Upphandling Söderhamn/Hälsingland 2011..

Startat av hisen12, 10 oktober 2010, 13:39:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

hisen12

Någon som har någon info om den upphandling som ska börja gälla fr.o.m. Juni 2011?
Har hört något om att de är klart 19/10-10. Men vet någon vilka företag som ligger närmast vinst så att säga?

Tacksam för svar :)

Jesper Persson

Vilka som lägger bud på trafiken och till vilket pris blir offentligt först när beslut om vinnare är taget.


Men... spekulera i intressenter går ju.
KR, Nobina, Veolia och Busslink i första hand. Eventuellt också Sambus (Björcks med div. vänner) och Centrala Buss i Jämtland/H-dalen.
Notera att det faktiskt kan bli två entreprenörer också då det handlar om två paket. Norra och södra Hälsingland.

Vem det blir?
Törs inte gissa. Vi får se om en dryg vecka...

hisen12

Citat från: Jesper Persson skrivet 10 oktober 2010, 14:03:25 PM
Vem det blir?
Törs inte gissa. Vi får se om en dryg vecka...

Jo, ska bli spännande å se :) Hoppas vi får fina bussar med med minst lika bekväma stolar som KR har i sina 8700, 8500 och 9700..

Jan

Citat från: Jesper Persson skrivet 10 oktober 2010, 14:03:25 PM
Vilka som lägger bud på trafiken och till vilket pris blir offentligt först när beslut om vinnare är taget.


Men... spekulera i intressenter går ju.
KR, Nobina, Veolia och Busslink i första hand. Eventuellt också Sambus (Björcks med div. vänner) och Centrala Buss i Jämtland/H-dalen.
Notera att det faktiskt kan bli två entreprenörer också då det handlar om två paket. Norra och södra Hälsingland.

Vem det blir?
Törs inte gissa. Vi får se om en dryg vecka...

Nobina kanske mest är intresseras av den södra delen då man har trafik i Gästrikland. Veolia och Busslink kanske mest är intresserad av norra delen då man har trafik i södra Västernorrland. KR ska försvara all sin trafik så de är väl intresserad av att göra detta. Någon smååkare kommer nog inte att vara med förutan att man gör det i någon poolform.
I branschen 37 år

AO

Är det två paket? Hade fått för mig att man skulle göra ett paket av hela Hälsingland och att det var därför avtalet i Söderhamn och Hudiksvall bara sträckte sig på två år, för att hela HäLsingland skulle synkas.

Jesper Persson

Citat från: AO skrivet 11 oktober 2010, 02:05:20 AM
Är det två paket? Hade fått för mig att man skulle göra ett paket av hela Hälsingland och att det var därför avtalet i Söderhamn och Hudiksvall bara sträckte sig på två år, för att hela HäLsingland skulle synkas.

Det synkas på så vis att Hudiksvall och Söderhamn fick ett tvåårigt avtal 2009-2011 för att gå ihop med det gamla östra avtalet (Delsbo,Ljusdal, Bollnäs och Ovanåker) som går ut 2011 (start 2003).
Att det blev ett norr och söder paket av det nya avtalet är ganska enkelt. Majoriteten av trafiken körs i öst-väst riktning och därför enklare att få samordningsvinster med en entreprenör i norr och en i söder.

Men det troliga är ändå att det bara blir en enda enreprenör i hela Hälsingland.

Jan

Citat från: Jesper Persson skrivet 11 oktober 2010, 08:48:59 AM
Det synkas på så vis att Hudiksvall och Söderhamn fick ett tvåårigt avtal 2009-2011 för att gå ihop med det gamla östra avtalet (Delsbo,Ljusdal, Bollnäs och Ovanåker) som går ut 2011 (start 2003).
Att det blev ett norr och söder paket av det nya avtalet är ganska enkelt. Majoriteten av trafiken körs i öst-väst riktning och därför enklare att få samordningsvinster med en entreprenör i norr och en i söder.

Men det troliga är ändå att det bara blir en enda enreprenör i hela Hälsingland.

Om du inte vet något speciellt om den aktuella upphandlingen, så visar Busslink väldigt intresse att ta trafik just nu. Men men vi får vänta till denna vecka kommer mot sitt slut.
I branschen 37 år

Larsa

KR-Trafik är en favorit bland alla bolag, hörde oxå att en annan "jämte"! Mohlins Bussar är med å lägger anbud i Hälsingland.

Jesper Persson

Citat från: la skrivet 11 oktober 2010, 13:00:11 PM
KR-Trafik är en favorit bland alla bolag, hörde oxå att en annan "jämte"! Mohlins Bussar är med å lägger anbud i Hälsingland.

Mohlins lägger nog genom Centrala Buss skulle jag tro. Eller via det nya samverkansbolaget Together som man också är med i.
Men visst, dom har ju Swebus Hudiksvalls gamla trafikledare (eller var han t o m Depåchef?) hos sig nu och han vet ju hur trafiken är upplagd.

Jesper Persson

Citat från: Jan skrivet 11 oktober 2010, 09:00:33 AM
Om du inte vet något speciellt om den aktuella upphandlingen, så visar Busslink väldigt intresse att ta trafik just nu. Men men vi får vänta till denna vecka kommer mot sitt slut.

Vet inget mer än någon annan utanför X-Trafik.  :)

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2010, 09:06:49 AM
KR har ju redan investerat i fordon för kustkontrakten så man har en stor fördel där, alla andra operatörer måste antingen flytta beg fordon (Nobina, Veolia) eller investera i en helt ny vagnpark (Busslink)
Med tanke på de prisnivåer som råder just nu så håller jag KR som trolig "vinnare" och garderar med Nobina :-)

Är väl ungefär så tankarna hos dom flesta går.  :)

Men osvuret är bäst så vi får se nästa vecka.

Carl Eric

Citat från: Jesper Persson skrivet 11 oktober 2010, 13:53:57 PM


Är väl ungefär så tankarna hos dom flesta går.  :)



Hur känner du själv då? Är du nöjd med KR?
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Jesper Persson

Citat från: calken skrivet 11 oktober 2010, 16:10:35 PM
Hur känner du själv då? Är du nöjd med KR?

Jag trivs bra. Tror nog att dom blir kvar också. :)

1896

Nobina har ju en revansch att utkräva, inte för att jag tror att man tänker så, men ändock....  8)

hisen12

Men åtminstone Volvo 8700:or läre väl bytas ut mot något nyare?

Inte för att jag finner några fel på dom, men de börjar bli till åren liksom..

Jesper Persson

Alla 8700:or faller för dom nya kraven som borde vara minst de samma som för Hudik/Nordanstig/Söderhamn.
Dvs. Klimatanläggning, alkolås och tre-punktsbälten.