Författare Ämne: Ropsten 1967.  (läst 3114 gånger)

AGR

  • Gäst
Ropsten 1967.
« skrivet: 22 maj 2010, 17:09:33 PM »
Ropsten 1967 troligen den 1 sep spårvagnslinje 10 ersatt av buss linje 10 som tursattes med H19 trots att det var en innerstadslinje.



Mvh AGR

Utloggad Björn Forslund

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 5714
SV: Ropsten 1967.
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2010, 18:32:13 PM »
10:an som spårvagn lades väl ner redan våren -67, pga arbeten vid Ropsten. Tydligen gick det bra att köra med Metropol på denna linje, trots att den gick genom innerstaden. Var antagligen av kapacitetsskäl? Hade man överskott av Metropoler vid den tiden, pga tunnelbanans utvidgningar?

Utloggad Staffan Sävenfjord

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 19244
    • Mina bussbilder (under uppbyggnad)
SV: Ropsten 1967.
« Svar #2 skrivet: 22 maj 2010, 19:23:07 PM »
10:an som spårvagn lades väl ner redan våren -67, pga arbeten vid Ropsten. Tydligen gick det bra att köra med Metropol på denna linje, trots att den gick genom innerstaden. Var antagligen av kapacitetsskäl? Hade man överskott av Metropoler vid den tiden, pga tunnelbanans utvidgningar?

Var det inte ännu tidigare som Metropol-bussar ersatte spårvagnslinje 10 på kvällar, lördagar och söndagar? Vill minnas att jag åkte den med Metropol en kväll redan 1966. Och det skulle enligt föraren ha varit planerat och inte berott på något stopp på spårvägen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Utloggad Mr H

  • Medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 1799
  • Idag är början på resten av ditt liv!
SV: Ropsten 1967.
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2010, 11:52:04 AM »
Spårvägslinje 10 lades ner i maj 1967 med skyll ombyggnadsarbetena vid Ropsten. Ett annat skyll var att Smålandsgatan stängdes av för spårvägstrafik (för all framtid trodde man då men tji fick man!) och det skulle bli för trångt att leda både 6:an och 10:an via Hamngatan (varför bussar skulle få plats där men inte spårvagnar kan man ju alltid ägna en tanke!)

När spårvägslinje 10 lades ner sattes Metropolerna in på 10:an vilket ju underlättades av att bussen trafikerade hela linjesträckningen i spårfil. 10:an kördes ända till nedläggningen med spårvagn under hela trafiktiden men 6:an och 7:an trafikerades tidvis med buss kvällstid och i veckoslut. Åtminstone 6:ans buss kördes bl.a från Söderhallen och bland annat gick en tur över från den klassiska H20-linjen 73 varför även H20 kunde ses på 6:an.

Kvällstrafiken på 6:an med buss gav bl.a upphov till den berömda frågan från en trafikmästare med franskklingande namn. En förare ropade från linje 6 under övergångstiden på dagen mellan spårvagn och buss och sa att han råkat ut för punktering på Katarinavägen. Trafikmästarens fråga blev då: "Har du spårvagn eller buss?"

Mr H