på alla hpl..

Så är det naturligtvis. Frågan är väl bara om det inte trots allt kan finnas poänger med att stanna på två hållplatser i vissa orter. Men vi får se hur det blir!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Körtiden Tranemo -Limmared är 8 min. 350 har 11min. Så där lär det väl vara direkt Tranemo ut på Rv 27 sen ner Limmared station

Värnamo    6.05
Anderstorp 6.33
Gislaved    6.45
Mossebo      x
Tranemo    7.10
Limmared   7.18
Tingarör       x
Lockryd      7.33
Söderbro      x
Borås         7.55 

Således 1 timme 50 min på sträckan  350 kör 7.19 fr Tranemo ankommer Borås   8.14 så på den turen lär väl många välja 700 istället.. om jag räknar rätt så är 700 10 min snabbare .. om nu den tidtabellen håller känns lite kort med körtid på¨700
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2011, 21:20:53 PM
Körtiden Tranemo -Limmared är 8 min. 350 har 11min. Så där lär det väl vara direkt Tranemo ut på Rv 27 sen ner Limmared station

Värnamo    6.05
Anderstorp 6.33
Gislaved    6.45
Mossebo      x
Tranemo    7.10
Limmared   7.18
Tingarör       x
Lockryd      7.33
Söderbro      x
Borås         7.55 

Således 1 timme 50 min på sträckan  350 kör 7.19 fr Tranemo ankommer Borås   8.14 så på den turen lär väl många välja 700 istället.. om jag räknar rätt så är 700 10 min snabbare .. om nu den tidtabellen håller känns lite kort med körtid på¨700

Ser ut som det blir att hålla gaspedalen i botten;)
Fantasitider .. inget som stämmer med verkligheten ... lägg på 10 min minst ..så kanske det hamnar lite närmare sanningen
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Tja gasen i botten är ändå inte mer än 90 .. men å andra sidan skall ju 700 inte stanna vid alla hpl men gott om tid det skulle jag nog inte vilja kala det för ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2011, 21:20:53 PM
Körtiden Tranemo -Limmared är 8 min. 350 har 11min. Så där lär det väl vara direkt Tranemo ut på Rv 27 sen ner Limmared station

Åhå. Då blir det svårare att lägga till skolan i hållplatslistan utan att förlora tid.

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2011, 21:20:53 PM
Värnamo    6.05
Anderstorp 6.33
Gislaved    6.45
Mossebo      x
Tranemo    7.10
Limmared   7.18
Tingarör       x
Lockryd      7.33
Söderbro      x
Borås         7.55 

Men, varför har Bredaryd station försvunnit nu? Tänker man inte köra in i Bredaryd alls? Man kanske inte bedömer att det behövs iofs, det går ju Krösatåg och andra bussar dit och dessutom tar det nog några minuter extra att svänga in där.

Lockryd förstår jag och i viss mån också Tingarör, men Mossebo? Vore väl bättre med ett stopp ytterligare i Gislaved i så fall?

Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2011, 21:20:53 PM
Således 1 timme 50 min på sträckan  350 kör 7.19 fr Tranemo ankommer Borås   8.14 så på den turen lär väl många välja 700 istället.. om jag räknar rätt så är 700 10 min snabbare .. om nu den tidtabellen håller känns lite kort med körtid på¨700

Hur det blir med tiderna i verkligheten återstår väl alltså att se. ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

yngrot

Vi får som sagt vänta och se . Linjeutbildning ska ju göras och då återkommer jag när det är mer klart
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Citat från: yngrot skrivet 28 januari 2011, 14:27:56 PM
Tja gasen i botten är ändå inte mer än 90 .. men å andra sidan skall ju 700 inte stanna vid alla hpl men gott om tid det skulle jag nog inte vilja kala det för ..

Fördelen att andvända 227x vagnar är att dem går med säkerhet ordentligt fort ..  ;D
Det har vi ju sett alla som åkt på RV 40 och blivit omkörda av dåvarande Veolias Linje 100 :) :)
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Nu har hälften av förarna i Tranemo vart nere i Värnamo och kollat linjesträckning.. Lång linje 11mil enkel väg..
Bussar håller på att rustas  2 har ny växellåda  och med tanke på trafikpolisens arbete så kollas dessa upp noga och byts packningar bussningar mm förarstolen byts oxå .. plåt byts där det behövs,,

Avg. blir från båda ställen 6.05 8.05 10.05  13.05 15.05 17.05
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 09 februari 2011, 20:33:07 PM
Nu har hälften av förarna i Tranemo vart nere i Värnamo och kollat linjesträckning.. Lång linje 11mil enkel väg..
Bussar håller på att rustas  2 har ny växellåda  och med tanke på trafikpolisens arbete så kollas dessa upp noga och byts packningar bussningar mm förarstolen byts oxå .. plåt byts där det behövs,,

Avg. blir från båda ställen 6.05 8.05 10.05  13.05 15.05 17.05

13.05 och 17.05 sammanfaller ganska väl med tågavgångar från Borås mot Värnamo. Likaså 10.05 och 13.05 med tåg från Värnamo till Borås. Borde väl ha kunnat gjorts lite bättre. Allra roligast blir det 10.05 då SJ antagligen kommer att ställa in det tåget även i mars och ersätter det med fem bussar.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2011, 22:10:35 PM
13.05 och 17.05 sammanfaller ganska väl med tågavgångar från Borås mot Värnamo. Likaså 10.05 och 13.05 med tåg från Värnamo till Borås. Borde väl ha kunnat gjorts lite bättre.

Man skulle kunna tänka sig att det kan vara användbart att köra buss och tåg ungefär samtidigt någon av avgångarna för att få smidigt byte mellan buss och tåg i något av Borås, Limmared eller Värnamo. Det kommer säkert att fungera bra för resenärer som kommer med tågen från Göteborg 12.12 respektive 16.07 att byta i Limmared till linje 700 för att komma till Tranemo, Gislaved eller Anderstorp.

Samma sak vid ett tillfälle åt andra hållet, tåget från Kalmar-Alvesta som är i Värnamo 9.47 duger bra för att byta till linje 700 kl 10.05 mot Anderstorp-Gislaved-Tranemo.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2011, 22:10:35 PM
Allra roligast blir det 10.05 då SJ antagligen kommer att ställa in det tåget även i mars och ersätter det med fem bussar.

Det blir alltså väldigt många bussar på en gång och sedan tre timmars uppehåll till nästa förbindelse. Känns nästan lite tokigt.  ;)
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Jonas Gustafsson

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 25 januari 2011, 22:49:07 PM
Eftersom det tidigare sagts att det skulle bli övertaliga bussar från linje 100 i denna trafik så ligger ju Veolia 2275-2277 nära till hands då.  :-\

Nej, det blir 2263-2265. 2275-2277 (samt 2266) har nyligen överförts till "slasken" i Lund.
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 15 februari 2011, 23:42:04 PM
Nej, det blir 2263-2265. 2275-2277 (samt 2266) har nyligen överförts till "slasken" i Lund.
//Jonas G

Man har alltså valt de allra sämsta 8700-orna för denna trafik.  >:(
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Enligt vår chef är de som vi ska köra med de som är de bästa. De sämsta såldes till Uddevalla . För övrigt håller de på att rustas upp
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

Citat från: yngrot skrivet 16 februari 2011, 21:51:15 PM
Enligt vår chef är de som vi ska köra med de som är de bästa. De sämsta såldes till Uddevalla . För övrigt håller de på att rustas upp

Är väl så att chefer till mest till ekonomin och kollar sällan med dem som kör fordonen ...
Ser det bra ut i siffror så är bussen bra... 
Kanske vore det bra om cheferna kollade med verkligheheten någon gång ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss