Avtalsenlig lön....????

Startat av JONEMAN, 26 augusti 2010, 15:26:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JONEMAN

Hej!

Undrar om nån här vet vad transports aktuella timlön för busschaufförer är? Tacksam för svar....

/J

JONEMAN

Tack för svaret Lars.

Ja, jag uttryckte mig nog lite luddigt i det här inlägget, ber om ursäkt för det.

Saken är den att jag kör sedan drygt två år tillbaka som timanställd i beställningstrafik. Fick en som då sades vara avtalsenlig lön på 122,22 och sen har det rullat på utan att jag tänkt så mycket på timlönens storlek.

I somras var jag bland mycket annat i Norge på körningar och var "i tjänst" både 10, 11, 12 och en dag drygt 13 timmar - detta innefattar då väntetid och busstvätt mm. Satt och räknade på de timmar jag lagt ned och den lön jag fick och märkte att jag hade en timlön på i runda slängar 85,- svenska kronor.

Jag tog upp detta med ledningen och möter bara kalla handen när det gäller detta och en uppjustering av grundtimlönen. Får bara till svar att det är transports avtal.....

Därav min fundering på vad en timlön enligt avtal är!

/J

Blue

Precis som Lars skriver så får de flesta chaffisar betalt för t.ex åtta timmar om dagen oavsett om dom jobbar fyra eller tolv timmar just den dagen plus traktamente.
En del dagar får man dålig timlön och andra dagar får man riktigt bra timlön.

Så här fungerar det på i stort sett all flerdagars körning för dom flesta åkerier, oavsett om man kör norrut eller söderut.

Har man dessutom otur med sin reseledare och dom tycker att man ska agera taxi åt gästerna långt ut på natten så blir det rejält långa dagar!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Fikman

Citat från: Blue skrivet 26 augusti 2010, 21:27:48 PM
Precis som Lars skriver så får de flesta chaffisar betalt för t.ex åtta timmar om dagen oavsett om dom jobbar fyra eller tolv timmar just den dagen plus traktamente.
En del dagar får man dålig timlön och andra dagar får man riktigt bra timlön.

Så här fungerar det på i stort sett all flerdagars körning för dom flesta åkerier, oavsett om man kör norrut eller söderut.

Har man dessutom otur med sin reseledare och dom tycker att man ska agera taxi åt gästerna långt ut på natten så blir det rejält långa dagar!
Taxi är nått domdärena bilarna med gul skylt och ett T på slutet kör, går alltid att luta sig mot kör och vilotiderna, reseledare brukar inte vara så glad över att få skjuta upp starten 2½ timme

Bussdaniel

Det vore verkligen intressant att veta var du jobbat i sommar mannen med tanke på lönen du fått utbetalt ?
Jag har ju tydligen enligt bussnack spritt rykten tidigare om större bussbolag som inte betalar vad dem är berättigade till, du behöver inte säga men vill du så lyssnar jag !

Bussdaniel

Hallå Lars !
Visste inte du va vaken ... ja , det är mitt problem säger dem som känner mig för jag betalar ut alldeles för många timmar, det va faktiskt en av mina chaufförer som ärligt sa häromdagen , jag tycker inte du ska betala så många timmar för det känns inte helt rätt så han nöjde sig med tolv trots att jag sa han skulle ta 13 eller 14 !
Om vi någonsin ska få upp priserna i branschen så måste vi räkna på den faktiska arbetstiden och sedan offerera detta till kund , varför skall vi bussåkare hela tiden bjuda alla andra på timmar? Kanske dags att installera stämpelklockor i bussarna (obligatoriskt) för då lär det väl bli lika överallt? ha ha
En av anledningarna till att vi så sällan kör i Norge eller andra europeiska länder är att jag räknar på den arbetstiden mina anställda lägger ner . Tyvärr kan jag aldrig konkurrera på dessa premisser .... men jag är lika glad ändå !
Men jag är inte alltid snäll ... uppenbara timtjuvar har inte jobbet kvar så länge kan jag garantera .
Vi har ett speciellt bussbolag här på Västkusten som är jätteduktiga på att förhandla bort chaufförslöner vilket gör att vi aldrig kommer i närheten av deras offerter men likt förbaskat så har dem folk som kör , jag blir inte klok på detta !

KG

Citat från: Bussdaniel skrivet 27 augusti 2010, 00:59:54 AM
men likt förbaskat så har dem folk som kör , jag blir inte klok på detta !

Finns det någon annan förklaring än att det är så otroligt roligt att köra buss?  ;) ;D

Bussdaniel

Det är så otroligt kul och jag hoppas alla skrattar hela vägen till banken !!!
Jag ska då ha ett gott liv som pensionär .....

Fikman


Det är tråkit att det fins allt för många åkare i branchen som räknar på nästan förlustpriser, vet vissa som iställe för skatta ut vinst så dumpar dom priset på andra körningar, dom får betala mer för hyra in buss än vad dom får betalt för jobbet, det är en sjuk branch, men tyvärr trevlig branch pga alla trevliga kunder.
Jag körde tidigare åt en liten åkare och där skrev ja alldrig tid utan fick betalt av han utifrå uppdraget, funka kanonbra.

JR

Detta ämne har varit uppe innan och jag säger då som nu- alla vet om att det är på detta sättet!! Arbetsgivare ( som vill ha jobb till sina bussar) Anställda som tycker att får de 8 timmar och skapligt tracktamente( typ 400-550) så är de nöjda och tänker att det är ju hyfsat bra, och även de fackligt engagerade känner till detta men varför händer inget mer?? Känns lite som att kommunal och transport skulle behöva lära sig lite av byggnads eller så har facket inte så mycket att säga till om som man kan tro

JONEMAN

Jag är tacksam för de svar, förklaringar och kommentarer som har kommit in på den här tråden.

Anlednignen till min fråga från början var en "förhandlingskonflikt" som var under uppsegling mellan min arbetsgivare och undertecknad - då jag undrade om nån visste vad Transports avtal för timanställda bussförare var.

Att många "nöjer sig" med att köra buss för en låg lön och med ett många gånger blygsamt traktamente samt att de endast får betalt för ett begränsat antal timmar per dag verkar ju vara ett vanligt förekommande fenomen i beställningstrafiken. Som någon skrev så måste ju det vara för att det sååå roligt att köra buss....!

Nej, så roligt är det inte enligt mitt tycke. Jag är för rättvisa och det gäller inte minst i samband med löner och ersättningar för utförda arbeten och tjänster. Nu senast var jag utskickad på ett "uppdrag" som efter en enkel ekonomisk kalkyl gav mig en timlön på 73 kronor, baserat på de åtta timmar som var betalade och de ytterligare 5-6-7 timmarna man var "i tjänst" per dag - inget traktamente eller annan ersättning för mat eller liknande.....

Kom hem efter denna körning (6 dagar) i natt och tog upp detta växande irritationsmoment med ledningen under dagen idag - är det någon som blir förvånad om jag skriver att jag lämnade kontoret efter att ha lämnat ifrån mig nycklar o annat.... Det var precis vad som skedde - ingen förhandlingsvilja eller kompormissande från ledningen....

Nu då...?? Arbetslös kanske men jag har hedern och självrespekten i behåll efter att ha tröttnat på att arbeta under "slavliknande" förhållanden ekonomiskt... För SÅ roligt är det inte att köra beställningstrafik att jag gör det på fritiden längre....!

Detta får väl markera ett avslut på den här tråden från min sida - andra i liknande situationer....stå på er och sätt gränser så kanske det kan bli bättre för så många fler.....

/J


besman

Det största problemet i beeställningstrafiken är ju den låga fackliga anslutningen. De flesta bussåkare väljer att tolka beställningstrafiksavtalet efter branchföreningens handbok. Eftersom det inte förekommer facklig strid inom beställningstrafiken finns inte några vägledande tolkningar av avtalet, kommna ur förhandlingar eller dommar i samband med konflikt. Branchföreningen rekomenderar en sträng tolkning av avtalet. Detta ger att man istort endast får betalt för de timmar man sitter vid ratten. Vidare så ska inte traktamente, enl skatteverkets regler, utbetalas om kost och logi ingår i tjänsten. Det tycker bussbranchen att det gör i och med chaufförernas tiggande vi vägkrogarna. Kvar i lönekuvertet blir, i synnerhet vid multibemanning, en mycket liten del av de timmar som faktiskt läggs ner på arbetet. Brf har som åtgärd mot den allt större bristen på busschaufförer och den allt äldre busscauffförskåren verkat för en sänkning av körkortsåldern istället för att verka för att förbättra förhållandena för de som redan arbetar som chaufförer. Till exempel genom att ensidigt rekomendera en vettigare tolkning av avtalet. Detta kan inte ses som seriöst av en branchorganisation. Tyvärr kan nog inte beställningsbranchen få en seriösare hållning till sin personal förrän den möter ett hårdare motstånd genom en större facklig anslutning.

Danne B.

Citat från: JONEMAN skrivet 03 september 2010, 17:30:36 PM
Detta får väl markera ett avslut på den här tråden från min sida - andra i liknande situationer....stå på er och sätt gränser så kanske det kan bli bättre för så många fler.....

Vi kan väl låta den här tråden vara öppen och kanske vågar(?) och vill fler skriva om sina erfarenheter gällande löner och arbetstider inom beställningstrafiken? Man behöver ju kanske inte använda tråden för att svartmåla åkare (för då blir den väl troligen låst) men det går ju att skriva om sin nuvarande eller tidigare arbetssituation och helt enkelt utelämna namnen!

//Danne

M67:an

Jag hänger på den här tråden med ett par frågor angående arbetstider. Jag känner till att förare får köra 4,5 timmar innan vila. Men hur många timmar får man köra under en dag? Vad säger reglerna? Hur är det i verkligheten?

Är det möjligt att köra 07.30-11.45, 13.20-17.40 och 18.20-22.35 under en dag för att ta ett exempel. Det blir sammanlagt 12-13 timmars arbetsdag. Är det tillåtet om man är ledig nästa dag, eller anses det vara för långt arbetspass? 

Björn Lövdahl

Citat från: M67:an skrivet 04 september 2010, 19:18:53 PM
Jag hänger på den här tråden med ett par frågor angående arbetstider. Jag känner till att förare får köra 4,5 timmar innan vila. Men hur många timmar får man köra under en dag? Vad säger reglerna? Hur är det i verkligheten?

Är det möjligt att köra 07.30-11.45, 13.20-17.40 och 18.20-22.35 under en dag för att ta ett exempel. Det blir sammanlagt 12-13 timmars arbetsdag. Är det tillåtet om man är ledig nästa dag, eller anses det vara för långt arbetspass? 

Här har du en "ramtid" på 15h 05 min vilket är 5 min för mycket för att vara lagligt. Dessutom får du bara ha 15h "ramtid" 3 ggr/vecka, sen är det 13h/dag som gäller.
//Björn Lövdahl
Lokförare på Stockholmståg KB

Kolla gärna in mina bilder på http://www.bussbjornen.se