Grön express i snigelfart - hinner vi med bytet

Startat av Stefan Lindberg, 12 november 2010, 16:47:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stefan Lindberg

Just nu sitter jag på Grön Express på E6 i höjd med Angeredsbron.
Vi ska byta till buss 307 i Kungälv för vidare färd till hållplatsen Furuhäll.
Buss 307 ska gå 16:50 från Kungälv och är den sista bussen hem.
Enligt tidtabellen ska vi hinna med bytet men trafiken på E6 vill annat.

Finns det någon chans att dom är smarta och väntar in våran buss
eller blir det till att gå hem ?

Stefan Lindberg

Svaret blev att vi nu är strandsatta i Kungälv med en busschaufför som bara rycker på axlarna oc svarar "tja vi är sena, vad ska jag göra"
Tack för det västtrafik !

Peter Elmheden

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 12 november 2010, 17:05:43 PM
Svaret blev att vi nu är strandsatta i Kungälv med en busschaufför som bara rycker på axlarna oc svarar "tja vi är sena, vad ska jag göra"
Tack för det västtrafik !

Hur hade du själv agerat? Jag sitter i en annan del av landet så jag
har ingen uppfattning.
Är det meningen att bussarna skall synka eller är det bara något
som är vedertaget för att det brukar gå.
När skulle bussen ha varit inne och när skulle nästa ha avgått?
Tycker du själv att det skulle ha varit rimligt att kunna ha bytt?
Upplys oss...

JDS

I Stockholm har bussarna radio så att man kan anropa varandra eller trafikledningen om en annonserad anslutning riskerar att spricka. Om jag hade kört en sådan buss hade jag förväntats anmäla min försening antingen till den andra bussen eller, vid större försening, till trafikledaren som får besluta vad som skall göras.

Om anslutningen däremot inte är annonserad, så reser väl passageraren på vinst och förlust. Är förseningen måttlig, så kan det ju ändå vara en idé att fråga föraren om han kan be den andra att vänta. Man har ju inget att förlora, så länge man inte börjar tjata och bråka för mycket!

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 12 november 2010, 17:54:54 PM
I Stockholm har bussarna radio så att man kan anropa varandra eller trafikledningen om en annonserad anslutning riskerar att spricka. Om jag hade kört en sådan buss hade jag förväntats anmäla min försening antingen till den andra bussen eller, vid större försening, till trafikledaren som får besluta vad som skall göras.

Om anslutningen däremot inte är annonserad, så reser väl passageraren på vinst och förlust. Är förseningen måttlig, så kan det ju ändå vara en idé att fråga föraren om han kan be den andra att vänta. Man har ju inget att förlora, så länge man inte börjar tjata och bråka för mycket!

Naturligtvis finns kommunikation mellan bussarna även i Västtrafik-området. Men dels vill det ju till att föraren använder möjligheten och dels måste det ju vara praktiskt möjligt att invänta. Nu fick vi inte veta hur stor förseningen till Kungälv var men det går ju inte vänta hur länge som helst med tanke på andra anslutningar på linjen och kanske också returresan.

Sedan är det Orusttrafiken som skall ta hand om detta och inte Västtrafik. Dock kan man ju alltid använda sig av Västtrafiks resegaranti och om man kan samla ihop fyra personer så kan man åka taxi för 1 200 kronor om man räknar med att bli minst 20 minuter försenad. Är man ensam kan man åka för 300 kronor. Givetvis kan man åka för mer men får då stå för resten själv.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan Lindberg

När jag klev på bussen pratade jag med föraren delvis för att jag aldrig hade åkt med dom nya korten förut.
Jag visade upp kvittot jag fått på Tidpunkten där det stod vilket byte jag skulle göra och att det var buss 307 jag skulle byta till i Kungälv.

Nästa buss hem går på måndag och jag ringde även Västtrafik som sa att taxi blir för dyrt inom resegarantin.
Så nu sitter jag här och försöker hitta någon som vill hämta mig.

JDS

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 12 november 2010, 18:04:32 PM
När jag klev på bussen pratade jag med föraren delvis för att jag aldrig hade åkt med dom nya korten förut.
Jag visade upp kvittot jag fått på Tidpunkten där det stod vilket byte jag skulle göra och att det var buss 307 jag skulle byta till i Kungälv.

Nästa buss hem går på måndag och jag ringde även Västtrafik som sa att taxi blir för dyrt inom resegarantin.
Så nu sitter jag här och försöker hitta någon som vill hämta mig.

Lätt att vara efterklok, men frågade du föraren om möjligheterna när du väl började bli orolig? Enbart det faktum att man har visat upp biljetten vid påstigningen tycker jag verkar otillräckligt för att göra föraren uppmärksam på problemet.

Olof Lagerkvist

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 12 november 2010, 18:04:32 PM
När jag klev på bussen pratade jag med föraren delvis för att jag aldrig hade åkt med dom nya korten förut.
Jag visade upp kvittot jag fått på Tidpunkten där det stod vilket byte jag skulle göra och att det var buss 307 jag skulle byta till i Kungälv.

Det är lite märkligt att varken Tidpunkten eller föraren reagerade över detta. Förseningar på 15-30 minuter Göteborg-Kungälv en fredageftermiddag är ju knappast något ovanligt, snarare vanligt. Kanske reagerade ingen på att det var sista turen du skulle hinna med. Jag åker själv fredageftermiddagar emellanåt med 871 från Göteborg mot norra Bohuslän och har vid några tillfällen missat bytet till 875 i Tanumshede även om det är 15 minuters marginal där och en del reglertid längs vägen, så förseningar är man ganska van vid längs det här stråket. Dock har jag alltid klarat mig genom att vi har varit flera som missat förbindelsen och kunnat delat på taxi som Västtrafik då har stått för.

Men jag tycker absolut att du ska lämna in ansökan om resegarantin:
http://www.vasttrafik.se/sv/Att-resa/Resegaranti/Blankett-for-resegarantin/

Beskriv t ex att du hört med Tidpunkten och föraren och att det ändå inte fungerade så du blev tvungen att bli hämtad med bil. Du kommer åtminstone att få förklaring och ursäkt men också någon ersättning, även om jag inte riktigt vet hur stor den blir i ditt fall.

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 12 november 2010, 18:04:32 PM
Nästa buss hem går på måndag och jag ringde även Västtrafik som sa att taxi blir för dyrt inom resegarantin.
Så nu sitter jag här och försöker hitta någon som vill hämta mig.

Hade jag varit på väg med bil från jobbet i Göteborg upp till Bohuslän just den här fredagkvällen hade jag gärna tagit en sväng om Västerlanda, men tyvärr valde vi inte samma fredag för detta... ;) Hoppas det ordnar sig för dig i alla fall!

Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Stefan Lindberg

Jag fick till slut tag på en kompis strax norr om Lödöse som ställde upp.
Trots att man bor knappt 100 meter från hållplats Furuhäll så går det tyvärr inte att åka buss varken till eller från jobbet.
Första bussen går alldeles försent då jag behöver vara på Ringön 07:00 och slutar 15:30 så minsta lilla försening gör att jag missar bytet i Kungälv.

Jag försökte men det går tyvärr inte ... Hädanefter åker jag bil.

JDS

Lätt att vara efterklok, men frågade du bussföraren om möjligheterna när du väl började bli orolig? Enbart det faktum att man har visat upp biljetten vid påstigningen tycker jag verkar otillräckligt för att göra föraren uppmärksam på problemet.

mil

Citat från: JDS skrivet 12 november 2010, 21:05:01 PM
Lätt att vara efterklok, men frågade du bussföraren om möjligheterna när du väl började bli orolig? Enbart det faktum att man har visat upp biljetten vid påstigningen tycker jag verkar otillräckligt för att göra föraren uppmärksam på problemet.

varför upprepa tidigare inlägg?

JDS


Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 12 november 2010, 19:08:37 PM
Men jag tycker absolut att du ska lämna in ansökan om resegarantin:
http://www.vasttrafik.se/sv/Att-resa/Resegaranti/Blankett-for-resegarantin/

Beskriv t ex att du hört med Tidpunkten och föraren och att det ändå inte fungerade så du blev tvungen att bli hämtad med bil. Du kommer åtminstone att få förklaring och ursäkt men också någon ersättning, även om jag inte riktigt vet hur stor den blir i ditt fall.

Det har hänt att man kunnat få ersättning för "körning med egen bil" med 18:50 per mil (räknat från garaget åter till garaget) i liknande fall. Dock max 300 kronor om det gäller en resenär. Men 300 kronor räcker ju för drygt 16 mil. Det finns all anledning att försöka och formulera det kravet.

Förutsättningen är förstås att förbindelsen finns i Västtrafiks reseplanerare, vilket är fallet om du åkte med Grön Express 16.14.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Knut

Det tok jo typ 25 min extra fra NET til Kungälv på den tiden igår av nån anledning.
Ikke ofte køen står hele veien på Kungälvsleden slik det var igår.
Så gör ny teste en annen dag også du
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

lil-sis

Istället för att skriva inlägg här (eller också) så är det smart att gå fram till föraren och fråga. Då har denne möjlighet att kontakta vem denne nu ska kontakta så att den andra bussen kanske väntar. Förare är inte tankeläsare.

När ni väl kom fram är det ju försent...

I Uppsala kan vi inte prata med varandra buss till buss. Det måste gå igenom trafikledningen = det tar  lite tid.