65 busschaufförer får sparken när Nobina vinner upphandling !!!!!!!

Startat av vesslan30, 03 november 2010, 09:09:34 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Citat från: Ersa skrivet 03 november 2010, 15:58:22 PM
Det handlar inte om att ha en konstig syn på det här med upphandlingar, utan mera om att de anställda vilja ha en trygg anställning på det arbete man trivs på. Ingen konstigt med det.

Just därför är bussföraryrket ett av det sämsta man kan ge sig på i dag! Företagen bara tänker på ekonomin och skiter högaktningsfullt i dem anställda.  Har egen erfarenhet att ju större bolagen är desto sämre anställningsvilkor! Att vara förare i dag på tex Nobina / Veolia eller ngn annan stor drake är en bricka i spelet ... Cheferna som sitter på sina kontor sitter och leker med våra jobb! Det är tack vare upphandlingsystemet vi har! Tyvärr så går nästan alltid cheferna utan skada vid förlorat kontrakt.
Då ser HK på resp företag till att just den chefen får ett jobb som "inte finns"
Har sett detta så många gånger ... så det är något vi får leva med.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

yngrot

Nja helt galet ute är inte Jan S ..  och vissa mellanchefer får ju oxå fortsätta hos nya operatören eller får jobb hos THM ..  Men för oss förare är upphandligen INTE till nån fördel eftersom den som betalar lägst får kontraktet..alla förar drabbas genom att känna väldig osäkerhet om man får behålla sitt jobb och det känns lite underligt att söka "sitt gamla jobb" .

Jag som varit med rätt länge kan bara säga det var bättre förr även om det förekom ett visst resursslöseri så fanns där mer hjärta även för de som inte kunde jobba 100& .. och även mer reservvagnar och förare  men den kostnaden vill ingen  ha i dag
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Jo visst får många förare jobb men kanske inte alla får heltid som vil ha eller man måste ha provanställning i 6 månadre för att sen få sluta.. antällningstryggheten är inte så stor längre .. och på vissa ställen våga inge klaga längre pga risken stå utan jobb om man säger något obekvämt.. Men Lars Ö var har luchrum fått byggas ut för det finns för mkt reserver??   När jag körde på B-L fanns det i början 2 reserver hela trafikdygnet som kunde hoppa in om nån blev akusjuk eller inte dök upp i tid eller snabbt köra en förstärkning sånt är ju helt borta nu ... för att inte tala om vagnreserven som var mkt större då rulla heller inte så många vagnar med bucklor .
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan Sjöberg

En av mina gamla trafik chefer fick nystart och tom starta upp både i Dalarna och i Danmark ,trots att han retade gallfeber på personalen ..
Vad kallas sånt?.... Du vet säkert vem jag menar Lasse ... kallas för Granfjällsbjörnen ....
Har mer exempel på hur dem stora aktörena håller på ......
Dem skyddar sig själva  och sin omkrets hela tiden ....
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Jo

Sen får ni inte glömma att upphandlingarna i sig själva också skapar jobb. Om alla bara jobbade på för att sköta den dagliga driften, vad skulle alla jurister och ekonomer som utbildas till syssla med då? Det var väl under 90-talskrisen som man kom på att 50% av befolkningen skulle bli akademiker för att hålla nere arbetslösheten och på den nivån är man väl fortfarande kvar även om kullarna inte längre räcker för att hålla högskolorna/universiteten sysselsatta.

Det är ju inte bara bussförarna som ska ha jobb. Kan nog tänka mig att många manår skapas i den aktuella upphandlingen både bland personal på UL operatörerna och rättsväsendet i och med allt kalkylerande och sedan överklagande och nya upphandlingar. Så förutom förarna är det ju fler som ska dela på kakan om man ska se det ur försörjningsperspektiv.

vesslan30

Det är konstigt att de som åkte dit för fusk , vann denna upphandling dom skulle ju haft rött kort. Men ska bli roligt att se vad passagerarna från Enköping och Västerås kommer att säga nu när de ska åka" fina och nya bussar" som Nobina ska köra med.Men vad för bussar kommer Nordina köra med trolligen bussar utan bälten och ingen värme .  :'( :'(

Jan Sjöberg

Det är just detta jag inte gillar ..... Nu verkar ännu en av mina fd chefer som du oxå känner till "DM" fått "nytt jobb"  Ung hungrig och inte omtyckt bland personalen ... men då verkar dem vara bäst ... "Ekonomi" verkar vara ett ord som är det viktigaste .. inte hur personalen mår av hur dem blir behandlade av chefen ....
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

vesslan30

Jag tror att många kommer att få bita sig i tån för att de tror en massa saker... Domen ska komma under denna eller nästa vecka . Om du tror KR fått info varför har de då lagt sig så lågt som alla säger . Borde ju vara jävligt dumt att göra på detta vis ...

Jan Sjöberg

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 18:25:58 PM
Dom herrarna spelade i två olika dimensioner skulle jag vilja påstå, den senare upplevde i a f jag som väldigt kompetent, den förra avstår jag från att kommentera

Att du inte vill komentera första det förstår jag ...
Ofta så märks det inte om man inte jobbar i produktion på depån  ... Jag som dåvarande serviceledare har sett ett helt annat perspektiv men det ska vi inte dra här ... det kan vi dra mejlledes i så fall ...
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

ch

Om man tittar lite utanför bussfären så kan upphandlingar t.ex handla om:

1) Vem som ska trycka Eniro-katalogen närmsta 5 åren. Vinnande bolag behöver inte ens vara på samma ort som den gamla leverantören. Varför ska då personal tas över?

2) Vem som ska städa i en skola närmsta 4 åren. Vinnande bolag kanske har överkapacitet sen en kund gick i konkurs, så varför ska de tvingas ta över personal som de inte vill ha?



Om t.ex det nuvarande bussföretaget A behöver 20 miljoner för att köra en linje, och det nya bolaget B behöver 12 miljoner för att köra samma linje, så kan skillnaden bero på personalplanering etc. Företag A kanske har "problempersonal" som vabbar mycket, är sjukskrivna, gamlingar som ska bara köra några få timmar etc... Företag B kanske har en bättre personalpolitik och kan planera in så att den nya linjen passar in med befintliga linjer så att man kan få samordningsvinster. Varför ska man då behöva ta över folk som man inte behöver?


Ni som tycker att företag ska tvingas ta över personal vid byte av operatör, kan ni ärligt tänka följande: Jag äger ett företag. Jag vill inte kunna välja vilka jag vill anställa.

homer

Citat från: ch skrivet 03 november 2010, 22:45:53 PM
Om man tittar lite utanför bussfären så kan upphandlingar t.ex handla om:

1) Vem som ska trycka Eniro-katalogen närmsta 5 åren. Vinnande bolag behöver inte ens vara på samma ort som den gamla leverantören. Varför ska då personal tas över?

2) Vem som ska städa i en skola närmsta 4 åren. Vinnande bolag kanske har överkapacitet sen en kund gick i konkurs, så varför ska de tvingas ta över personal som de inte vill ha?



Om t.ex det nuvarande bussföretaget A behöver 20 miljoner för att köra en linje, och det nya bolaget B behöver 12 miljoner för att köra samma linje, så kan skillnaden bero på personalplanering etc. Företag A kanske har "problempersonal" som vabbar mycket, är sjukskrivna, gamlingar som ska bara köra några få timmar etc... Företag B kanske har en bättre personalpolitik och kan planera in så att den nya linjen passar in med befintliga linjer så att man kan få samordningsvinster. Varför ska man då behöva ta över folk som man inte behöver?


Ni som tycker att företag ska tvingas ta över personal vid byte av operatör, kan ni ärligt tänka följande: Jag äger ett företag. Jag vill inte kunna välja vilka jag vill anställa.


Och du tycker att det är en bra utveckling?

Folk vill ha trygghet, om man inte har ett fast arbete kan man inte få lån och då kan man inte köpa sig ett hus eller en lägenhet eller en bil, då får vi ett extremt klassamhälle där halva befolkningen kan köpa sig nya bilar och hus samt den andra delen som (ofta är lågavlönad) lever i ovisshet och kan aldrig åka på semester eller annat då man måste stå med mössan i handen för att vara garanterad arbete och lön för nästa månad.. det är inget samhälle jag vill leva i!

buskörare

Ibland får även den nya arbetsgivaren krypa till korset och sitta och ringa upp och tigga tillbaka dom man ratat i första vändan.
Jag tycker absolut det bör finnas nån form av anställningstrygghet i upphandlingsyrken, annars kommer man aldrig få upp statusen och göra det till ett eftertraktat yrke. Bussföraryrket är ett sånt, det är inte många som söker för att det verkar vara ett yrke man kommer trivas med alt trivs med i längden och omsättningen på förare är rätt stor.
Sen går det alla gånger att få fram avtal som är bättre för arbetsgivarna än dagsläget och som ändå medför trygghet för dom som jobbar.

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2010, 23:06:36 PM
Det var väl inte det som frågan gällde? utan om vi ska ha en livstidsanställning oavsett arbetsgivare.
Eller tänker du att efter en upphandling så får ingen tillsvidare anställning hos den nye arbetsgivaren eller?

Hur vanligt är ett sådant förfarande?

det förekommer iallafall, visst får många nya tillsvidareanställningar, och en livstidsanställning har väl heller inte dem som jobbar på ett privat företag som inte sysslar med upphandling.

Tyvärr tycker jag att de verkar gå åt fel håll, som någon sa längre upp i den här tråden, så var kollektivtrafiken inte särskilt effektiv "på den gamla goda tiden" och de slösades väl en hel del med skattepengar.

Men idag har de istället gått för långt åt andra hållet, Bussbranchen pratar om att det är svårt att få in unga människor i busseriet och vill starta gymnasiala yrkesskolor, men med den osäkerheten som råder idag om man får behålla jobbet eller ej och att folk som tidigare varit tillsvidareanställda i flera år blir timanställda, hur ska man då folk att trivas? och hur ska någon vilja komma in i branchen?


JDS


Citat från: homer skrivet 03 november 2010, 23:25:41 PM
Men idag har de istället gått för långt åt andra hållet, Bussbranchen pratar om att det är svårt att få in unga människor i busseriet och vill starta gymnasiala yrkesskolor, men med den osäkerheten som råder idag om man får behålla jobbet eller ej och att folk som tidigare varit tillsvidareanställda i flera år blir timanställda, hur ska man då folk att trivas? och hur ska någon vilja komma in i branchen?

Vem har snackat om att få folk att trivas? Om nu bussbranschen säger att den gärna vill ha in unga medarbetare i bolagen, så är den desto tystare om att detta är ett sätt att sänka kostnaderna. Det är flera som frågar sig hur bussbolagen tänker agera för att få folk att vilja stanna kvar men frågan är fel ställd, branschen vill att det ska finnas mer arbetskraft att välja mellan så att man kan pressa priset. Släpp alla eventuella illusioner om den omtänksamme arbetsgivaren!

Nästa käpphäst som vissa tycks ha svårt att förstå: Övertagandereglerna, i den mån de alls är tillämpliga (vilket de tenderar att inte vara i busstrafiken, vi kan hoppa över de fall där trafikhuvudmannen föreskriver att de skall användas) är inte till för att den enskilde ska ha det bekvämt i all framtid, utan de är ett skyddsnät som ska skydda mot dumpning av villkor. Man ska inte alltför lätt kunna starta om verksamheten och sedan fortsätta med exakt samma verksamhet fast med sämre villkor för personalen. En bieffekt är att det skapas en stabilitet både för parterna och för tredje man, t ex en trafikhuvudman, men det innebär inte att livstidsanställningar uppstår, det är bara fånig och tom retorik. Det finns alltid sätt att göra sig av med folk om man vill!

JDS

Nu uteslöt jag ju diskussionen om övertagandeklausuler i mitt inlägg, men om en sådan nu ändå finns, så innebär den ju också i praktiken att beställaren måste vara tillräckligt nöjd med den personal som finns.

Att det kan finnas underpresterande personer som inte borde erbjudas jobb, det är lika uppenbart för mig som för dig. Men i så fall borde den avgående entreprenören ha gjort sig av med dem redan tidigare. Om inte förutsättningarna för det är uppfyllda, så är de helt enkelt inte tillräckligt dåliga!