Avtalsenlig lön....????

Startat av JONEMAN, 26 augusti 2010, 15:26:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

I mina ögon så gjorde Joneman rätt som lämnade företaget men kanske skulle ha pratat med en facklig representant innan han lämnade in.

Det är den här typen av åkare som skulle brännmärkas men dessvärre försvinner en så kommer det två nya (Minns PTS)

För en bra förare finns det alltid jobb att få.

/Lennart

Stop

Jo helt rätt vår kompromiss blev all körtid plus ren arbetstid lastning, städning och service funktioner blev 100 procent lönetid. Om lönetiden gick över 8 tim per dag var 50 procent lönetid för väntetid okay, annars skulle vi aldrig fått köra något. Annars var vi intresserade att pröva om fast ersättning för ett uppdrag med körtid inte är att betrakta som ackordslön. Kanske varit bättre att anmäla konkurrenterna. Helt klart är ju att man får högre tim lön ju snabbare man kommer hem och det är inte lagligt, tror dock inte det är prövats i domstol. Kanske vore något för facket att pröva.

lotta

Citat från: Stop skrivet 10 september 2010, 08:07:34 AM
Jo helt rätt vår kompromiss blev all körtid plus ren arbetstid lastning, städning och service funktioner blev 100 procent lönetid. Om lönetiden gick över 8 tim per dag var 50 procent lönetid för väntetid okay, annars skulle vi aldrig fått köra något. Annars var vi intresserade att pröva om fast ersättning för ett uppdrag med körtid inte är att betrakta som ackordslön. Kanske varit bättre att anmäla konkurrenterna. Helt klart är ju att man får högre tim lön ju snabbare man kommer hem och det är inte lagligt, tror dock inte det är prövats i domstol. Kanske vore något för facket att pröva.
Vill i detta sammanhang påpeka att det faktiskt finns åkare även inom bussbranchen som betalar lön för den tid du befinner dig på arbetsplatsen minus max 1.5 timmars rast eventuell ob ersättning och semesterlön.Behöver väl knappast påpeka att vi sällan eller aldrig kör några resor för resebolagen ut i Europa.Dessa körningar får gärna de köra som tycker det är såååå.. roligt att köra buss och samtidigt jobba gratis. Även jag tycker det är kul att jobba inom bussbranchen men vill ochså se ett resultat i lönekuvertet.Framförallt om man överlever till pensionsdagen.

rattvrickaren

Finns en väldigt enkel lösning på detta.
Anslut dig till Transport och prata med dem och ta ut din berättigade lön.
Har haft Transport här och företaget är som det heter avtalsanpassat.
Inget snack, varken på det ena eller andra hållet. Transport har ett avtal som fungerar väldigt väl
för både chauffören och bussbolaget och det gäller att båda parter är pålästa om vad som gäller.
Tyvärr är många chaufförer väldigt bra på vad de ska ha och lite sämre på vad som är deras skyldighet.
Ett avtal gäller ju båda parter.

Väljer man att själv förhandla om sina löner så får man ju stå sitt kast.
/Magnus

JONEMAN

Tack för alla kommentarer och synpunkter som har dykt upp på den här tråden - trodde inte att det skulle vara så "intressant"...

En del av er sympatiserar med undertecknad och en del är helt inne på att det är endast med fackets hjälp och tillhörande medlemsskap man kan räkna med att få rätt lön. Ska låta det vara osagt vilket som är mer eller mindre rätt av detta.

Det är dock så, något som stod klart ganska snabbt i mitt fall, att om jag hade för avsikt att utveckla min karriär i bussbranschen med att köra beställningstrafik på det aktuella bolaget så gällde det att acceptera det som erbjöds eller ägna sig åt något annat.
Så här i backspegeln kan jag se mig själv som både naiv och dum som lät detta fortgå - men det var intressant, utvecklande och ljusår ifrån linjetrafik... Jag trivdes, passagerarna trivdes, allt kändes bara rätt.

När jag sen, som jag sagt, började räkna timmar och pengar så var det inte så trivsamt längre - man blev helt enkelt utnyttjad till bristningsgränsen och lite till.... Och att sen se hur företaget fortsätter sina körningar med "nya" kandidater som accepterar en mycket skev lönebild är allt mer skrämmande - då kan denna mindre seriösa verksamhet bara fortsätta och fortsätta...

Det här med att sadla om och börja i bussbranschen är ett steg jag allt mer är fundersam om det var ett bra tilltag - det är väl det enda yrket som man riskerar att får böta om man jobbar för mycket, få böta om man inte jobbat och få "nöjet" att lägga otaliuga timmar på att köra, städa, tanka och tvätta bussar på sin fritid....

Till sist...  förstår ditt resonemang Magnus - och jag står mitt kast... :-)

/J

DaViD^^

Började köra buss för 3år sen och upplever det inte direkt som några problem att få rätt lön för slitet.

När jag började tjänade jag nog 122.xx i timmen och sista höjningen var väll runt april i år 134.xx
har samma lön som alla andra på företaget.
Fast man har "färskt" kort.

Dessutom tjänar jag skapligt pga avtalet som gör att minsta arbetstid är 3timmar
ibland har man kanske 45min jobb osv.

Nu är det lite ge och ta där oxå ibland tar jag 3timmar ibland tar jag den faktiska tiden även om jag har rätt till 3timmars betala.

Upplever det som ganska gynsamt för mig som chafför.

Nu kör jag mestadels skolbuss och är timanställd
Men med lite extra körningar till och från så tycker jag iallfall att lönen är skaplig tanke på det lilla jobbet man gör.


Vet att norge är ett känsligt kapitel.
Verkar som ingen betalar dom faktiska timmarna.
Har hört ursäkter att dom inte har bättre betalt,
och då får man själv avväga hurvida man vill slita lite gratis eller inte.

Bara man vet om detta innan man drar iväg så är det väll inte några större problem.

Även om det är trist.
Man måste se det lite från företagets sida oxå.

Men att jobba för 73kr timmen då skulle jag inte ens gå upp på morgonen.

lil-sis

De här diskussionerna påminner mycket om hästbranschen. För även där förväntas man att jobba gratis "för det är så roligt och det är ju min hobby".

Visst är det roligt men varför skulle man jobba gratis för det?

Ofta verkar det tyvärr som att "toppen" antingen glömmer bort hur det var att jobba "nere och vara företagets ansikte utåt" eller så har de aldrig provat det.

Vettiga arbetstider och löner som gör att medarbetarna har råd med ett tryggt boende och någon form av meningsfull fritid gör att att de orkar och vill göra ett bättre jobb på arbetsplatsen.

Det går inte att få ut mesta möjliga av sina anställda om man försöker pressa ur mesta möjliga arbetsinsats för minsta möjliga betalt.




bomm

hej
jag har kört i norge i sommar för ett stort svenskt bussbolag och jag kan bara säga att jag är nöjd med den lönen ja har haft
135 kr tim max  8 tim dag
570 i trak
plus fri mat från resebyrån :)
plus ev bonus från resenärer och reseledare ( som ej  räknas om lön )
mina arbetsdagar har nästan aldrig överstiget  8 timmar utan endast någon enstaka gång gjort det och om det har gjort des så har det berott på att man missat en färja eller kö
men man måste planera all körning i förväg med guiden annars så kulle nog dagarn blivet längre  :) :)

rattvrickaren

@Bomm
Vad gör du när skatteverket vill att du redovisar dina traktamenten.
Du skriver ju här fri kost kost. Hur är det med boendet? Vem betalar det?
/Magnus

bomm

då måste skatteverket bevisa det först
och det kan nog svårt då resebyrån har sitt kontor i thailand

frigge

Citat från: bomm skrivet 03 november 2010, 11:36:15 AM
hej
jag har kört i norge i sommar för ett stort svenskt bussbolag och jag kan bara säga att jag är nöjd med den lönen ja har haft
135 kr tim max  8 tim dag
570 i trak
plus fri mat från resebyrån :)
plus ev bonus från resenärer och reseledare ( som ej  räknas om lön )
mina arbetsdagar har nästan aldrig överstiget  8 timmar utan endast någon enstaka gång gjort det och om det har gjort des så har det berott på att man missat en färja eller kö
men man måste planera all körning i förväg med guiden annars så kulle nog dagarn blivet längre  :) :)

Det där är ju inte såå långt från avtalet, mest att max 8 timmar ska vara minst 8 timmar. Fast var 570 spänn trakt kommer ifrån kan jag inte förstå.

ch

Det är strunt samma om resebyrån finns i Sverige eller inte. Det är du som är ansvarig för att din deklaration är korrekt ifylld. Förmåner samt dricks skall tas upp i deklarationen. Om du struntar i att göra det och Skatteverket kommer på dig så åker du dit för det är du som har skrivit under deklarationen på heder och samvete - det är inte en utländsk arbetsgivare. ;-)


JR

Problemet kvarstår dock!!!!!! Facket vet om allt detta men gör inget åt det! Bolag som betalar 8 timmar vilket är det minsta man får betala per dag och ett tracktamente på 4-500 per dag ska facket låta vara. Jag veta att detta egentligen år fel men man måsta börja att rensa från botten!! Ta de först som betalar sämst då kommer de andra att höja sin lön och ta mer betalt av kunden. Blev själv erbjuden att för 1 år sedan köra med till Österrike för ett bolag som har 550-600 fordon och är delägare i Ölwemarks Holiday för en så kallad lärlingslön.  Detta upplägg har detta bolag vid alla dubbelbemanningar. I min värld finns inte förste eller andrachaufför- båda har samma ansvar bakom ratten. Bolaget vet om at jag har 20 år bakom ratten på utlandet. Lekte med tanken att ta resan och sen med fackets hjälp "sätta" dit bolaget för felaktig lön men tänkte ett steg längre och funderade på hur facket (kommunal och transport) brukar agera vid såna läge. Jag tog inte resan!! För att komma tillrätta med lönerna på utlandskörning och beställningskörning inom landet MÅSTE vi få hjälp från facket!! De vet vad som försiggår!! De vet vilka bolag som inte betalar enligt avtal-de vet vilka som betalar sämst också men de gör inte något åt det!!!
VAD SKA VI GÖRA ÅT DET??
Detta problem drabbar de företag som vill betala enligt avtal. Som företagare kan det inte vara så kul att inte få de körningar som väldigt många förare vill ha= utlandet-7-14 dagar med en proffesenionell guide( en som har det som  heltidsjobb dvs. inte lärare eller något sådant) Frågan lämnas fri att besvara..... Vad ska vi göra???