Upphandling Söderhamn/Hälsingland 2011..

Startat av hisen12, 10 oktober 2010, 13:39:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stop

Någon som vet vad prisnivån är idag och om KR ligger kvar har höjt eller sänkt sin prisnivå?

RoggaBoy

#31
Citat från: Stop skrivet 20 oktober 2010, 13:53:36 PM
Någon som vet vad prisnivån är idag och om KR ligger kvar har höjt eller sänkt sin prisnivå?

Hittar detta på X-Trafiks hemsida:

"Pressmeddelande 2008-02-12
Ny bussentreprenör i Söderhamn, Hudiksvall och Nordanstig från juni 2009.

X-Trafiks styrelse har vid sammanträde den 11 februari beslutat om att utse entreprenör för linjetrafiken i områdena Söderhamn och Hudiksvall/Nordanstig under två år med start i juni 2009. Beslutet blev att tilldela KR-Trafik AB hela trafikuppdraget genom ett kombinationsanbud.
KR-Trafik blir därmed ensam bussentreprenör för linjetrafiken i Hälsingland under två år fram till juni 2011. KR-Trafik har idag uppdraget i Bollnäs- Ovanåkers och Ljusdals kommun. En samordnad upphandling av all linjetrafiken i Hälsingland med långsiktiga avtal kommer att göras under 2010 med trafikstart i juni 2011.

"Från X-Trafiks sida är vi mycket nöjda med hur trafikuppdragen hittills skötts av Veolia i Söderhamn och Swebus i Hudiksvall och Nordanstig" säger Lars Björling marknadschef vid X-Trafik. KR-Trafik har liksom övriga anbudsgivare uppfyllt de kvalitetskrav som X-Trafik ställt i förfrågningsunderlaget. Priset har varit helt avgörande till KR-Trafiks fördel.

Utfallet av upphandlingen
Trafikområde                                  Trafikutövare     Pris/år           Närmaste bud Differens
Nordanstig/Hudiksvall och Söderhamn  KR-Trafik AB      81,2 MSEK     Swebus AB      +18 %"

http://www.x-trafik.se/pages.asp?PageID=89&MenuID=88
Långt ned på sidan.

Stop

Då var KR vinnare med 18 % mot Swebus och nu med 11-15 % mot Sambus. Och KR går väl med vinst. Man undrar varför KR inte vill ha typ 10 % högre vinst utan ger det till Skattebetalarna. Eller till chaufförerna kanske.

Stop

Hur stor del är Delsbo/Ljusdal/Bollnäs och Edsbyn och Nordanstig/Hudiksvall och Söderhamn (81,2 2008)

RoggaBoy

Citat från: Stop skrivet 20 oktober 2010, 14:44:18 PM
Hur stor del är Delsbo/Ljusdal/Bollnäs och Edsbyn och Nordanstig/Hudiksvall och Söderhamn (81,2 2008)

I dessa 81,2 är det bara Nordanstig/Hudiksvall/Söderhamn. Det andra paketet fick jag inte fram några siffror på.

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 20 oktober 2010, 13:59:18 PM
Hittar detta på X-Trafiks hemsida:

Glömde du länken? Att dessutom citera en hel sida utan referens ser inte så bra ut.
Bättre då med ett mindre citat samt en länk till sidan. Precis som med tidningsartiklar.

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 20 oktober 2010, 15:05:03 PM
Glömde du länken? Att dessutom citera en hel sida utan referens ser inte så bra ut.
Bättre då med ett mindre citat samt en länk till sidan. Precis som med tidningsartiklar.

Sorry, är samma sida som du länkade till men långt ned så ingen direktlänk går att göra utan scrollande som gäller.


Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 20 oktober 2010, 15:11:42 PM
Sorry, är samma sida som du länkade till men långt ned så ingen direktlänk går att göra utan scrollande som gäller.

Perfekt. Tackar. :)

Stop

CitatJag vidhåller nog att man kalkylerat åt skogen fel när man i princip har bjudit under sig själv och erbjuder ett pris så långt ifrån.....

Jo men KR vann med 18 procent 2008 och idag bara med 11 procent. Och KR har ju plusresultat trots 18 % lägre pris från 2008. Att bara vinna med 11 procent borde förbättra KR:s resultat. Därför vore det kul att veta vad KR har betalt för att köra anbudet idag om den summan är 130 mkr/år har man ju höjt priset med 10 mkr men om man har 160 mkr för trafiken idag har man sänkt med 20 mkr. Verkar ju inte som man kalkylerat fel om man klarat kör trafiken med vinst med 18 % marginal tidigare och nu bara 11% till bästa konkurrent.

vesslan30

Kan inte hålla med dig, för hur kan KR-Trafik gå med vinst om du säger att de inte kan räkna på anbud. Kan ju vara så att han vet hur en kvarn ska köras .

Citat från: Lars Ödlund skrivet 20 oktober 2010, 15:33:36 PM
Det verkar vara många som tror att det är jättesmart att vinna ett kontrakt med ett bud som är många miljoner per år billigare än närmsta konkurrenten, den uppfattningen har man knappast som lyckosam företagare, man ska vinna kontraktet med ett optimalt bud där man gör en optimal vinst, inte köra kontraktet till det absolut lägsta pris man eventuellt om inget oförutsett inträffar kan klara av, om vi tittar tillbaka x antal år i tiden så finns det fler som gått i den fällan och sedan fått lida för det i 10 tals år.

Den som tror att det är bra företagsekonomi att ha ett pris som är 160 Mkr billigare än närmsta konkurrent har missuppfattat hur man driver ett företag....

Jo

Citat från: vesslan30 skrivet 20 oktober 2010, 19:48:44 PM
Kan inte hålla med dig, för hur kan KR-Trafik gå med vinst om du säger att de inte kan räkna på anbud. Kan ju vara så att han vet hur en kvarn ska köras .


Argumenten är ju att om man 160Mkr billigare än nästa anbudsgivare har man ju på sätt och vis missat närmare 160Mkr som man kunde tagit ut om man räknat med att konkurrenterna skulle legat mycket högre (vilket vissa ju hävdar att man kunde ha förutsett bättre.) Så även om man lyckas hålla sig över vattenytan med det avtalet man tecknat hade man ju kunnat tjäna mycket mer om man inte sänkt för mycket.

Sen kan man ju alltid säga att eftersom KR kör idag är det de som vet vad det kostar och en förlust hade inneburit ännu större kostnader iform av bussar som man varit tvungna att rea ut eller placera om. Fast det sistnämnda innebär ju i princip att man tar en ny längre förlust för att undvika en nuvarande.

1896

En intressant tanke som slog mig, om KR hade förlorat denna upphandling, då hade väl företaget stått på väldigt darriga ben, med lite trafik i Norrbotten och Jämtland, och ett avtal i Uppland som hänger löst....

Jan

Nu kanske det blir lite Upplandsbussar i Hälsingland?
I branschen 37 år

Stefan P

Hej

En stilla undran var inte Busslink, Veolia med och la anbud på trafiken?
Vilka var de företag som la in bud på trafiken?
Vaför i så fall var inte de två ovanstånde företagen med tyckte de att inte gick att räkna på anbudet?

mvh Stefan P

julle

De enda som lade anbud var KR och Sambus. Att Busslink inte är med är väl inget att förundras över, men att varken Nobina eller Veolia deltar är lite märkligare kan tyckas.

I övrigt verkar det vara mycket spekulationer här om att KR har lagt för lågt pris i anbudet. Vad är det som säger att inte Sambus har lagt ett alldeles för högt bud? Två anbudsgivare väl få, för att börja spekulera i hurvida den ena eller andra räknat fel utifrån prisskillnaden mellan dem bägge.

En snabb baklängeskalkyl ger vid handen att KR har lagt ett avsevärt högre pris per vagntimme än vad exempelvis Busslink lade sitt senast vunna anbud i Odensbacken. Det budet var i och för sig rätt lågt.

Min bedömning är att KR har lagt ett pris som de helt klart kommer att kunna tjäna pengar på de närmaste 10 åren!

Grattis!