Vänersborgs Linjetrafik i konkurs

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 november 2010, 16:51:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

CS

Hur fungerar det nu rent praktiskt?
Staten garanterar lönerna så förarna kan fortsätta köra, men hur fungerar det med drift och underhåll av fordon? Vilka verkstäder kommer ta emot deras bussar när företaget är begärt i Konkurs? Vem kommer vilja leverera diesel när man inte vet om man får betalt?

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2010, 23:03:30 PM
Bussen?

Bussarna??

Taxi Bräcke hade ju trafiken med 2 bussar på Flöjten sedan Danielssons hoppade av med anledning av lönsamhetsskäl? för ett antal år sedan.
Om man nu bara har en buss vem kör den andra?


Torde väl vara denna?

julle

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2010, 00:01:02 AM
Det blir mångmiljonbelopp i löner som skattebetalarna får stå för i a f, lite tråkigt att man medvetet kan lägga sådana underbud som driver den utförande delägaren i konkurs, det ska bli spännande att se hur man reder ut detta inom BiV så inte även Söne och Lysekil dras ner i smutsen också p.ga de dåliga intäkterna i Kalmar...
Frågan är hur det går för Söne rent ekonomiskt?

De nya Smålandsavtalen inom Jönköpings län lär heller inte vara någon höjdare precis.
BK-buss som tidigare körde Vetlanda blev tillfrågade av BiV om de ville fortsätta, vilket de rakt av tackade nej till om det inte skulle falla ut ytterliggare några miljoner i ersättning jmf med vad Buss i Väst har räknat hem....

Ante

Minns jag rätt går fyra fordon på Linje 40 (Tvärflöjten) där två ägs av Bergvalls Trafik, en av Mittbuss delägare, och de övriga två av Bräcke Taxi (Centrala Buss). När nu inte Bräcke kör längre har Byberg & Nordin, genom Mittbuss, tagit över den ena av Bräckes körningar. Den andra körs av Mohlins genom Centrala Buss, om jag inte har helt fel.

RoggaBoy

Citat från: Ante skrivet 14 november 2010, 00:01:42 AM
Minns jag rätt går fyra fordon på Linje 40 (Tvärflöjten) där två ägs av Bergvalls Trafik, en av Mittbuss delägare, och de övriga två av Bräcke Taxi (Centrala Buss). När nu inte Bräcke kör längre har Byberg & Nordin, genom Mittbuss, tagit över den ena av Bräckes körningar. Den andra körs av Mohlins genom Centrala Buss, om jag inte har helt fel.

När tog då Mohlins över efter Btäcke för i sommar körde Bräcke ännu.

mil

okej nu känns detta rörigt so fan handlar tråden om vänersborgs linje trafik eller vad sjutton handlar den om egentligen?

Fattar inte riktigt sammanhanget med Bussiväst, vänersborgs linjetrafik, Centrala buss, Mohlins, Taxi bräcke, mittbuss och alla andra som nämns i denna röriga tråd det hade underlättat om den hållits on tpoic dvs vänersborgs linjetrafik

Ante

Citat från: RoggaBoy skrivet 14 november 2010, 00:23:12 AM
När tog då Mohlins över efter Btäcke för i sommar körde Bräcke ännu.

I början av juni tog B&N över i allafall. Mohlins bör ju ha börjat köra ungefär samtidigt

Ersa

Citat från: mil skrivet 14 november 2010, 00:32:32 AM
okej nu känns detta rörigt so fan handlar tråden om vänersborgs linje trafik eller vad sjutton handlar den om egentligen?

Fattar inte riktigt sammanhanget med Bussiväst, vänersborgs linjetrafik, Centrala buss, Mohlins, Taxi bräcke, mittbuss och alla andra som nämns i denna röriga tråd det hade underlättat om den hållits on tpoic dvs vänersborgs linjetrafik

Jag tycker inte att den är särskilt rörig. Den handlar om två rätt likande situationer som inträffat i två olika delar av Sverige:
Ett mindre bussföretag har gått i konkurs, och samverkansbolaget som rår om alla anbuden har då fått ta över konkursföretagets avtal då ju trafiken måste rulla vidare. Därefter diskuteras det huruvida andra bussföretag inom samverkansbolaget (dvs delägare) tagit/tar över från själva samverkansbolaget.


  • Buss i Väst är samverkansbolaget i bl.a Västra Götaland & Kalmar, där Vänersborgs Linjetrafik är företaget som gick i konkurs.
  • Centrala Buss är samverkansbolaget i Jämtland, där Taxi Bräcke är företaget som gick i konkurs. Mohlins Buss är ett annat företag inom CB.
  • Mittbuss är samverkansbolaget i Västernorrland, där Byberg & Nordin samt Bergvalls Buss är två av företagen.

mil

Citat från: Ersa skrivet 14 november 2010, 01:06:59 AM
Jag tycker inte att den är särskilt rörig. Den handlar om två rätt likande situationer som inträffat i två olika delar av Sverige:
Ett mindre bussföretag har gått i konkurs, och samverkansbolaget som rår om alla anbuden har då fått ta över konkursföretagets avtal då ju trafiken måste rulla vidare. Därefter diskuteras det huruvida andra bussföretag inom samverkansbolaget (dvs delägare) tagit/tar över från själva samverkansbolaget.


  • Buss i Väst är samverkansbolaget i bl.a Västra Götaland & Kalmar, där Vänersborgs Linjetrafik är företaget som gick i konkurs.
  • Centrala Buss är samverkansbolaget i Jämtland, där Taxi Bräcke är företaget som gick i konkurs. Mohlins Buss är ett annat företag inom CB.
  • Mittbuss är samverkansbolaget i Västernorrland, där Byberg & Nordin samt Bergvalls Buss är två av företagen.

Blir rörigt då det är företag som ej har med vänersborgs linjetraifks konkurs att göra kan ni inte ta och rensa tråden o göra den relevant med tanke på rubriken eller ändra rubriken så det blir mer begripligt för dem som endast är intresserade av vänersborgs konkurs

Mittlinje

Mil, jag tycket det är viktigt att få sidospår och jämförelser (en typ av bakgrund) för att få inblick i vad som händer/kommer att hända gällande VL. Genom dessa har jag fått svar på en del av de frågot jag ställda tidigt i tråden. Grunden är ju fortfarande densamma - VL`s konkurs, så vad som står som ämne är rätt!

RoggaBoy

Citat från: Ante skrivet 14 november 2010, 00:38:51 AM
I början av juni tog B&N över i allafall. Mohlins bör ju ha börjat köra ungefär samtidigt

I mitten av Juni körde Bräcke Taxi den bussen jag åkte och B&N den andra bussen. Kan ju ha varit den helgen jag åkte (tidtabellsbytetshelgen) som var Bräcke Taxis sista helg.

yngrot

Hur seriösa bud lägger Bivab??  Någon måste ju ha räknat åt pipsvängen.. Synd om anställda blir det ju och skattebetalare som ska ta denna smällen.. Kommer Bivab att överleva detta??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2010, 14:03:40 PM
En fråga, ingår Grunnebo buss i VL:s konkurs? och VL:s verkstadsrörelse?

Grunnebo Buss och Quality Tours i Vänersborg Kommanditbolag är ett eget bolag och torde inte ingå i konkursen. De har dock inte haft någon verksamhet sedan Vänersborgs Linjetrafik köpte dem.

Om det inte ändrats på det sista året så ägs Kjellssons Service Center av Uno Kjellsson och hans barn och inte av Vänersborgs Linjetrafik. De torde alltså i nuläget inte ingå i konkursen. 
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 november 2010, 14:01:04 PM
Återkommande till VL Buss så torde det vara en av de större bussbolagskonkurserna i modern tid, VL Buss som väl är/var tillsammans med Söne de största delägarna i BiV har 175 bussar och drygt 250 anställda.


Enligt uppgift är det 160 bussar och 260 anställda. Men det är ju stort ändå. Har vi överhuvudtaget haft en större bussbolagskonkurs?
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Esbjörn

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 november 2010, 00:03:29 AM
Nej Bergvalls går på V-nrl avtalet.

Det köptes två systrar samtidigt, en av Br Taxi och en av Danielssons, för ett par år sedan överlät Danielssons sin till just Bräcke Taxi, sannolikt var det lättare att få någon ekonomi om man hade bägge bussarna inom samma hatt, så bägge bussarna måste ju drivas av CB idag

Den andra bussen för Tvärflöjten som Bräcke Taxi hade (den som köptes ny av Danielssons) är UHT276.