65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!

Startat av vesslan30, 03 november 2010, 09:09:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stinsen

Citat från: Ersa skrivet 03 november 2010, 15:58:22 PM
Det handlar inte om att ha en konstig syn på det här med upphandlingar, utan mera om att de anställda vilja ha en trygg anställning på det arbete man trivs på. Ingen konstigt med det.

Jo det är jättekonstigt. Vad vissa verkar tycka här är att man skall vara garanterad arbete hos den ny operatören oavsett hur man skött sig tidigare. Det är ärligt talat en jättekonstig syn enligt mig. Den som jobbar i upphandlad busstrafik har faktiskt en jäkligt stor trygghet. Om du inte missköter dig är du i princip garanterad anställning under den tid kontraktet varar, tex 7 år. Jämför det med kassörskan på ICA, det räcker med att en billigare butik öppnar tvärs över gatan så kan en ansenlig del av personalen bli uppsagt pga arbetsbrist inom kort. Men tydligen är upphandlade branscher så himla otrygga medan icke upphandlade branscher är "trygga"...

Vem har egentligen mest trygghet? Bussföraren som vet att om han bara sköter sig hyfsat så har han jobb minst under så lång tid som trafikkontraktet löper eller butikspersonalen som kan drabbas av att en konkurrent slår upp dörrarna redan imorgon? Många här verkar ha skev syn på vad trygghet är.

Stinsen

Men snälla - kom med i matchen. Varför skulle bussbraschen vara annorlunda än övriga brascher där upphandlingar förekommer? Som It-konsult är jag inte garanterad någon anställning när kontrakten löper ut, en städare är det inte heller och samma gäller för en kock på en cateringfirma, varför skulle bussbranschen vara annorlunda? Att ev behöva byta arbetsgivare/uniform efter 8 år när kontraktet löper ut är väl knappast ett problem egentligen, har man högre krav än så är man i mina ögon mest gnällig. I många yrken sker "upphandlingen" dagligen. Gillar jag inte ICA:s tomater eller dess personal går jag till Willys eller Coop. Minskar försäljningen drar butiken ner på personal snabbt - och ni klagar på att få byta arbetsgivare vart 6-7-8 år... ??? ??? ???

Nej så här är det kära vänner, det enda sättet för ett företag att överleva är att leverera ett uppfattat värde som kunden är beredd att betala för. Det enda sättet för en person att säkra sin anställning är att leverera ett uppfattat värde som en arbetsgivare är beredd att betala för. Sök inte trygghet i statisk befattning, utan i det värde du lämnar till verksamheten över tiden! Det går inte att ha folk som sitter "på livstid" på samma företag, allt för många blir bara bittra och sura och vissa lägger mer krut på att sprida dynga än att göra det kunden och arbetsgivaren förväntar sig.

Den trygghet som fanns för 30 år sedan är borta och den kommer aldrig tillbaka, antingen strävar man efter att hänga med utvecklingen och försöka göra det bästa av situationen eller också surar man och vägrar inse fakta och då blir man obönhärligen ifrånåkt. Insikten i och att ta konsekvensen av att förändringar inte bara är något som drabbar andra, skiljer vinnarna från förlorarna. Det gäller både företag och människor!

Sedan är det alltid svårt att sia om vad som händer i framtiden, glöm inte vad en direktör på skivbolaget EMI sade till Beatles 1962: "Sorry grabbar, Gitarrband har ingen famtid!" Så kanske har jag fel, det kanske blir mer trygghet framöver, vem vet, men jag tror inte det.

KG

Citat från: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:31:50 AM

Nej så här är det kära vänner, det enda sättet för ett företag att överleva är att leverera ett uppfattat värde som kunden är beredd att betala för.

Detta har inte Kommunal i Uppland förstått. Deras svar på alla frågor från förarna är: "Ställ trafiken, kör inte bussen" osv.  ::)

JDS

Citat från: KG skrivet 06 november 2010, 12:13:25 PM
Citat från: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:31:50 AMNej så här är det kära vänner, det enda sättet för ett företag att överleva är att leverera ett uppfattat värde som kunden är beredd att betala för.
Detta har inte Kommunal i Uppland förstått. Deras svar på alla frågor från förarna är: "Ställ trafiken, kör inte bussen" osv.  ::)

Men Kommunal i Uppland är inte ett företag, utan en ideell förening.

buskörare

Citat från: Stinsen skrivet 06 november 2010, 01:31:50 AM
Men snälla - kom med i matchen. Varför skulle bussbraschen vara annorlunda än övriga brascher där upphandlingar förekommer? Som It-konsult är jag inte garanterad någon anställning när kontrakten löper ut, en städare är det inte heller och samma gäller för en kock på en cateringfirma, varför skulle bussbranschen vara annorlunda? Att ev behöva byta arbetsgivare/uniform efter 8 år när kontraktet löper ut är väl knappast ett problem egentligen, har man högre krav än så är man i mina ögon mest gnällig. I många yrken sker "upphandlingen" dagligen. Gillar jag inte ICA:s tomater eller dess personal går jag till Willys eller Coop. Minskar försäljningen drar butiken ner på personal snabbt - och ni klagar på att få byta arbetsgivare vart 6-7-8 år... ??? ??? ???

Nej så här är det kära vänner, det enda sättet för ett företag att överleva är att leverera ett uppfattat värde som kunden är beredd att betala för. Det enda sättet för en person att säkra sin anställning är att leverera ett uppfattat värde som en arbetsgivare är beredd att betala för. Sök inte trygghet i statisk befattning, utan i det värde du lämnar till verksamheten över tiden! Det går inte att ha folk som sitter "på livstid" på samma företag, allt för många blir bara bittra och sura och vissa lägger mer krut på att sprida dynga än att göra det kunden och arbetsgivaren förväntar sig.

Den trygghet som fanns för 30 år sedan är borta och den kommer aldrig tillbaka, antingen strävar man efter att hänga med utvecklingen och försöka göra det bästa av situationen eller också surar man och vägrar inse fakta och då blir man obönhärligen ifrånåkt. Insikten i och att ta konsekvensen av att förändringar inte bara är något som drabbar andra, skiljer vinnarna från förlorarna. Det gäller både företag och människor!

Sedan är det alltid svårt att sia om vad som händer i framtiden, glöm inte vad en direktör på skivbolaget EMI sade till Beatles 1962: "Sorry grabbar, Gitarrband har ingen famtid!" Så kanske har jag fel, det kanske blir mer trygghet framöver, vem vet, men jag tror inte det.

Och min pappa som är it-konsult är garanterad lön mellan uppdragen.

KG

Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 13:33:47 PM
Detta har inte Kommunal i Uppland förstått. Deras svar på alla frågor från förarna är: "Ställ trafiken, kör inte bussen" osv.  ::)


Men Kommunal i Uppland är inte ett företag, utan en ideell förening.

Som ska se till förarnas bästa ja. Det gör dom inte om förarna helt plötsligt inte har några resande att skjutsa.

JDS

Citat från: KG skrivet 06 november 2010, 13:47:42 PM
Som ska se till förarnas bästa ja. Det gör dom inte om förarna helt plötsligt inte har några resande att skjutsa.

Men den plötsligheten finns ju inte i praktiken, inte heller det totala bortfallet av en marknad för busstrafik. Däremot kan det förstås vara fråga om ett ständigt pågående, långsamt förfall, men det kan mycket väl vara så att det bäst motarbetas genom en minskad prisfokusering, och i så fall är plötsligt personalens mål närmast identiska med företagets.

KG

Citat från: JDS skrivet 06 november 2010, 14:01:24 PM
Men den plötsligheten finns ju inte i praktiken, inte heller det totala bortfallet av en marknad för busstrafik. Däremot kan det förstås vara fråga om ett ständigt pågående, långsamt förfall, men det kan mycket väl vara så att det bäst motarbetas genom en minskad prisfokusering, och i så fall är plötsligt personalens mål närmast identiska med företagets.

Jag har själv pendlat med buss i många år, innan jag började köra buss själv. Det jag tyckte var ABSOLUT viktigast var PUNKTLIGHET. Man måste kunna lita på att bussen kommer, annars tar man bilen. Min arbetsgivare ska inte behöva ta skit pga att ett bussbolag j***as med sina förare. Det är nämligen MITT ansvar att komma till jobbet, kan jag inte lita på bussarna får jag lösa det på annat vis.

Den stora faran är ju att folk tar bilen och märker hur bekvämt det är, då är dom oftast fast.

ch

Citat från: buskörare skrivet 06 november 2010, 13:44:53 PM
Och min pappa som är it-konsult är garanterad lön mellan uppdragen.

Nu är det nog en viss skillnad. Din far har en månadslön, men han hyrs ut som konsult vilket inte innebär att han hyrs ut för 120 kronor timmen direkt ;) Din far tjänar inte mer om han är uthyrd eller ej. Att vara konsult är samma sak som att vara anställd av ett bemanningsföretag. ;-)

buskörare

Citat från: ch skrivet 07 november 2010, 15:55:54 PM
Nu är det nog en viss skillnad. Din far har en månadslön, men han hyrs ut som konsult vilket inte innebär att han hyrs ut för 120 kronor timmen direkt ;) Din far tjänar inte mer om han är uthyrd eller ej. Att vara konsult är samma sak som att vara anställd av ett bemanningsföretag. ;-)

Det var ett svar på Stinsens:
Som It-konsult är jag inte garanterad någon anställning när kontrakten löper ut

så jag fattar inte riktigt vad du menar? Uppenbarligen finns det it-konsulter som är garanterad anställning mellan uppdragen. Sen att vissa väljer att ta jobb där man inte är garanterad lön är ju en annan sak.

Peter L

Citat från: ch skrivet 07 november 2010, 15:55:54 PM
Nu är det nog en viss skillnad. Din far har en månadslön, men han hyrs ut som konsult vilket inte innebär att han hyrs ut för 120 kronor timmen direkt ;) Din far tjänar inte mer om han är uthyrd eller ej. Att vara konsult är samma sak som att vara anställd av ett bemanningsföretag. ;-)

Det är (än så länge) skillnad på "seriösa" konsultbolag och bemanningsbolag. Konsulten har vanligtvis fast månadslön oavsett beläggningsgrad (debiterade timmar / totalt antal timmar) medan den som arbetar via ett bemanningsföretag oftast bara har betalt för de timmar som han eller hon faktiskt debiterar kund. Fast bemanningsföretagen är på väg att ta över branschen eftersom de kan erbjuda en lägre timkostnad för kunden. Givetvis på bekostnad av den anställdes trygghet och villkor.


Stinsen

Citat från: buskörare skrivet 07 november 2010, 16:00:56 PM
Det var ett svar på Stinsens:
Som It-konsult är jag inte garanterad någon anställning när kontrakten löper ut

så jag fattar inte riktigt vad du menar? Uppenbarligen finns det it-konsulter som är garanterad anställning mellan uppdragen. Sen att vissa väljer att ta jobb där man inte är garanterad lön är ju en annan sak.

Kortare tider ja, men hittar man inte nya uppdrag inom en period så kommer man så klart minska på personalen.