Belysning i bussar!

Startat av M224, 26 maj 2010, 19:37:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andreas

#45
Även jag har funderat på detta med tända lysrör i bussarna under dygnets ljusaste timmar, högst en eller två gånger har jag kanske fått möjligheten att resa i en buss där belysningen i bussen varit helt avstängd. Detta ledde dock till att min 567:a mot Jakobsbergs Station, utan påslagen interiörbelysning, tidtabellsenligt turenligt åkte ner i Akallaterminalen och du såg inte ett smack, då du helt plötsligt befann dig i totalt mörker! Dyrt skulle det säkerligen bli, men om man valde att konstruera en sensor som såg till att lamporna i bussen tändes till halvljus* eller släckte ner all belysning i bussen, beroende på hur ljust det är utanför bussen, så skulle man kanske få en behaglig resa, men samtidigt spara ner på elkostnaderna. Låt säga att lamporna tändes och släcktes ungefär synkroniserat med gatlyktornas tänd- och släcktidpunkter, med vissa undantag, då bussen t.ex. just åker igenom en bussterminal, som i mitt fall vid Akalla.

* = Sensorn täcker inte för fullt ljus. Vill man ha full lusstyrka i bussen, så får man öka ljusstyrkan i bussen manuellt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Andy91 skrivet 12 juli 2010, 08:46:30 AM
Även jag har funderat på detta med tända lysrör i bussarna under dygnets ljusaste timmar, högst en eller två gånger har jag kanske fått möjligheten att resa i en buss där belysningen i bussen varit helt avstängd. Detta ledde dock till att min 567:a mot Jakobsbergs Station, utan påslagen interiörbelysning, tidtabellsenligt turenligt åkte ner i Akallaterminalen och du såg inte ett smack, då du helt plötsligt befann dig i totalt mörker! Dyrt skulle det säkerligen bli, men om man valde att konstruera en sensor som såg till att lamporna i bussen tändes till halvljus* eller släckte ner all belysning i bussen, beroende på hur ljust det är utanför bussen, så skulle man kanske få en behaglig resa, men samtidigt spara ner på elkostnaderna. Låt säga att lamporna tändes och släcktes ungefär synkroniserat med gatlyktornas tänd- och släcktidpunkter, med vissa undantag, då bussen t.ex. just åker igenom en bussterminal, som i mitt fall vid Akalla.

* = Sensorn täcker inte för fullt ljus. Vill man ha full lusstyrka i bussen, så får man öka ljusstyrkan i bussen manuellt.

Detta finns redan enligt några inlägg uppåt i den här tråden. Samt en kommentar om att detta inte heller alltid är helt bra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)