Belysning i bussar!

Startat av M224, 26 maj 2010, 19:37:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TageK

Men det var ju något vi glömde.......

Gästerna, dvs passagerarna, vad tycker dom?

Det är ju i alla fall dom som köper biljetten/transporten.....

...eller???

the0fiskis

Citat från: TageK skrivet 27 maj 2010, 21:32:05 PM
Men det var ju något vi glömde.......

Gästerna, dvs passagerarna, vad tycker dom?

Det är ju i alla fall dom som köper biljetten/transporten.....

...eller???

jag som jag skrev i tidigare inlägg i tråden
Citatdet har jag inte tänkt på och så har jag inte märkt att det är tänd/släck /the0fiskis

jag tycker det är bättre att dom sparar på miljö/pengarna och lägger dom på nått bättre....

Knut

Når jeg kjører så har jeg minimalt med lys på i bussen. Vil ikke ha refleksjoner i framvinduet. De som vil sove skal også ha sjansen til dette. Hender at jeg glemmer å sette leselampene i kundestyrt posisjon og da er det helt mørkt i bussen med unntak av ledelyset. Om kvelden tar det ofte ikke lang tid før det er helt tyst i bussen på vei fra Gøteborg.
Hører ikke på FM radio eller musikk når jeg kjører. Så ofte er det totalt tyst
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

buskörare

Citat från: the0fiskis skrivet 27 maj 2010, 16:39:02 PM
varför inte ha ett mellan läge där inte varje är tänt utan 2-4(av alla) är tända


Säkert 90% eller fler av förarna kör med bakre delen tänd och släkt framåt, då det speglar sig väldigt i framrutan annars.

Ersa

Citat från: TageK skrivet 27 maj 2010, 21:32:05 PM
Men det var ju något vi glömde.......
Gästerna, dvs passagerarna, vad tycker dom?
Det är ju i alla fall dom som köper biljetten/transporten.....
...eller???

Passagerarna vill i regel ha maximal upptänd belysning längst fram på första raden. Det är ju där de vill sitta för att läsa böcker. Helst ska föraren stänga av radion helt för att inte störa dem. Detta är dock inte alltid helt optimalt ur förarperspektiv... ::)

Bussfanatikern

#35
Citat från: JAB skrivet 27 maj 2010, 04:45:26 AM
1998 Gick Mobitec över till LED från lysrör i sina skyltar, och de är marknadsledande i Sverige på matrisskyltar till bussar.

Dom äldre skyltboxarna är tjockare på grund av lysrörsarmaturen medan dom nyare är mera slimmade på grund av lysdioderna.
Då antar jag att samtliga tåg av typen X12 och dom X11:or som rullar här i Göteborg också har lysdiodsbelysning på sina skyltar eftersom dessa försågs med fullmatrisskyltar från Zebra-Mobitec mellan 2003 och 2010. X14 har dock vanliga lysrörsarmaturer till sina fullmatrisskyltar som är av märket Broose.

Nico


Citat från: M224 skrivet 27 maj 2010, 16:54:23 PM
Under sommartid då det är ljust ute och soligt så skulle man kunna spara pengar genom att låta lysrören vara släckta under större delen av dagen. Låt oss räkna med att det slösas ordentligt, varje buss är ute på ett omlopp om 18 timmar från 6 på morgonen till 24 på natten. Jag hävdar att det endast behövs belysning de sista 4 timmarna (alltså från 20:00-24:00).
Här tycker jag att det syns att du inte tänkt igenom det hela fullt ut. Om du nu tycker att ljuset sommartid är fullgott fram till 20:00 så är det din åsikt, men det är som sagt inte säkert att den delas av alla. Kika lite längre ned i detta inlägg, på det som bl.a. Synskadades Riksförbund hänvisar till, och sedan kan du återigen fundera på om belysningen kanske fyller en funktion för andra även om du själv nu inte råkar ha något behov av belysning under dygnets ljusare timmar?








Citat från: M224 skrivet 27 maj 2010, 16:54:23 PMJag har själv inte normalsyn utan bär glasögon. Är både närsynt samt har brytningsfel.

Tar upp tråden här då vi nog är ganska många som är både närsynta och/eller har andra liknande synnedsättningar. En mindre synnedsättning är sedan visserligen ett irritationsmoment i vardagen, men det är dock inte samma sak som att vara synskadad. Citerar nedan bl.a. SRF:s definition på vad/vem en synskadad är.

"Synskadad är den som har svårt att läsa tryckt text eller den som har svårt att orientera sig med hjälp av synen. Vi är cirka 100 000 människor i Sverige som är synskadade. De flesta av oss kan svagt skönja färger och föremål eller ser med starkt begränsat synfält. Andra har svårigheter när det är mörkt eller när det är skarpt solsken."

"Synskadad är den som har så nedsatt synförmåga att det är svårt eller omöjligt att läsa vanlig skrift och/eller att med synens hjälp orientera sig eller som har motsvarande svårigheter i den dagliga livsföringen."


De jag åsyftar i mina inlägg (och även nämnde i det första) är då alltså primärt de synskadade och inte de med lättare synnedsättningar. Flera av dessa handikapp är även svåra att upptäcka. Numera ingår även detta med olika handikapp i YKB-utbildningen och i alla fall den utbildare som jag hade på min kurs tryckte på att detta med belysning kan underlätta för bl.a. synskadade. Sen är det i många fall trevligare med en jämn belysning och det är som sagt sällan dagsljus erbjuder detta i alla lägen och i synnerhet inte i ett fordon som rör sig.








Citat från: M224 skrivet 27 maj 2010, 17:05:32 PM
Så fort man skriver något på Buss snack så är attityden här (på forumet) att de som sitter bakom ratten varje dag vet bäst jämt. Man slås alltid ner blixtsnabbt och ens tankar och idéer förkastas till soptippen. Det är väldigt tråkigt att man jämt ska bli betraktad som en gnällspik men det är väl jantelagen som spökar. Jag upplever det iaf så. Jag har haft bussar som intresse i 30 år men vi som sitter bakom föraren reagerar också på saker som de som kör kanske inte tänker på. Men det är inte värt något här.

Visst är det värt något att även folk som inte kör har synpunkter, men vänd gärna på steken. Varför blir en person, som inte är aktivt insatt i de krav som ett visst jobb ställer, sur när de personer som har detta som yrke meddelar hur det faktiskt fungerar rent praktiskt? Man kan exempelvis aktivt titta på ishockey i 30 år, men spelar man inte själv så kommer man aldrig att ha samma inblick som en aktiv spelare har fått.

Samma sak gäller för bl.a. busskörning och massvis med andra sysselsättningar. Nu vet jag inte vad du själv jobbar med, men om någon som inte har annat än lekmannamässiga insikter i just ditt yrke, skulle komma och berätta för dig vad de tycker att du borde göra eller inte... skulle du då acceptera sådant rakt av eller komma med invändningar om dessa lekmannaåsikter strider mot sådant som du genom din yrkeserfarenhet vet är nödvändigt och/eller ofta behövs i jobbet?

I fallet med att köra buss så handlar det till stor del om att försöka tillgodose att så många som möjligt blir nöjda vilket även inkluderar vissa krav från såväl beställare som kunder. Oavsett vad man gör som förare så finns det alltid de som har synpunkter, men om man ska tillmötesgå alla så blir det struligt. Att ha belysningen på stadigt när man har folk ombord underlättar i flera fall för ganska många passagerare och gör även att föraren kan tänka bort den detaljen.

Ett normalt lysrör har annars en lång brinntid överlag, men visst kostar ett enskilt lysrör en viss summa i inköp. Denna kostnad ska dock samtidigt även ställas i relation till övriga behov etc. och inte enbart jämföras i termer av kronor och ören för i så fall hade det blivit ännu billigare att aldrig ens köra bussen. Att det även är förenat med vissa kostnader att bedriva verksamhet är något som är självklart i de allra flesta fall.

Att vissa däremot sedan inte kan godta att kostnaden för detta med aktiv belysning ändå är en accepterad variabel i denna kontext är upp till den enskilde, men hade det varit ett reellt problem så hade det troligen åtgärdats för länge sedan. T.ex. då genom att belysningen kunde ha kopplats till sensorer/ljusdetektorer (moderna sådana är inte alltför dyra) som automatiskt slagit på/av belysningen allteftersom ljusförhållandena, och därmed behoven, ändras.


»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Såna sensorer finns på Omnilink i Borås man trycker på en särskild knapp och sen sköter sig innerbelysningen sig själv..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 28 maj 2010, 11:49:07 AM
Såna sensorer finns på Omnilink i Borås man trycker på en särskild knapp och sen sköter sig innerbelysningen sig själv..

Vilket också kan vara ganska irriterande om det är en halvdunkel dag då lamporna tänds och släcks ideligen. Försöker man läsa gäller det att ställa om ögonen var gång.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 27 maj 2010, 22:17:13 PM
Passagerarna vill i regel ha maximal upptänd belysning längst fram på första raden. Det är ju där de vill sitta för att läsa böcker. Helst ska föraren stänga av radion helt för att inte störa dem. Detta är dock inte alltid helt optimalt ur förarperspektiv... ::)

En del verkar förvandlas till barn i trotsåldern när dom kliver på en buss  :P

Ersa

#40
Citat från: buskörare skrivet 28 maj 2010, 12:25:02 PM
En del verkar förvandlas till barn i trotsåldern när dom kliver på en buss  :P

Kanske är det dessa individer som alltid träffar på de sura förarna, som andra resenärer aldrig någonsin träffar. Gissningsvis upplevs vissa förare som sura och griniga för att de har "fräckheten" att försvara sin rätt att lyssna på FM-radion på låg volym, försöka ha belysningen på en sådan nivå att de faktiskt kan se vägen eller ledsnar på passageraren som regelbundet manat föraren att ha båda händerna på ratten samt förbjudit sina stolsgrannar från att prata i sina mobiler i över 2-3 timmar. Varför de mest åkrädda och radiohatande passagerarna prompt ska sitta längst fram och inte bara bestämma över föraren, utan även över alla medpassagerare har jag aldrig riktigt förstått. Soffan längst bak borde ju passa bättre för dessa.

Men det gäller ju inte bara i bussar utan överallt, att de individer som är egoistiska och bara tänker ut sitt eget perspektiv förr eller senare råkar i konflikt med "sura" människor.

Knut

Da sommeren var på det varmeste i fjor fikk jeg klager på at det kom kald luft fremme i bussen. Damene mente at det var bedre at jeg satt i varmen og svettet enn at de gikk bakover i den nesten tomme bussen.
Damene beholdt sin plass og jeg fikk min friskluft
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

bilomnibussen

Detta ämne har sysselsatt mina tankar ibland när jag kör. Varrförr ska man svetsa vanliga pendlare med innerbelysningen när man aldrig gör det i mera turistbetonade bussar. Sistnämnda belysning i komb med läslampor torde passa de flesta överallt. I de vanliga linjebussarna blir det skarpa ljuset obehagligt för de flesta och gör resan sämre. I bussen ska det vara ombonat och behagligt. Säffles nattbelysning borde bli skarpare så skulle den duga bra som ordinarie innerbelysning. Man kan ju tända svetslågorna vid ankomsten till större ort med många hållplatser osv.
Mvh Jan G

Bussgubben

När jag kör buss så släcker jag ner belysningen vid följande stunder:
* När jag står på Nisse Terminalen och Heden och fler rastplatser utan passagerare
* När jag inte är i linjetrafik
* När jag kör i linje men inte har passagerare ombord.

Och dessutom har jag alltid halvstyrka i övrigt bara! Och ingen extra takbelysning tänd vid förarplatsen när jag öppnar framdörren, utan endast den ordinarie belysning vid dörren som inte går att släcka ner med knappar, på äldre Volvobussar kan de lampor vid dörren släckas om man stänger av instrumentbelysningen.

Jonas1968

Citat från: M224 skrivet 27 maj 2010, 16:54:23 PM

Kom inte dragandes med att det är försumbart. Struntprat! Har själv varit på kurs hos både Osram och Philips och det går att tända och släcka nya moderna lysrör (T5 och T8) i stort sett hur mycket som helst.
Detta gäller ju dock bara om lysrörsarmaturen har elektroniska driftdon. Tyvärr säljs det även idag nya armaturer som inte har elektroniska driftdon eftersom armaturerna med elektroniska driftdon är dyrare.