Belysning i bussar!

Startat av M224, 26 maj 2010, 19:37:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nico


Citat från: M224 skrivet 26 maj 2010, 21:11:42 PM
Om man läser eller inte så ser man texten klart och tydligt utan att alla lysrör är tända. Men ni kanske har alla lamporna tända hemma mitt på dagen också när det är gassande sol ute.

Nu när jag ser attityden här så förstår jag hur ni tänker. Det spelar alltså ingen roll om lysrören är tända 18 timmar eller bara när det är mörkt nog.

Många företag försöker göra så mycket som möjligt för att inte dra på sig onödiga kostnader men inte här tydligen.

Tack för denna tråd jag har nu fått svar på mina frågor.

Du har inte funderat på att inte strikt utgå enbart från hur just du upplever det hela? Lite handlar det som sagt om att man ofta kommer in (som t.ex. Buskörare nämnde) på sträckor osv. där det helt plötsligt inte är så ljust trots att det kanske är mitt på dagen och det finns de som har svårt även dagtid. En del synskadade har t.ex. problem ifall de ska gå från ett starkare utomhusljus till exempelvis en buss just för att ljusintensiteten skiftar/minskar. Är det släckt i bussen så blir skillnaden ännu mera markant efter vad jag har hört av vissa.

Sen innebär faktiskt inte dagsljus i sig heller alltid att det är fullgott ljus ombord. T.ex. på tätbebyggda gator som Sveavägen kan det, trots att det är mitt på dagen, vara ganska skumt i vissa lägen när byggnader skuggar vilket i sin tur gör att det blir än mörkare inne i bussen. Likaså passerar man på andra linjer under viadukter, kör ned i underjordsterminaler osv. och istället för att hålla på att hatta med belysningen hela tiden så är det nog bättre att att koncenterera sig på körningen och låta ljuset vara. Som Lasse sade så är kostnaden försumbar och det är inte direkt så att lysrör förbrukas i i någon rasande fart. Mellan tumme och pekfinger kanske man sjukade en vagn varannan vecka för trasigt lysrör eller så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JAB

Man kan också gå över från energislukande miljöfarliga lysrör i bussen till energisnål och långlivad men dyr LED-teknik.

Johan B

Citat från: JAB skrivet 26 maj 2010, 22:31:33 PM
Man kan också gå över från energislukande miljöfarliga lysrör i bussen till energisnål och långlivad men dyr LED-teknik.


Det är på gång ska du se. LED börjar bli såpass vanligt nu att priserna kommer att gå ner avsevärt.

Ang lysrör så kan jag ju hålla med om att man bör spara på dem, om inte för kostnaden så för miljön! Men eftersom det inte är helt ovanligt med tunnlar och dyl så kan jag förstå att man kör tänt. Det sliter mer på ett lysrör att tända/släcka än att låta det brinna. Om man däremot kör linjer i fullt dagsljus utan långa tunnlar, underjordiska terminaler eller dyl så kan man ju faktiskt släcka. Om man nu tänker på det, det är väl där det ofta brister när det är full fart med annat.

groenis

Efter att ha kört rundtur på Högbytorpstippen med kursdeltagare från KTH
så fick jag lära mig att ett ljusrör går att återvinna till 98%.

/Lennart

Bussfanatikern

#19
En nackdel med att ha innerbelysningen tänd hela tiden är att även skyltbelysningen är tänd då och den behövs ju bara när det är mörkt. Detta gäller bara på bussar som har vanliga fullmatrisskyltar eller annan skylttyp, alltså inte lysdiodsfullmatrisskyltar.
GS MAN-bussar i serierna 551-585, 592-598 och 721-743 har dock en speciell lösning där innerbelysning och skyltbelysning inte är sammankopplade med varandra. Anledningen till detta kan vara att man ska kunna ha innerbelysningen tänd utan att behöva slösa på skyltbelysningen. Nackdelen med detta är att bussarna ibland rullar med släckt skyltbelysning bara för att förarna inte alltid vet att man måste tända skyltbelysningen manuellt på dessa. En ren irritationskälla när det är mörkt ute och man knappast kan se vad som står på skyltarna.

Ingemar

Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 maj 2010, 03:22:14 AM
En nackdel med att ha innerbelysningen tänd hela tiden är att även skyltbelysningen är tänd då och den behövs ju bara när det är mörkt. Detta gäller bara på bussar som har vanliga fullmatrisskyltar eller annan skylttyp, alltså inte lysdiodsfullmatrisskyltar.
GS MAN-bussar i serierna 551-585, 592-598 och 721-743 har dock en speciell lösning där innerbelysning och skyltbelysning inte är sammankopllade med varandra. Anledningen till detta kan vara att man ska kunna ha innerbelysningen tänd utan att behöva slösa på skyltbelysningen. Nackdelen med detta är att bussarna ibland rullar med släckt skyltbelysning bara för att förarna inte alltid vet att man måste tända skyltbelysningen manuellt på dessa. En ren irritationskälla när det är mörkt ute och man knappast kan se vad som står på skyltarna.
Jo man brukar möta en del GS-bussar där det är omöjligt att se linjen för att de glömt att tända skyltbelysningen.
Sen är det ju så att de nyare flipdotskyltarna har dioder som belysning istället för lysrör. Vet ej exakt vilket år de lämnade lysrören (som ofta var i irriterande speciallängder...) och gick över till en rad med dioder istället, men vår omnilink från 2001 har det i alla fall.

MVH Ingemar
Kör, tvättar, servar, lagar och trafikleder bussar för Söne Buss i Göteborg

JAB

Citat från: Ingemar skrivet 27 maj 2010, 04:23:15 AM
Jo man brukar möta en del GS-bussar där det är omöjligt att se linjen för att de glömt att tända skyltbelysningen.
Sen är det ju så att de nyare flipdotskyltarna har dioder som belysning istället för lysrör. Vet ej exakt vilket år de lämnade lysrören (som ofta var i irriterande speciallängder...) och gick över till en rad med dioder istället, men vår omnilink från 2001 har det i alla fall.

MVH Ingemar

1998 Gick Mobitec över till LED från lysrör i sina skyltar, och de är marknadsledande i Sverige på matrisskyltar till bussar.

Nico


Citat från: Bussfanatikern skrivet 27 maj 2010, 03:22:14 AM
En nackdel med att ha innerbelysningen tänd hela tiden är att även skyltbelysningen är tänd då och den behövs ju bara när det är mörkt. Detta gäller bara på bussar som har vanliga fullmatrisskyltar eller annan skylttyp, alltså inte lysdiodsfullmatrisskyltar.
GS MAN-bussar i serierna 551-585, 592-598 och 721-743 har dock en speciell lösning där innerbelysning och skyltbelysning inte är sammankopllade med varandra. Anledningen till detta kan vara att man ska kunna ha innerbelysningen tänd utan att behöva slösa på skyltbelysningen. Nackdelen med detta är att bussarna ibland rullar med släckt skyltbelysning bara för att förarna inte alltid vet att man måste tända skyltbelysningen manuellt på dessa. En ren irritationskälla när det är mörkt ute och man knappast kan se vad som står på skyltarna.

Återigen, utgå inte från att alla har normalsyn. Även dagstid så syns i många fall en tänd destinationsskylt lättare än än släckt, i synnerhet på avstånd och om dagsljuset äv växlande och inte rent gassande solljus. I princip kan man säga att det blir ett fenomen som liknar det som gör att vi har krav på att ha halvljus etc. påslaget dagtid. Rullar jag sen in på t.ex. Kistaterminalen med en 155 så brukar folk uppskatta att även skylten lyser för där är det både skumt även när fullt dagsljus råder.

I övrigt finns det en mängd modeller, speciellt äldre, där det funnits möjligheter att tända/släcka ljuset i skyltskåpet separat. Behovet har dock aldrig varit stort. På det stora hela så är det som sagt en försumbar kostnad att ha ljuset tänt och för vissa grupper så är det alltså även önskvärt. Enda gången jag själv inte kan motivera tänt ljus ombord är när jag tomkör, men då handlar det mera om att jag genom det släckta ljuset visar att bussen inte är i trafik.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

the0fiskis

varför inte ha ett mellan läge där inte varje är tänt utan 2-4(av alla) är tända

M224

Låt oss säga att det finns 2000 st bussar i SL-trafiken.

Under sommartid då det är ljust ute och soligt så skulle man kunna spara pengar genom att låta lysrören vara släckta under större delen av dagen. Låt oss räkna med att det slösas ordentligt, varje buss är ute på ett omlopp om 18 timmar från 6 på morgonen till
24 på natten. Jag hävdar att det endast behövs belysning de sista 4 timmarna (alltså från 20:00-24:00).

Om vi räknar kallt med att det sitter 8 st lysrör i varje buss så har vi: 2000 x 8 = 16000 st lysrör.

Om alla bussar kör med full belysning tänd i 18 timmar så lyser rören totalt i: 16000 lysrör x 18 timmar = 288000 timmar.
Om de istället skulle lysa då det bara är mörkt ute så får ner det till: 16000 lysrör x 4 timmar = 64000 timmar.

Kom inte dragandes med att det är försumbart. Struntprat! Har själv varit på kurs hos både Osram och Philips och det går att tända och släcka nya moderna lysrör (T5 och T8) i stort sett hur mycket som helst.

På jobbet har de börjat att byta ut hissarna och där är belysningen släckt i hissen när ingen åker i den, den tänds när dörrarna öppnas. Det sitter T5 lysrör i den. Ni kan ju själva räkna ut hur ofta de tänds och släcks under ett dygn. Hissen sitter i ett höghus.

Ps.

Jag har själv inte normalsyn utan bär glasögon. Är både närsynt samt har brytningsfel.

Ps II.

Det sitter även tändon som styr varje lysrör och de är inte heller gratis. De slits också i onödan.

M224

Citat från: lil-sis skrivet 26 maj 2010, 21:32:06 PM
Färre än 20 personer har svarat i tråden och ändå drar du slutsatsen att "här" (vart är det, för övrigt?) så bryr man sig inte om onödiga kostnader?

Såfort man skriver något på Buss snack så är attityden här (på forumet) att de som sitter bakom ratten varje dag vet bäst jämt. Man slås alltid ner blixtsnabbt och ens tankar och idéer förkastas till soptippen. Det är väldigt tråkigt att man jämt ska bli betraktad som en gnällspik men det är väl jantelagen som spökar. Jag upplever det iaf så. Jag har haft bussar som intresse i 30 år men vi som sitter bakom föraren reagerar också på saker som de som kör kanske inte tänker på. Men det är inte värt något här.

M224

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2010, 17:04:07 PM
Nu är ju inte verkligheten sådan att det bara behövs tänd belysning under 4 timmar/dygn, under många år som jag körde linjetrafik försökte jag hålla belysningen släckt när jag inte ansåg att den behövdes, men efter ett par 100 tillsägelser och synpunkter till trafikhuvudman och arbetsgivare fann även jag det enklast att hålla belysningen tänd utom kanske några timmar mitt på dagen i solsken och vid färd enbart utomhus, hellre detta än att dividera med kunder och beställare.

Okej, jag kör ju inte så jag vet inte hur många trafikanter som gnäller. Att beställaren inte vet bättre visar ju bara på att de inte tar sitt ansvar för miljön och energin på allvar.

1896

Det där är väl en balansgång, om man har fullt ös på lyset inne i bussen i fullt mörker utomhus, då speglar det ju av sig i vindrutan, så att jag som kör inte ser vart jag kör, och resenärerna ser ju inte ut för att lokalisera vart dom befinner sig. Har sedan bussen varit ute i trafik hela dan och har skitiga rutor.... Själv kan jag inte påstå att jag hade lyset på i onödan när jag körde....

at1981

Hej!


Nattbelysning i kombination med läslampor är mycket bra, det blir ljust inne i bussen samtidigt som det blir stämningsfullt att åka :).
Sedan kan både förare och passagerare titta ut, utan att ljuset från lysrören reflekterar.

Slopa lysrörsbelysning ute på längre landsbygdslinjer när det är mörkt ute :)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

yngrot

Intressant att se vad folk tycker olika...jag har kört i över 30 år men sällan på innerbelysning på dan utom då är lite skumt... ang. nattbelysning så är den ju rena skämtet på 8500 det lyser ju bara grönt inne i lysrören men inte så man ser nått inne i bussen..har man alla tända i mörker så ser man knappt ut och resenärer vet knappt var man är... så det är ju en balansgång hur man skall göra..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina