Grön express i snigelfart - hinner vi med bytet

Startat av Stefan Lindberg, 12 november 2010, 16:47:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

the0fiskis

jag försöker alltid ha marginnal men ibland går det inte då får man hoppas på det bästa  ::)

ch

Citat från: the0fiskis skrivet 13 november 2010, 19:29:30 PM
jag försöker alltid ha marginnal men ibland går det inte då får man hoppas på det bästa  ::)

Det är fullt förståeligt, men jag har märkt en viss förändring senaste åren nämligen. Förr i tiden så fattade gemene man att det fanns trafikköer och trafikhinder, man anpassade sig. I dagens stressade samhälle där allt ska ske på nanosekunder så förväntar sig folk att t.ex spårvagnen ska komma på sekunden exakt. Folk hoppar i sina bilar och förväntar sig att de ska starta och man ska komma till jobbet på exakt 12,2 minuter. Man räknar inte med saker som att bilen inte startar, köer, olyckor etc. ;-)

Det är intressant att se folk i köer numera, jag var inne på en mack tidigare i veckan. Det var två kassor öppna och cirka 2-3 kunder i varje kö. Jag står i den vänstra kön, det står en rätt velig kund först i min kö. Han beställer en korv, nä, ta två korvar, nä ta en hamburgare också, vad kostar en sån där, nä, ta en burgare till, vad finns det för såser till korvarna osv... Det tog tid. En kille flög som en "j***a skottspole" fram- och tillbaka mellan vänster- och högerkön. Han suckade högt om att det tog tid. Visst, det kanske tog 2-3 minuter vilket kanske är lite längre tid än normalt om det är några människor i kö, men inget exceptionellt. Han svor, gapade och hade sig... Detta upplever jag titt som tätt i olika situationer.

På ett sätt kan jag tycka att folk var lite mer sansade för några år sen, numera så ska folk ha allt direkt. Dessutom så verkar inte yngre människor förstå att en regel är en regel. Om t.ex sista turen går kl 00.00 så kan de fråga bussföraren om han kan vänta en kvart för deras kompis är på väg. Det verkar som om yngre människor inte har nån direkt respekt för regler, tider, passning etc.

Nu blir det lite offtopic, men jag tror att på nåt sätt måste man som vuxen markera lite åt folk att det som är bestämt det gäller. Det blir lätt annars extremcurling har jag en känsla av...

Nu vet jag inte TS's ålder, men att det är köer på eftermiddagen mellan Göteborg och Kungälv på E6 är ingen överraskning. Då borde man ta en tidigare buss om man har en tid att passa. Det är min åsikt, och den kan svida.

Ersa

Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 19:50:09 PM
På ett sätt kan jag tycka att folk var lite mer sansade för några år sen, numera så ska folk ha allt direkt. Dessutom så verkar inte yngre människor förstå att en regel är en regel. Om t.ex sista turen går kl 00.00 så kan de fråga bussföraren om han kan vänta en kvart för deras kompis är på väg. Det verkar som om yngre människor inte har nån direkt respekt för regler, tider, passning etc.

Jodå, det känns igen. Tar man med sig denna åsikt till Cityterminalen blir det en kulturkrock direkt. Bussen till t.ex Kalmar ska rulla 14:00, klockan är 14:01 och en påstigande ber föraren att vänta i några minuter. Terminalvärden bakom svarar "Tyvärr måste jag säga aldrig i livet, hoppa på nu eller stanna kvar. Nu rullar bussen!". Detta då 14:15-bussen redan står och väntar bakom för att ta samma gate, och därmed blockerar för all busstrafik inne på övre plan. I värsta fall leder det till att väktare måste säga ifrån på skarpen.
Men har man en åsikt om att busstrafik gott kan "vänta på mig" är det tydligen svårt att rätta sig och ta samma hänsyn till bussarnas avgångstider, som man ju redan gör på järnvägsstationen och den stora flygplatsen. Många är det som missar sina bussar från Cityterminalen då de kommer 1-2 minuter för sent, vilket räcker. Att se Cityterminalen mer som en slags flygplats är det tyvärr få som gör.

De som beter sig mest svinigt är ironiskt nog arga tågresenärer som tar ut sin ilska över sitt inställda SJ-Uppsalatåg på Cityterminalens personal. De kan gorma och svära åt slumpvis bussförare ute på plattan för att inte bussarna avgår just från plattan, bli våldsamma för att de inte får köpa enkelbiljetter ombord och kräva att få åka med i fullsatta bussar trots att de saknar biljett osv. Borde man som van tågresenär inte kunna ha samma vett och etikett på busstationen som de ju har på järnvägsstationen?

the0fiskis

Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 19:50:09 PM
Det är fullt förståeligt, men jag har märkt en viss förändring senaste åren nämligen. Förr i tiden så fattade gemene man att det fanns trafikköer och trafikhinder, man anpassade sig. I dagens stressade samhälle där allt ska ske på nanosekunder så förväntar sig folk att t.ex spårvagnen ska komma på sekunden exakt. Folk hoppar i sina bilar och förväntar sig att de ska starta och man ska komma till jobbet på exakt 12,2 minuter. Man räknar inte med saker som att bilen inte startar, köer, olyckor etc. ;-)

Det är intressant att se folk i köer numera, jag var inne på en mack tidigare i veckan. Det var två kassor öppna och cirka 2-3 kunder i varje kö. Jag står i den vänstra kön, det står en rätt velig kund först i min kö. Han beställer en korv, nä, ta två korvar, nä ta en hamburgare också, vad kostar en sån där, nä, ta en burgare till, vad finns det för såser till korvarna osv... Det tog tid. En kille flög som en "j***a skottspole" fram- och tillbaka mellan vänster- och högerkön. Han suckade högt om att det tog tid. Visst, det kanske tog 2-3 minuter vilket kanske är lite längre tid än normalt om det är några människor i kö, men inget exceptionellt. Han svor, gapade och hade sig... Detta upplever jag titt som tätt i olika situationer.

På ett sätt kan jag tycka att folk var lite mer sansade för några år sen, numera så ska folk ha allt direkt. Dessutom så verkar inte yngre människor förstå att en regel är en regel. Om t.ex sista turen går kl 00.00 så kan de fråga bussföraren om han kan vänta en kvart för deras kompis är på väg. Det verkar som om yngre människor inte har nån direkt respekt för regler, tider, passning etc.

Nu blir det lite offtopic, men jag tror att på nåt sätt måste man som vuxen markera lite åt folk att det som är bestämt det gäller. Det blir lätt annars extremcurling har jag en känsla av...

Nu vet jag inte TS's ålder, men att det är köer på eftermiddagen mellan Göteborg och Kungälv på E6 är ingen överraskning. Då borde man ta en tidigare buss om man har en tid att passa. Det är min åsikt, och den kan svida.

men tänk om han slutade skolan/jobbet så sent
av olika andeledningar så kanske han inte kunde inte ta bussen innan.


lil-sis

Om det är sista bussen hem man ska med så brukar även den mest nitiska arbetsgivare tillåta att man går en liten stund tidigare. Den tiden kan man jobba igen i början av dagen. Eller nästa dag. Samma sak i skolan.

Kör man själv t ex buss kan det ju vara svårt men då brukar man å andra sidan ha lite mer förståelse...

Jo

Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 18:27:42 PM
Jag svarade utan att först kolla ;-)

Jag har rent personligt svårt att förstå att man ger sig på fyra minuters marginal om man ska med sista bussen hem? Det kan ju lika väl bli broöppning i Eriksdal eller vad som helst... Lite marginal får man väl ha?

Jag vet inte hur det var i det aktuella fallet men ofta är det ju så att kunden får upp dessa reseförslag från reseplanerarna och man tolkar det då förmodligen ofta som att det är en förbindelse som håller. Förut när de tryckta tidtabellerna användes och det för en linje stod med bussbyte till en annan i tidtabellen förstod man ju att man i normalfallet inväntar ankommande buss, medan om om man pusslade ihop tiderna själv förstod att ta med marginaler för att bussen skulle kunna bli försenad. I många fall är det nog också så att om man skulle ta en tidigare buss för att vara säker på att bytet kan genomföras blir restiden så lång så att kollektivtrafiken inte ens blir något alternativ.

yngrot

Jag har kört buss i många år . Håller med ch om hans inlägg allt ska hända på stört vilket det ju aldrig gör men "alla" är så stressade i dag så det inte är klokt .. Men man måste ju ta lite eget ansvar oxå och ta en buss tidigare och särsklit när man bor i området och vet att det kan bli problem . Vissa resenärer tror ju att de kan hinna med en buss som kör 5 min före min ankomst  hur tänker man då???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Johan B

Citat från: yngrot skrivet 14 november 2010, 14:35:41 PM
Jag har kört buss i många år . Håller med ch om hans inlägg allt ska hända på stört vilket det ju aldrig gör men "alla" är så stressade i dag så det inte är klokt .. Men man måste ju ta lite eget ansvar oxå och ta en buss tidigare och särsklit när man bor i området och vet att det kan bli problem . Vissa resenärer tror ju att de kan hinna med en buss som kör 5 min före min ankomst  hur tänker man då???

Påminner mig om resenären som på söndagen i midsommarhelgen (dessutom :-\) skulle resa från Lysekil till Göteborg och där byta till ett tåg med avgångstid 14.40. Det var bara det att bussens ankomsttid var 14.45...

Ersa

Det hela med övergångar är ju rätt enkelt egentligen. Finns det en text i trafikhuvudmannens tidtabell där det uttryckligen står att buss B väntar in buss A är det operatörens uppgift att se till att inga frånåkningar sker. Står det inget sådant sker resandet mera på egen risk. Speciellt om man inte i förväg meddelar föraren om övergången. Det fanns en Swebus 899:a som hade ankomsttid i Uppsala bara någon minut innan UL 811 mot Östhammar avgick, och tack vare att resenärerna frågar Swebusföraren redan 5 min innan avgång från Stockholm om det är möjligt att lösa, har denne ju nästan en timme på sig att kontakta trafikledningar, och till 90% funkar det.

Vissa busslinjer finns till enbart för att vara en förlängning på en annan linje, och dessa på aldrig någonsin köra ifrån varandra. T.ex får SL 655, 644 och på helgerna 639 i Söderhall aldrig köra ifrån den inkommande 676:an från Stockholm utan en uttrycklig order från trafikledningen. Inte heller får UL 808 och 809 missa övergångsresenärer i Knutby när de består av två olika vagnar. Då blir det en hög taxiräkning till operatören.

Karsten

Problemet är ju att det i de reseplanerare jag stött på inte framgår om en anslutning är annonserad som en anslutning eller om det bara är en möjlig resa utan krav på att bussarna ska vänta in varandra.

Däremot brukar ju trafikhuvudmännen ersätta taxiresor där en övergång som föreslagits i reseplaneraren bryts, och det är ju bra.

ch

Problemet som jag, och säkert flera med mig, ser är att det är ohållbart att vänta in varandra. Det kanske funkar lättare på landsbygden med få avgångar och få köer - men i en storstad som t.ex Göteborg är det ju inte hållbart som sagt.

Säg att alla bussar i Angered som går till Angereds Centrum ska ha passning med spårvagnslinje 8. Om nu t.ex en buss är sen så ska alltså en spårvagn vänta in bussen. Föraren vet inte om bussen är 1 minut sen, 5 minuter eller kanske rentav inställd? Detta kommer givetvis ställa till följdförseningar på allt annat.

Det är inte hållbart att vänta in varandra. Lika lite som det är hållbart att vara snäll och öppna dörrarna hela tiden så fort nån kommer springandes. Det kanske är snällt, men det kan ställa till problem för övrig trafik, tidtabell, trafik etc...

Sen får man också fundera på en annan aspekt; om det på buss A sitter en resenär som ska med buss B, och det sitter 15 personer på buss B. Ska då alla passagerare på buss B tvingas bli sena dit de ska för att man ska vänta in 1 resenär? En resenär som kanske bara ska åka 1 hållplats? De andra på buss B kanske ska med buss C, hinna till dagis/skola/jobb etc. Buss B kanske blir sen på "tillbakavägen" och då missar de resenärerna sin anslutning på grund av 1 resenär tidigare på dagen...

Därför måste helt enkelt fordon avgå enligt tidtabell, det går helt enkelt inte att låta de vänta in varandra. Inom t.ex flyget och järnvägen har man helt avskaffat sånt här. Inom t.ex tågets värld så är det så att det är bättre att få ett tåg rejält försenat och se till att alla andra kommer iväg i tid. Dvs att om en försening uppstår, ställ det försenade tåget åt sidan och låt övriga tåg passera förbi så att fler förseningar inte uppstår. När (tids)lucka uppstår, släpp ut det försenade tåget. Det är bättre att få 200 rejält försenade resenärer än 2000 halvförsenade resenärer.

Ersa

"ch" är inne på nåt här.
Det hela håller när Buss B måste vänta in buss A (eller tåg A), men att lägga på ytterligare en parameter genom att tvinga ytterligare en buss C att vänta in buss B kan krångla till det hela ofantligt. Fordon B ska vara den andra och sista delen i kedjan, och den ska inte ha något att passa, utan slutar sin linje ute i skogen vid en tidpunkt som varierar lite pga anslutningen.

JDS

Det är väl ändå en viss skillnad mellan rena glesbygdslinjer, som har gles trafik och där bytesmöjligheterna är en förutsättning för att linjerna ska fylla någon funktion överhuvudtaget, och linjer i tätbefolkade förorter som går flera gånger i timmen...

Ersa

Citat från: JDS skrivet 14 november 2010, 20:32:51 PM
Det är väl ändå en viss skillnad mellan rena glesbygdslinjer, som har gles trafik och där bytesmöjligheterna är en förutsättning för att linjerna ska fylla någon funktion överhuvudtaget, och linjer i tätbefolkade förorter som går flera gånger i timmen...

Självklart. Om buss B avgår tre-fyra gånger i timmen finns givetvis ingen anledning till att linje A ska passa in en viss avgång. 15-20 minuter kan man gott vänta om man precis råkar missa buss B. Det skulle se rätt knäppt ut om SL-linje 44 hade anslutning till 676 på Tekniska. ::)

ch

Vi gör ett litet tankeexperiment, det här rör busstrafik i en storstad, men kanske inte exakt mitt i stan.

Linje 1 går mellan A och B.
Linje 2 går mellan B och C.
Linje 3 går mellan C och A.
Linje 4 går mellan C, D och B.
Linje 5 går mellan D och A.
Linje 6 går mellan D och E.
Linje 7 går mellan E och F.

Låt oss säga att det är så att enligt tidtabellerna så ankommer en buss till ändhållplats 1-2 minuter innan den andra linjen avgår från samma ställe. Om alla bussar kör utan problem så är det inga problem, på grund av trilskande dörrar så blir en buss på linje 1 ca 5 minuter sen. En annan buss, på linje 5, fastnar bakom en långtradare som ska fickparkera och blir 7 minuter sen.

Det är 30 minuterstrafik på alla linjer säger vi för enkelhetens skull utom linje 4 som går en längre sträcka och har 60 minuterstrafik.

Om nu alla bussar prompt skulle vänta in sin anslutning så uppstår nu följande problem.
Linje 1-bussen blir 5 minuter sen vilket skapar förseningar på A och B.
Linje 5-bussen blir 7 minuter sen vilket skapar förseningar på A och D.
Dessa förseningar påverkar således alla andra linjer, även linje 7 som inte ens trafikerar varken A, B eller D då övriga bussar tvingas vänta in och blir sena.

Det är således bättre att de få resenärer som nu sitter på de försenade bussarna får vänta på nästa avgång, än att ALLA i kollektivtrafiken råkar ut för förseningar.