Vänersborgs Linjetrafik i konkurs

Startat av Staffan Sävenfjord, 12 november 2010, 16:51:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Tyvärr gick Vänersborgs Linjetrafik inte att rädda utan de har begärt sig i konkurs. Tills vidare drivs företaget vidare av en konkursförvaltare.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=4176328
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mittlinje

Frågan är vilket som varit mest lönsamt: Sälja när det fanns en köpare eller låta företaget gå i konkurs? Nog en fråga som aldrig kommer att bli fullständigt besvarad.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mittlinje skrivet 12 november 2010, 17:21:27 PM
Frågan är vilket som varit mest lönsamt: Sälja när det fanns en köpare eller låta företaget gå i konkurs? Nog en fråga som aldrig kommer att bli fullständigt besvarad.

Man ville sälja och det fanns en intresserad köpare men delägarna i Buss i Väst har hembudsskyldighet. Det vill säga att de måste ha godkännande från övriga delägare innan de säljer. VL-Buss fick inte sådant godkännande.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Vad blir nu nästa steg? Att VLs egna verksamhet, beställningstrafik etc., sälj ut förstår jag utan tänker främst på avtalen man har genom Buss i Väst (för man har väl inga egna avtal med trafikhuvudmän?). Tar BiV över allt i egen regi till en början eller finns redan köpare inom BiV till de olika avtalen?

Jo

Citat från: Johan B skrivet 12 november 2010, 18:16:01 PM
Vad blir nu nästa steg? Att VLs egna verksamhet, beställningstrafik etc., sälj ut förstår jag utan tänker främst på avtalen man har genom Buss i Väst (för man har väl inga egna avtal med trafikhuvudmän?). Tar BiV över allt i egen regi till en början eller finns redan köpare inom BiV till de olika avtalen?

Det är väl konkursförvaltaren som bestämmer detta. De lönsamma avtalen kommer väl på ett eller annat sätt att säljas(inklusive verksamhet på respektive ort/avtal) medan man nog kommer att gå ur de olönsamma avtalen.   

Mittlinje

Jag känner till att man inte godtog det bud man fick på grund av att budgivaren kunde bli för dominerande. Men frågan är vilket som är mest "förlusttyngt" för konkursen men också för BiV  ???

Lönegarantin kommer att drabba staten, men i övrigt? Är övriga kostnader också utlagda på "allmänheten" (skattsedeln) eller kommer BiV drabbas ekonomiskt på något sätt eftersom de i förlängningen förkastade ett bud och därmed förorsakade mer kostnader i konkursboet? Första läget måste vara en guldgruva för BiV.

Och vad har BiV att sätta emot ett bud nu, hur kan de skydda sig emot att samma företag nu genomför köpet, dock genom anbudsförfarande. På vilket sätt är den trafik VL-buss genomförde styrd till VL-buss kontra BiV? Om de nya ägarna (oavsett vilka) godtar de villkor som BiV vunnit, har de då möjlighet att fortsätta trafiken eller övergår rättigheterna till BiV, vilket innebär att deras medlemsföretag (eller underentreprenör) måste genomföra trafiken?

Många frågor - men också många kunniga som kan svara på de regler som nu kommer att gälla!

Johan B

Citat från: Jo skrivet 12 november 2010, 18:22:42 PM
Det är väl konkursförvaltaren som bestämmer detta. De lönsamma avtalen kommer väl på ett eller annat sätt att säljas(inklusive verksamhet på respektive ort/avtal) medan man nog kommer att gå ur de olönsamma avtalen.   

Men är det VL eller Buss i Väst som sitter på avtalen? Är det BiV som har rätten till avtalen kan väl inte konkursförvaltaren sälja ut dessa hur som helst utan att fråga övriga delägare inom BiV först? Likaså borde då övriga BiV-företag då ha första tjing?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Johan B skrivet 12 november 2010, 18:32:25 PM
Men är det VL eller Buss i Väst som sitter på avtalen? Är det BiV som har rätten till avtalen kan väl inte konkursförvaltaren sälja ut dessa hur som helst utan att fråga övriga delägare inom BiV först? Likaså borde då övriga BiV-företag då ha första tjing?

Det är Buss i Väst som sitter på avtalen och trafiken skall nu i första hand erbjudas de andra delägarna. Hur man i praktiken löser detta kan man bara spekulera över. Vad jag förstår kan inte konkursförvaltaren sälja ut dessa avtal.

För att få rådrum lär det väl dock bli så att VL-Buss under konkursförvaltaren kör dessa linjer ett tag till.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan B

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 18:45:03 PM
Det är Buss i Väst som sitter på avtalen och trafiken skall nu i första hand erbjudas de andra delägarna. Hur man i praktiken löser detta kan man bara spekulera över. Vad jag förstår kan inte konkursförvaltaren sälja ut dessa avtal.

För att få rådrum lär det väl dock bli så att VL-Buss under konkursförvaltaren kör dessa linjer ett tag till.

Det var i första hand vem som "äger" avtalen som jag ville ha svar på, tack för det.

Jo

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 18:45:03 PM
Det är Buss i Väst som sitter på avtalen och trafiken skall nu i första hand erbjudas de andra delägarna. Hur man i praktiken löser detta kan man bara spekulera över. Vad jag förstår kan inte konkursförvaltaren sälja ut dessa avtal.

För att få rådrum lär det väl dock bli så att VL-Buss under konkursförvaltaren kör dessa linjer ett tag till.

Jag har mycket svårt att se att BiV skulle kunna hindra en köpare från att fullfölja avtalet om man inte på goda grunder kan visa att den nye köparen kommer att missköta sitt åtagande.

Även om det kan det finnas många olika anledningar till att man går i konkurs kan man ju misstänka att VL-buss kontrakt inte är några guldgruvor. Problemet för BiV kanske istället blir att hitta någon som kan köra på de avtal man tecknat med den ersättning som erbjuds. Jag tror nog att BiV har betydligt större anledning att vara oroliga över att det inte kommer finnas någon ersättare som vill köra på samma villkor som VL-buss än att man skulle få in någon entreprenör som inte de andra vill ha som konkurrent. Nu ska man väl inte lita på rykten men i Kalmar län har det ju sagts att kontrakten hade för dålig lönsamhet för att anses intressanta. Ser också att BiV har startat ett eget bussbolag "Buss i Väst Trafik AB" så sent som i juni som "ska bedriva linje- och beställningstrafik med buss samt därmed förenlig verksamhet". Det är väl inte helt omöjligt att Biv får köra några av sina kontrakt själv?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 12 november 2010, 21:34:18 PM
Jag har mycket svårt att se att BiV skulle kunna hindra en köpare från att fullfölja avtalet om man inte på goda grunder kan visa att den nye köparen kommer att missköta sitt åtagande.

Så är det i alla fall. Inom Buss i Väst råder hembudsrätt, det vill säga att om en delägare vill sälja så skall de andra företagen erbjudas att köpa och kan således inlägga sitt veto mot en försäljning. Det var just detta som skedde och anledningen skall ha varit (här är det rykten) att man inte ville få in det stora företag som var spekulant i området. Marstrand-Hermansby kringgick på sin tid detta genom att överlåta linjetrafiken på andra delägare så att de sedan kunde sälja beställningsverksamhet till Interbus. Detta fungerar ju dock bara i företag där linjetrafiken inte dominerar verksamheten.

För bara beställningstrafiken lär inte ha funnits något spekulant. Men alternativet att konkursförvaltaren lyckas sälja beställningstrafiken återstår naturligtvis.

Citat från: Jo skrivet 12 november 2010, 21:34:18 PM
Även om det kan det finnas många olika anledningar till att man går i konkurs kan man ju misstänka att VL-buss kontrakt inte är några guldgruvor. Problemet för BiV kanske istället blir att hitta någon som kan köra på de avtal man tecknat med den ersättning som erbjuds. Jag tror nog att BiV har betydligt större anledning att vara oroliga över att det inte kommer finnas någon ersättare som vill köra på samma villkor som VL-buss än att man skulle få in någon entreprenör som inte de andra vill ha som konkurrent. Nu ska man väl inte lita på rykten men i Kalmar län har det ju sagts att kontrakten hade för dålig lönsamhet för att anses intressanta. Ser också att BiV har startat ett eget bussbolag "Buss i Väst Trafik AB" så sent som i juni som "ska bedriva linje- och beställningstrafik med buss samt därmed förenlig verksamhet". Det är väl inte helt omöjligt att Biv får köra några av sina kontrakt själv?

Det var framför allt avtalet i Kalmar län som blev dödsstöten för Vänersborgs Linjetrafik. Och visst: det är fullt tänkbart att Buss i Väst inte lägger ut all trafik på delägarbolag utan kör den under eget namn. Buss i Väst Trafik AB ägs av alla delägarna proportionerligt till hur många bussar de har.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 november 2010, 22:17:35 PM
Det var framför allt avtalet i Kalmar län som blev dödsstöten för Vänersborgs Linjetrafik. Och visst: det är fullt tänkbart att Buss i Väst inte lägger ut all trafik på delägarbolag utan kör den under eget namn. Buss i Väst Trafik AB ägs av alla delägarna proportionerligt till hur många bussar de har.

Här kan man jämföra med när Taxi Bräcke gick i konkurs i somras. Sedan 2010-05-26 (och än idag) är bussen UHS505 skriven på Centrala Buss (motsvarar Buss i Väst) som fortsatt köra den långa linjen 40 som var delägaren Taxi Bräckes största uppdrag.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:45:39 PM
Här kan man jämföra med när Taxi Bräcke gick i konkurs i somras. Sedan 2010-05-26 (och än idag) är bussen UHS505 skriven på Centrala Buss (motsvarar Buss i Väst) som fortsatt köra den långa linjen 40 som var delägaren Taxi Bräckes största uppdrag.

Åkte Linje 40 med Taxi Bräcke i mitten på Juni, ja föraren var anställd av Taxi Bräcke, men kör dom ännu?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 12 november 2010, 22:45:39 PM
Här kan man jämföra med när Taxi Bräcke gick i konkurs i somras. Sedan 2010-05-26 (och än idag) är bussen UHS505 skriven på Centrala Buss (motsvarar Buss i Väst) som fortsatt köra den långa linjen 40 som var delägaren Taxi Bräckes största uppdrag.

Jag förstår jämförelsen men det är ju lite skillnad på en eller två bussar och ett 100-tal bussar. VL:s bussar i Kalmar län är fortfarande reggade på Buss i Väst även om det är Lysekils Busstrafik som bemannar dem.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)