Upphandling Malmö stad - vinnare utsedd

Startat av julle, 28 juni 2010, 13:39:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter L

Citat från: BussaLasse skrivet 30 juni 2010, 08:15:37 AM
Hej, undrar om Nobina skall klara det bättre nu än förra gången. Då likna det mer kalabaliken i Bender. Tror dom har tagit sej vatten över huvudet. BussaLasse 

Har heller inget minne av att det var kalabaliken i Bender senast utan jag håller med KultLg om att det gick bra. Eller på vilket sätt menade du att det inte fungerade?

BussaLasse

Till KultLg, tycker du att ett stort antal turer per dag med vite som följd är "bra" så tror jag att du inte vet vad du pratar om. Och jag tror inte heller det var någon av dom gamla förarna såg ner på stadstrafikförarna. Många av dom hade säkert kört stadstrafik
någon gång under sin karriär. Det bästa är blandade tjg-listor så alla kan välja det dom trivs bäst med, smaken är som baken.

Jan

Det största problemet försvinner när Nobina tar över. Dvs de gamla Swebusbussarna kommer inte tillbaka.
I branschen 37 år

Mittlinje

Citat från: yngrot skrivet 28 juni 2010, 22:01:08 PM



Bergkvara lägger tydligen inga bud med låga priser de var överlägset dyrast när det gäller Västtrafik sjuhärad...

Du nämner två av flertalet upphandlingar. I t ex Jönköping län låg man tvåa på en del och i Blekinge har man rubbet. Sedan finns det ju ingen anledning att lägga låga priser, bättre med prisvärda. Annars blir det ju som i Malmö, man får lämna i förtid.

Walter

Citat från: Jan skrivet 02 juli 2010, 15:46:03 PM
Det största problemet försvinner när Nobina tar över. Dvs de gamla Swebusbussarna kommer inte tillbaka.

Och inte heller de gamla Volvo som rullat för Arriva sedan de var nya.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

KultLg

Vid middagstid idag så var avtalet underskrivet..  så ingen återvändo för Nobina :)
och konstigt nog, ingen som hade överklagat :o

Peter L

Citat från: KultLg skrivet 12 juli 2010, 17:21:14 PM
Vid middagstid idag så var avtalet underskrivet..  så ingen återvändo för Nobina :)
och konstigt nog, ingen som hade överklagat :o

Är det då man ska fråga sig om det är bra eller dåligt...?  ;)

Walter

Någon som vet vad för busstyp man räknat med för nybeställningarna? Och antalet ledbussar kontra korta bussar som ska nybeställas?

MAN A23 resp A21 är väl ingen högoddsare då man övertar likadana från Arriva. Dessutom måste de vara gasdrivna. Kontraktet är på 89 bussar enligt Nobinas hemsida. Man övertar (gissning) 6650-6667, 6301-6317 från Arriva, det ger 18+17=35 bussar. Då blir det 54 nya bussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Peter L

Citat från: Walter skrivet 13 juli 2010, 08:21:38 AM
Någon som vet vad för busstyp man räknat med för nybeställningarna? Och antalet ledbussar kontra korta bussar som ska nybeställas?

MAN A23 resp A21 är väl ingen högoddsare då man övertar likadana från Arriva. Dessutom måste de vara gasdrivna. Kontraktet är på 89 bussar enligt Nobinas hemsida. Man övertar (gissning) 6650-6667, 6301-6317 från Arriva, det ger 18+17=35 bussar. Då blir det 54 nya bussar.

Låter som en kvalificerad gissning, mycket rimligt.

Kan man tänka sig Solaris även i stadstrafiken eller är det förtida utbytet av MAN-bussarna på Malmö-Lund-trafiken enbart p.g.a. deras olämplighet (?) i motorvägstrafik? (eller vad nu anledningen är)

Finns nya Volvo 8900 i gasversion överhuvudtaget?


KultLg

Det lutar åt Volvobussar med en nyutväcklad gasmotor i till stadstrafiken
och troligtvis blir det även volvo till Länsbussarna med.

Walter

Citat från: KultLg skrivet 13 juli 2010, 13:46:08 PM
Det lutar åt Volvobussar med en nyutväcklad gasmotor i till stadstrafiken
och troligtvis blir det även volvo till Länsbussarna med.

Länsbussarna? Ska man ha fler förutom de Solars som ska ersätta MAN A 26 eller har man ändrat sig på den sistnämnda?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

KultLg

Det är inte beslutat ännu om det blir Solaris.
Är inte riktigt nöjd med busstypen och kommer då volvo med bättre alternativ så varför fundera ;)
beställs det 60 stadsbussar av märket volvo så får man förmodligen ett pra pris på 30 till.

Men det är de store gossarna i Stockholm som bestämmer i slutända ;D

Walter

Citat från: KultLg skrivet 13 juli 2010, 14:33:49 PM
Det är inte beslutat ännu om det blir Solaris.
Är inte riktigt nöjd med busstypen och kommer då volvo med bättre alternativ så varför fundera ;)
beställs det 60 stadsbussar av märket volvo så får man förmodligen ett pra pris på 30 till.

Men det är de store gossarna i Stockholm som bestämmer i slutända ;D

De Volvo som hittills varit i Malmö hos Swebus och Arriva (B10BLE och B10LA) har ju inte precis rosat markanden. Trots renovering efter en avtalsperiod höll de inte en period till. Hur pass bra Veolias 7700 är vet jag ej. Men det gäller nog att Volvo har hittat på något nytt som fungerar.
Annars stämmer det väl bra, en stor beställning ger ett bra styckepris. Men Solaris har väl gasbussar för stadstrafik också?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

KultLg

Jodå det rulla sådana bl.a i Trelleborg
men det är sällan man ser alla i trafik och det är väl bara 8 st?
Hört att veolia har mycket problem med dem, vilka problem det är vet jag ej.

Vi får väl se vad det blir och vad volvo kommer med för förslag lär visst även vara en ny kaross.

Walter

Citat från: KultLg skrivet 13 juli 2010, 15:28:48 PM
Jodå det rulla sådana bl.a i Trelleborg
men det är sällan man ser alla i trafik och det är väl bara 8 st?
Hört att veolia har mycket problem med dem, vilka problem det är vet jag ej.

Vi får väl se vad det blir och vad volvo kommer med för förslag lär visst även vara en ny kaross.

I så fall troligen en stadsversion av den nya 8900 modellen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!