Grön express i snigelfart - hinner vi med bytet

Startat av Stefan Lindberg, 12 november 2010, 16:47:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Har linje 307 skyldighet att invänta denna Grön Express i Kungälv?
Står det en utskriven anslutning i Västtrafiks tidtabell?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 13 november 2010, 10:35:39 AM
Har linje 307 skyldighet att invänta denna Grön Express i Kungälv?
Står det en utskriven anslutning i Västtrafiks tidtabell?

Ja, anslutningen finns i Västtrafiks reseplanerare. Men det innebär ju inte att 307-an skall vänta i 20 minuter. Bussen har ju andra uppgifter på linjen och det är också möjligt att den skall göra något annat efter ankomsten till Lilla Edet. Det ansvar Västtrafik tar vid utebliven anslutning är det som regleras i resegarantin.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

CS

Den turen på 307 körs dessutom av Nobina.
Det gör det ytterligare komplicerat eftersom flera trafikledningar är inblandade om Nobinas buss till exempel inte är inloggad så att det går att söka den direkt.

Därtill kan det också finnas en större ovilja att vänta mer än de 5-10min som bussen är skyldig att vänta. Är det samma bolag brukar sådant kunna lösa sig om omloppen tillåter det. Men att Nobina skulle vänta 20 min på en Grön express och därtill också eventuellt betala övertid osv till förare är nog svårare.

Staffan Sävenfjord

Dessutom är det så att den avgången på linje 307 har anslutning till linje 600 mot Trollhättan i Lilla Edet. Även där är det 5 minuters övergångstid. Så löser man det på ena stället så uppstår problem på det andra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

NilsNilssonNils

Hur är det egentligen med kommunikationen inom Västtrafiks olika bussbolag och förare?

I våras så åkte jag GBG-Falköping via Ulricehamn med 15 minuters väntetid i Ulricehamn.

Nu blev buss 100 försenad redan från start och när vi lämnade Borås så gick jag fram till föraren och undrade om han kunde kontakta buss 900 och kolla om de kunde vänta in 5 minuter. Till saken hör att det var sista bussen från Ulricehamn och att Västtrafiks ersättning på max 300 inte skulle förslå på långa vägar.

Föraren replikerade att han inte visste vilka som körde linje 900
Jag berättade då för hon om att det nog var Hallgrens buss som körde, men då sa han att han inte hade något nummer dit.
Jag frågade då om han inte kunde ringa och få nummer av trafikledningen.
Han gick med på det och ringde ett par samtal.
När vi väl var framme i Ulricehamn ett par minuter efter 900 avgångstid så mötte vi den i rondellen på väg in. Jag hoppade ut och lyckades i flygande fläng byta buss.

Skall det vara på det här sättet?




Karsten

Citat från: NilsNilssonNils skrivet 13 november 2010, 12:57:07 PM
Skall det vara på det här sättet?

Frågan är hur såna här saker kommer skötas i framtiden, främst i de områden där trafikutövaren kommer få mer och mer ansvar för att sköta trafikplanering i sitt eget område. Kommer trafikutövarna sinsemellan ha rutiner för hur de ska invänta varandra, och vem som ska stå för eventuell merkostnad för förseningar, för att deras (trafikhuvudmannens) kunder ska kunna genomföra sin resa.

En buss brummar

Citat från: NilsNilssonNils skrivet 13 november 2010, 12:57:07 PM
Hur är det egentligen med kommunikationen inom Västtrafiks olika bussbolag och förare?

I våras så åkte jag GBG-Falköping via Ulricehamn med 15 minuters väntetid i Ulricehamn.

Nu blev buss 100 försenad redan från start och när vi lämnade Borås så gick jag fram till föraren och undrade om han kunde kontakta buss 900 och kolla om de kunde vänta in 5 minuter. Till saken hör att det var sista bussen från Ulricehamn och att Västtrafiks ersättning på max 300 inte skulle förslå på långa vägar.

Föraren replikerade att han inte visste vilka som körde linje 900
Jag berättade då för hon om att det nog var Hallgrens buss som körde, men då sa han att han inte hade något nummer dit.
Jag frågade då om han inte kunde ringa och få nummer av trafikledningen.
Han gick med på det och ringde ett par samtal.
När vi väl var framme i Ulricehamn ett par minuter efter 900 avgångstid så mötte vi den i rondellen på väg in. Jag hoppade ut och lyckades i flygande fläng byta buss.

Skall det vara på det här sättet?





Ja

Patrik Henriksson

Citat från: CS skrivet 13 november 2010, 11:01:18 AM
Den turen på 307 körs dessutom av Nobina.
Det gör det ytterligare komplicerat eftersom flera trafikledningar är inblandade om Nobinas buss till exempel inte är inloggad så att det går att söka den direkt.

Just den delade linje 307 är en avart i sig vilket gör det onödigt komplicerat. Linjen tillhör ju egentligen Göteborgsområdet/VTG, men eftersom Nobina kör i ett avtal under Fyrbodal/VT4, så har man definierat två linjer, en under trafikhuvudman VTG, där alla Orusttrafikens turer ligger, och en under trafikhuvudman VT4, där Nobinas turer ligger. Det innebär att Orusttrafikens förare måste ange THM-nummer för att kunna söka Nobinas 307:or, och vet man inte med sig det och bara gör en sökning på linje 307 ser det ut som att ingen finns anmäld, även om så är fallet.

Från början fanns endast en linje 307 och den tillhörde VTG, men då fanns också en VT4 linje 622. 307 gick då aldrig längre än Kungälv - Skår och de turer som korsade den tidigare länsgränsen annonserades som 622 hela vägen. Då var det en och samma VT4 linje 622 som trafikerades av båda entreprenörerna, men sedan stökade man om för några år sedan då Lilla Edet organisatoriskt överfördes till Göteborgsområdet, varpå 622 slopades och alla turer på sträckan skulle annonseras som 307, och då hittade man på detta för föraren mycket opraktiska tilltag, som förmodligen var väldigt praktiskt för den som satt på andra sidan trafikdatabasen.

Det pågår ett arbete med att samla alla VT:s linjer under en trafikhuvudman, men det kräver ju att ett antal linjer får nya tekniska linjenummer för att undvika dubbletter, men man har i alla fall börjat numrera om skaraborgslinjerna, så om ett par år är väl problemet ur världen...

ch

Rent generellt sett:

Kollektivtrafik går enligt en tidtabell. Denna tidtabell är satt efter en snittid i normala fall, man kan aldrig göra en tidtabell som stämmer till 100% för ingen här i världen kan garantera att vägen är fri från olyckor, trasiga fordon, nedrivna vägskyltar, vägarbeten, köer etc ;-)

Men det är viktigt att en buss avgår om möjligt från sin starthållplats i tid och det innebär också att det i princip är omöjligt att låta fordon vänta in varandra. Om t.ex Grön Express är försenad och man skulle hålla en annan busslinje i Kungälv för detta i t.ex 15 minuter så kommer de som sitter på den väntande bussen bli sena hem, de kanske i sin tur missar en annan anslutning. Bussföraren i fråga kommer bli sen på sin tur och när bussen vänder vid ändhållplatsen så är den försenad och de som står där missar sin anslutning ec.

Det är givetvis tråkigt att störningar uppstår, men det är inte lämpligt att låta fordon vänta in varandar för det ställer till följdförseningar i många led. Normalt sett får man också se till att ha lämpilg bytesmarginal, bor man i Storgöteborg så är det ingen överraskning att det är rusningstrafik ;-)Om t.ex Grön Express ska vara framme kl 16.40 och 307 ska gå 16.41 så är det inte en marginal. En marginal är isåfall att ta en tidigare avgång med Grön Express så du kanske är framme enligt tidtabell 16.15. Om bussen då är försenad 12 minuter så hinner du fortfarande med 16.41-avgången.

Resegarantin handlar om att du kan få viss ersättning om du har haft bytesmarginal. Det finns folk som tror att man kan ta taxi och åka tvärs över hela länet men så funkar det inte.

Istället för att logga in på ett forum för att gnälla så hade jag nog hellre sett att du hade hört med föraren om denne hade haft möjlighet att kolla om 307 kunde vänta (beroende på hur stor förseningen är).

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 17:41:56 PM


Resegarantin handlar om att du kan få viss ersättning om du har haft bytesmarginal. Det finns folk som tror att man kan ta taxi och åka tvärs över hela länet men så funkar det inte.


Och nu för tredje gången: om förbindelsen finns i Reseplaneraren, som denna gjorde, så anses bytesmarginalen tillräcklig för att resegarantin skall träda in.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ch

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 november 2010, 18:03:49 PM
Och nu för tredje gången: om förbindelsen finns i Reseplaneraren, som denna gjorde, så anses bytesmarginalen tillräcklig för att resegarantin skall träda in.


Beroende på vad man kan klickat i ;-)

ch

Citat från: Reseplaneraren Västtrafik
Tid vid byte:

Här kan du påverka hur lång tid du får på dig vid bytet. Observera att om du minskar din bytesmarginal så gäller inte Västtrafiks resegaranti. Normalt är marginalen vid byte 5-7 minuter för att du ska kunna byta utan att stressa. Vill du förlänga din bytestid så är det bra att veta att vissa hållplatser, som Göteborgs central, har en fast tid som inte kan ändras.

x Jag vill inte påverka min bytesmarginal. (Bytesmarginalen varierar men är oftast 5 minuter)
x Jag vill minska min bytesmarginal. Jag är medveten om att Västtrafiks resegaranti inte alltid gäller för detta val.
x Jag vill öka min bytesmarginal med ytterligare  minuter. (Ange minst 5 minuter för byte)

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 18:06:03 PM
Beroende på vad man kan klickat i ;-)

Jag klickade på Göteborg NET till Västerlanda och då kom den här förbindelsen fram utan att ändra bytesmarginalen. Det är väl så de flesta gör. Och vad jag vet är det bara Skånetrafiken som anger förbindelser som inte omfattas av resegarantin. På direkt förfrågan till Västtrafik för några år sedan uppgav de i alla fall att förbindelser som finns i Reseplaneraren omfattas. Och allt annat vore ju bedrägeri.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

ch

Jag tog också fram den nu, 4 minuters bytesmarginal anser man vara okej ja. I vissa fall kan man klicka i på avancerat och välja bort resegarantin mot mindre bytesmarginal.

Men samtidigt kan jag inte låta bli att rent personligt anse att man har ett eget ansvar också, om man bor på landet och vet att sista bussen går 16.50 från Kungälv, och att man ska åka först från Göteborg via E6 norrut på en fredagseftermiddag så kommer det bli köer. Då hade jag hellre tagit en tidigare Grön Express för att vara säker på att komma med anslutningsbussen.

Om jag ska vara på jobbet kl 07.00 så kan jag inte lita på att jag kan ta bussen 06.30 hemifrån som är i stan kl 06.44 för att där byta till en annan buss 06.45 som tar mig till jobbet 06.59. Då lever man i en drömvärld ;-) Har man en tid att passa så är det väl lämpligt att åka i god tid?

Staffan Sävenfjord

Citat från: ch skrivet 13 november 2010, 18:19:51 PM
Men samtidigt kan jag inte låta bli att rent personligt anse att man har ett eget ansvar också, om man bor på landet och vet att sista bussen går 16.50 från Kungälv, och att man ska åka först från Göteborg via E6 norrut på en fredagseftermiddag så kommer det bli köer. Då hade jag hellre tagit en tidigare Grön Express för att vara säker på att komma med anslutningsbussen.


Jovisst, och det är redan skrivet. Men nu bemötte jag din antydan att det inte funnits bytesmarginal för att resegarantin skulle gälla. Och det gör det alltså. Kan vara viktigt att känna till om det är mer än en person som missar bussen i Kungälv eftersom man får 300 kronor per person om man åker i samma taxi.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)