Strejk hotar Nobina och Busslink

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 maj 2010, 10:07:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ted S skrivet 31 maj 2010, 17:43:04 PM
Jag har svarat en gång på frågan:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0;topicseen

Det var innan tråden bröts itu på ett litet okänsligt sätt. Jag vill också förtydliga att jag inte startat den avknoppade tråden om förarnas delade tjänster!

/Ted

Du har helt rätt, Ted. Ditt inlägg kom att hamna i fel tråd. Beklagar och ber om ursäkt för detta.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ted Selander

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2010, 17:46:10 PM
Du har helt rätt, Ted. Ditt inlägg kom att hamna i fel tråd. Beklagar och ber om ursäkt för detta.
Den är godtagen!

/Ted

JDS

#17
Citat från: Kvarne skrivet 31 maj 2010, 17:16:42 PM
Det stämmer att Busslinks RTL finns (än så länge) i Hornsberg. Jag kan inte tolka det på annat sätt än att om denna strejk blir verklighet så kommer Busslinks trafik att stoppas. Hur ska vi kunna köra utan Trafikledning...? ???

Tja, jag tror naturligtvis inte att man skulle komma på idén, men det borde väl gå hyfsat ett tag i alla fall? Kan man köra personbil utan trafikledning så bör man väl kunna köra buss. Det blir lite mer som faller på föraren när det börjar köra ihop sig, förstås.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 31 maj 2010, 18:06:09 PM
Tja, jag tror naturligtvis inte att man skulle komma på idén, men det borde väl gå hyfsat ett tag i alla fall? Kan man köra personbil utan trafikledning så bör man väl kunna köra buss. Det blir lite mer som faller på föraren när det börjar köra ihop sig, förstås.

Problemet är bara att vid strejk brukar de andra fackföreningar solidarisera sig och ingen annan får överta den strejkandes arbetsuppgifter. Om det skulle inträffa en olycka så behövs trafikledarens insatser. Så om inte annat så torde trafiken inställas av säkerhetsskäl om trafikledarna strejkar. Vilket de tydligen inte kommer att göra hos Busslink inom SL-området.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kvarne

Citat från: Ted S skrivet 31 maj 2010, 17:43:04 PM
Jag har svarat en gång på frågan:

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=35734.0;topicseen

Det var innan tråden bröts itu på ett litet okänsligt sätt. Jag vill också förtydliga att jag inte startat den avknoppade tråden om förarnas delade tjänster!

/Ted

Ah, har nu läst ditt inlägg å fått svar på min fråga! Tack Ted och tack även till Staffan & Lars för att ni lotsade det vilsna inlägget in i rätt led!  ;) :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 maj 2010, 18:50:08 PM
Om det skulle inträffa en olycka så behövs trafikledarens insatser.

Vilka insatser då, egentligen? Som sagt, jag menar givetvis inte på fullt allvar att man skulle köra hundra busslinjer utan trafikledning, så diskussionen är tämligen teoretisk för min del. Men vad kan egentligen trafikledningen, som ingen annan kan? Obs att jag inte syftar på specialkunskaper om bussar eller allmänmänskliga talanger typ omhändertagande, som vem som helst kan ha råkat tillägna sig eller födas med. Jag kollade igenom trafiklagstiftningen och jag hittade ingenting där om någon radiotrafikledning, så jag förutsätter att alla förare av motorfordon klarar av att hantera trafikolyckor utan att fråga någon om lov...

Ersa

Citat från: JDS skrivet 01 juni 2010, 09:30:49 AM
Vilka insatser då, egentligen? Som sagt, jag menar givetvis inte på fullt allvar att man skulle köra hundra busslinjer utan trafikledning, så diskussionen är tämligen teoretisk för min del. Men vad kan egentligen trafikledningen, som ingen annan kan? Obs att jag inte syftar på specialkunskaper om bussar eller allmänmänskliga talanger typ omhändertagande, som vem som helst kan ha råkat tillägna sig eller födas med. Jag kollade igenom trafiklagstiftningen och jag hittade ingenting där om någon radiotrafikledning, så jag förutsätter att alla förare av motorfordon klarar av att hantera trafikolyckor utan att fråga någon om lov...

För SL-trafiken: Överfallslarm och sådant? Eller kopplas detta larm även till väktare och polis som hittar till bussen själva, även om alla trafikledare är uttagna i strejk?

Omnilasse

Citat från: JDS skrivet 01 juni 2010, 09:30:49 AM
Vilka insatser då, egentligen? Som sagt, jag menar givetvis inte på fullt allvar att man skulle köra hundra busslinjer utan trafikledning, så diskussionen är tämligen teoretisk för min del. Men vad kan egentligen trafikledningen, som ingen annan kan? Obs att jag inte syftar på specialkunskaper om bussar eller allmänmänskliga talanger typ omhändertagande, som vem som helst kan ha råkat tillägna sig eller födas med. Jag kollade igenom trafiklagstiftningen och jag hittade ingenting där om någon radiotrafikledning, så jag förutsätter att alla förare av motorfordon klarar av att hantera trafikolyckor utan att fråga någon om lov...
Just i detta fall handlar det väl främst om stödfunktion, vilket ju kan vara nog så viktigt. Och även om det bara är en mindre olycka, är det förstås skönt med någon som kan hantera praktiska saker som att begära bärgning etc. Sedan kan det ju som en följd därav innebära att bussarna måste ta en annan väg, avlösningar inte fungerar etc. Detta beror ju också på hur trafiken är upplagd. Tror nog att exempelvis innerstadstrafiken i Stockholm blir rätt känslig om det inte finns någon trafikledning, medan en litet garage med ny vagnpark i en lugn förortskommun utan turavlösningar längs linjen, klarar sig rätt bra en betydligt längre stund...

Wetjo

Citat från: JDS skrivet 01 juni 2010, 09:30:49 AM
Vilka insatser då, egentligen? Som sagt, jag menar givetvis inte på fullt allvar att man skulle köra hundra busslinjer utan trafikledning, så diskussionen är tämligen teoretisk för min del. Men vad kan egentligen trafikledningen, som ingen annan kan? Obs att jag inte syftar på specialkunskaper om bussar eller allmänmänskliga talanger typ omhändertagande, som vem som helst kan ha råkat tillägna sig eller födas med. Jag kollade igenom trafiklagstiftningen och jag hittade ingenting där om någon radiotrafikledning, så jag förutsätter att alla förare av motorfordon klarar av att hantera trafikolyckor utan att fråga någon om lov...

I Dalarna står det i avtalet med Dalatrafik att trafikledare ska finnas i tjänst när det är bussar i trafik, om jag inte missminner mig. Sen är frågan om t ex Driftledaren i Ludvika ska "drifta" resten av Dalarna eller om det är strejkbryteri.
Det handlar om att sätta ut bussar, leda o fördela arbete mm...

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 01 juni 2010, 09:30:49 AM
Vilka insatser då, egentligen?

I din enorma lust att opponera dig mot alla som svarar dig missade du visst min första mening: Problemet är bara att vid strejk brukar de andra fackföreningar solidarisera sig och ingen annan får överta den strejkandes arbetsuppgifter.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 01 juni 2010, 14:37:36 PM
I Dalarna står det i avtalet med Dalatrafik att trafikledare ska finnas i tjänst när det är bussar i trafik, om jag inte missminner mig. Sen är frågan om t ex Driftledaren i Ludvika ska "drifta" resten av Dalarna eller om det är strejkbryteri.
Det handlar om att sätta ut bussar, leda o fördela arbete mm...

Om det är strejkbryteri avgörs av den fackliga organisationen och det är alltså en ganska subjektiv uppfattning. Normalt tolkas det som att man får göra de uppgifter man normalt utför. Om det är vanligt att trafikledaren i Ludvika tar hand om hela Dalarna när det t ex saknas trafikledare på andra orter så må han göra det även nu. Sedan är ju nästa fråga om han hinner. Att ta in förstärkningspersonal utöver ordinarie schema är inte tillåtet. I något fall i järnvägssammanhang har jag sett att skyddsombudet i motsvarande fall funnits på plats för att kunna stoppa arbetet om det blir för stressigt. Han har dock inte fått hjälpa till med själva arbetet.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2010, 20:47:59 PM
I din enorma lust att opponera dig mot alla som svarar dig missade du visst min första mening: Problemet är bara att vid strejk brukar de andra fackföreningar solidarisera sig och ingen annan får överta den strejkandes arbetsuppgifter.

Nej då, den meningen såg jag, men jag var inte intresserad av att kommentera något som jag redan visste. Mina frågor går mest ut på att utreda vilka dessa unika arbetsuppgifter egentligen är. Eller annorlunda uttryckt: vad är det egentligen som slutar att bli gjort om man helt sonika tar bort trafikledaren, hur länge fungerar trafiken?

Jag har redan fått några BRA svar som att överfallslarmet på bussarna är kopplat dit (om det nu är det), så fyll på med sådant!

Wetjo

Varslet utökat till Avesta, Malung o Ludvika. Även Viking Line i Kapellskär får en släng av sleven... Gäller från veckan efter, vad jag förstår.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Wetjo skrivet 04 juni 2010, 10:15:09 AM
Varslet utökat till Avesta, Malung o Ludvika. Även Viking Line i Kapellskär får en släng av sleven... Gäller från veckan efter, vad jag förstår.

Mer om detta här:
http://www.busstidningen.se/2010/06/04/utokat-strejkvarsel-i-buss-och-farjekonflikten/

Arbetsgivareorganisationen verkar inte känna till de mest grundläggande reglerna på arbetsmarknaden. Som jag tidigare skrivit är det inte en gångbar utväg att försöka placera om icke-strejkdrabbad personal. Jag ser detta som ett allvarligt övertramp och det torde nu vara små möjligheter att undvika en strejk om inte arbetsgivarna gör en pudel. En strejk som är av ideologisk karaktär löper dessutom risk att bli långvarig.

Sedan är det ju lite tråkigt att bussbranschen blir indragen i en strejk som till 95 procent berör rederibranschen. Men sådant är det fackliga livet.

(Jag förutsätter i det här resonemanget att Unionens och Bussbranschens uppgifter är korrekta.)



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 04 juni 2010, 10:27:37 AM
Mer om detta här:
http://www.busstidningen.se/2010/06/04/utokat-strejkvarsel-i-buss-och-farjekonflikten/

Arbetsgivareorganisationen verkar inte känna till de mest grundläggande reglerna på arbetsmarknaden. Som jag tidigare skrivit är det inte en gångbar utväg att försöka placera om icke-strejkdrabbad personal. Jag ser detta som ett allvarligt övertramp och det torde nu vara små möjligheter att undvika en strejk om inte arbetsgivarna gör en pudel. En strejk som är av ideologisk karaktär löper dessutom risk att bli långvarig.

Sedan är det ju lite tråkigt att bussbranschen blir indragen i en strejk som till 95 procent berör rederibranschen. Men sådant är det fackliga livet.

(Jag förutsätter i det här resonemanget att Unionens och Bussbranschens uppgifter är korrekta.)






CitatDessutom kommer Unionen att begära sympatiåtgärder från Kommunal.

Undrar hur sugna bussförarna är på att strejka för trafikledningen ska slippa delade pass när dem själva inte slipper dem? ???

Citat– Arbetsgivarna agerar som de var kvar i 30-talets brukspatronfasoner, säger Unionens förhandlingschef Niklas Hjert.

Peter Jeppson var ju även den som förde arbetsgivarnas talan i busstrejken för 2 år sedan, och det var samma ord då...