GDG 2761 till salu

Startat av 1896, 02 oktober 2010, 16:05:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Denna skulle väl skänkas till GDG Dala Weteranförening ?

www.blocket.se/goteborg/Scania_Vabis_Husbuss_16_pass_sangar_kok_29843265.htm?ca=6&w=3

Mats Karlsson

Finns det något vackrare än Lier Strada!!??

Tack för karossnr 379 på denna buss!! Själv körde jag en Strada med karossnr 364 åren omkring 1980/81. Det var tider det.

Björn Forslund

Kan bara hålla med, Mats! En helt förtjusande design.
En härlig buss att köra och åka i, går som om den hade luftfjädring.

Kan tillägga att min GDG 2760 har byggenr 378, enligt den skylt jag fick av en tidigare ägare i efterhand.

Tyvärr verkar det som om det gick snett med övertagandet av 2761 och ägaren tröttnade. Synd.

1896

Det är väl ekonomi och utrymme som spökar i vanlig ordning....

Mats Karlsson

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 oktober 2010, 17:21:17 PM
Kan bara hålla med, Mats! En helt förtjusande design.
En härlig buss att köra och åka i, går som om den hade luftfjädring.

Kan tillägga att min GDG 2760 har byggenr 378, enligt den skylt jag fick av en tidigare ägare i efterhand.

Tack för byggenumret, Björn!

Jag håller ned till fullo. Stradorna var byggda med komfort. De måste ha haft specialfjädring, eftersom de gick så mjukt och fint, fast de hade vanlig bladfjädring. Sedan var de mycket ombonade och välisolerade kring förarplatsen, varför bullernivån var låg för föraren. Helt enkelt en riktigt modern och komfortabel buss på sin tid.

bilomnibussen

Är det originalsäten på bilderna? Ser mera ut som Ajokki om det inte var för armstöden. Omklädd är den väl, i alla fall hade 2877 ljusblåaktig klädsel, även inredningen i övrigt gick väl i ljusblått.
Mvh Jan G

Björn Forslund

#6
Citat från: bilomnibussen skrivet 04 oktober 2010, 21:51:57 PM
Är det originalsäten på bilderna? Ser mera ut som Ajokki om det inte var för armstöden. Omklädd är den väl, i alla fall hade 2877 ljusblåaktig klädsel, även inredningen i övrigt gick väl i ljusblått.
Mvh Jan G

Omklädda är de säkert, det är samma tyg i min Strada. Men det är helturiststolar, dock är manöveranordningen punktad för enbart upprätt läge.  Troligen skedde det när bussarna "nerklassades" till vanliga linjevagnar.