Posten Alpus ?

Startat av 1896, 21 juli 2010, 13:43:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

En tanke som slog mig, Postens diligenstrafik var ju statligt, var det aldrig aktuellt för Posten att köpa Alpus ? Nån som vet ?

1896

Så det fördes aldrig några disskutioner ens ?

1896

Vad var det som motiverade Ö-viksbuss att köpa 2 st Alpus ?

S Svensson

Citat från: 1896 skrivet 21 juli 2010, 13:43:54 PM
En tanke som slog mig, Postens diligenstrafik var ju statligt, var det aldrig aktuellt för Posten att köpa Alpus ? Nån som vet ?

Jag vågar nog svara. Statligt eller inte. GDG Biltrafik AB helägdes av SJ. Så "affären" karosseri hölls inom SJ. Det försöktes sälja karosser och det kom två till Örnsköldsvik och två till Varberg.
Det är möjligt att det hade gått sälja utanför SJ i större utsträckning. Men efter en sommar kommer det en vinter. Det kom en vinter i nov 1986 och denna var extrem kall.
Jag vågar nog påstå att karosserna från Kungälv hade svårt klara av vintern. Stommen som var gömd innanför plasten sågs från utsidan genom att värme strålade ut.Mer värme där det inte fanns stomme.
Orsak till att busskarosser säljs med antingen stål  eller aluminium-lättmetall ( och eventuell plast) beror i mångt och mycket på förmåga att behålla värmen inne i bussen. Förr såldes Hägglunds och senare Ajokki,Wiima,Autokori (Delta-Plan) till de norra delarna där det är kallt på vintern och vägarna är tvättbrädsformade. Söderut så kan stål rosta och här är det inte så stora problem med vibrationer.Värme i aluminiumkarosser och plast dito läcker lättare ut. Däremot är träkarosser bra och behåller värmen. Därav att ingen allmän övergång skedde vad gäller järnvägsvagnar till stål. Godsvagnar i massivt trä behöll kaminvärmen (vid manskapstransport) medan motsvarande masonitvagnar inte klarade värmen. Det är alltså skillnad på k-värdena. Jag tror aldrig det reflekterades över att skaffa Alpus till Posten. 

j-a

En tillsatsvärmare hade nog avhjälpt en del värmeproblem i alpusarna,men visst inte alla.De Alpusar som övertogs av Erlandssons trafik från GDG i dalarna fick webastovärmare monterad,och dessa blev sedan fullt dugliga i vinterklimatet i Västerdalarna där dom gick Malung,Sälen,Vansbro.Men det gick ju inte att jämföra med vanhooler och carrus förstås. :)

j-a

Citat från: Lars Ödlund skrivet 25 juli 2010, 22:54:18 PM
Alpusarna var ju även extremt påvert byggda och utrustade tycker jag, men det gällde ju även andra GDG beställningar förutom beställnings o expressbussar, inte ens radio var tydligen standard långt in på -80 talet.... jmf med detta var Postens och även SJ:s bussar välutrustade o påkostade.
Det är ju sant,inte ens de två vanhoolerna med toa GDG 2485,2486 hade radio från början,det fick dom väl på senare tid när det blivit Swebus