Att vara busschaufför

Startat av PeterRSC, 10 mars 2010, 19:47:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kaxen

Citat från: Buss-Anders skrivet 15 mars 2010, 17:44:18 PM
Kaxen!

Kaxen!

Var får du den bra ingångslönen?
Är det med något Stockholms-tillägg?

Jag arbetar ju bara som timanställd sedan 2006.
Har väl gjort lite drygt 2000 timmar.
Brukar göra mellan 5-600 timmar per år.

Min timlön ligger fn på 118,89 kr + ev OB

OB är enkelt 15,72 kr, kval.ob 31,48 samt storhelgsob på 62,33kr.

Någon gång strax efter 3000 timmar går jag enligt uppgift upp i nästa löneklass.

Hur många timmar räknar man med per månad på en heltid?
Tidigare vill jag minnas att det låg på 178 timmar /månad.
Räknar man så fortfarande eller har det skett någon arbetstidsförkortning?

Mvh
Buss-Anders


Lars hänvisar till avtalet jag skrev rakt av från...

nimbra

Jag har en plan att när jag blir pensionär skall jag åka till nått semesterparadis, ställa upp husbilen och jobba lite extra på plats, s.a.s dryga ut sommaren.
Är det nån här som gör så?

Isabelle

Jag skulle rekommendera alla att innan de bestämmer dig för att jobba som linjechaffis eller inom best.trafik tar reda på hur man är som person. Inom linjetrafik passar (enligt mig) en person bäst som kanske inte är så social utan mest är intresserad av att köra bussen. Inom beställning har du ju mycket mer kontakt med passagerarna och är mycket mer ett serviceyrke.

Jag har kört både linje och beställning. Men linjetrafik är definitivt inte min grej! Jag är för social för det! Trivs man på jobbet så är det så mycket roligare att tjäna sina pengar!

Hej från Isabelle  :)

olasand

Hejsan! Trevligt att du vill prova på yrket.

Om du vill veta mer om hur det är att jobba som busschaufför i stadstrafik kan du ju alltid läsa min blogg, börja t.ex. här: http://jobblogg.olasand.se/#post2  ...och arbeta dig frammåt... (Har kört buss åt spårvägen i Göteborg några år men har just tagit ett kliv uppåt och utbildat mig till spårvagnsförare).

lil-sis

Citat från: Isabelle skrivet 26 mars 2010, 10:26:52 AM
Jag skulle rekommendera alla att innan de bestämmer dig för att jobba som linjechaffis eller inom best.trafik tar reda på hur man är som person. Inom linjetrafik passar (enligt mig) en person bäst som kanske inte är så social utan mest är intresserad av att köra bussen. Inom beställning har du ju mycket mer kontakt med passagerarna och är mycket mer ett serviceyrke.

Jag har kört både linje och beställning. Men linjetrafik är definitivt inte min grej! Jag är för social för det! Trivs man på jobbet så är det så mycket roligare att tjäna sina pengar!

Hej från Isabelle  :)

Du behöver vara social även i linjetrafik, det blir väldigt otrevligt annars. Det finns folk som ställer frågor, vill gnälla, vill småprata osv. Gillar man inte människor som grund så blir det omöjligt, då är det bättre att köra lastbil med tyst gods.

Isabelle

Citat från: lil-sis skrivet 26 mars 2010, 21:09:34 PM
Du behöver vara social även i linjetrafik, det blir väldigt otrevligt annars. Det finns folk som ställer frågor, vill gnälla, vill småprata osv. Gillar man inte människor som grund så blir det omöjligt, då är det bättre att köra lastbil med tyst gods.

Du har helt rätt lil-sis. Självklart måste du ta hand om dina passagerare även inom linjetrafik men där kan du i alla fall välja hur social du vill vara. Inom beställning MÅSTE du vara social och serviceminded mest hela tiden för att göra ett riktigt bra jobb!

Jaa...lastbilsyrket verkar ensamt.

groenis

Social är man väl lika mycket oavsett vilken typ av körning man har?

/Lennart

Isabelle

Citat från: groenis skrivet 29 mars 2010, 12:58:56 PM
Social är man väl lika mycket oavsett vilken typ av körning man har?

/Lennart

Det är möjligt att du är det, och det uppskattas! Men många förare inom linjetrafik är inte alls trevliga och sociala, inte i stockholm i alla fall.

Rojje

Citat från: Isabelle skrivet 29 mars 2010, 14:31:45 PM
Det är möjligt att du är det, och det uppskattas! Men många förare inom linjetrafik är inte alls trevliga och sociala, inte i stockholm i alla fall.

Det har du till stor del rätt i. Klimatet mellan resenärer och förare i Stockholm är lite kyligt. När man säger "hej", "god morgon" eller "tack" tittar vissa på en som om man vore från en annan planet, men dom allra flesta uppskattar det. Detta gäller åt båda hållen.

UglyJazz

Det var en av skribenterna ovan som skrev att lastbilsyrket verkar ensamt, men jag skulle snarare vilja hävda motsatsen, då det idag är viktigt att kunna ta folk även när man kör lastbil. Det är vanligen inte mer ensamt än att köra exvis SL-buss, där allsköns kreti och pleti filmar dej med mobilkameran så fort TX eller en kollega ringer, och du svarar.
I lastbilen smygfilmas det inte och ska säljas smaskiga bilder till FjollträskPravda, eller Aftonbladet som den kallas på andra håll...
Man får ju inte ens hälsa i Stockholm om man inte vill bli drogtestad tammef-n...

Jag har gjort alla sorters jobb i mååånga år, och kan inte än idag säga om jag gillar lastbil eller buss bäst.
Jag kan inte heller säga entydigt om jag gillar linjetrafik eller beställning bäst.

Vad jag med all säkerhet kan säga är att jag personligen mår jättebra av variationen i de arbetsuppgifter jag har nu.
Jag kör lite lastbil (CE-ekipage) och varvar detta med linjetrafik och beställning hos bästa åkaren i Norrbotten...
Lastbil och buss hos olika åkare, men det går bra när man är tydlig i kommunikationen...
Gold Wing 1800 på fritiden, annars kört yrkesmässigt i 23 år nu...

groenis

Isabelle
Nu tillhör jag inte linjesidan alls sen -88 utan sitter på beställningsidan sedan -06 när
jag kom till en punkt i livet att nu är det dags att göra något nytt och började avveckla ett
åkeri som inte gav den livslusten jag behöver.

Men oavsett vad man jobbar med måste man vara social,
jag kunde tröttna totalt när jag insåg att nästa dags jobb var en heldag i Kolmården
ett ställe som jag inte vill besöka i någon form bara att bita ihop och vara social för även om jag
inte gillar platsen så skall detta inte gå ut över mina gäster det är deras äventyr inte mitt
och som vid alla körningar så finns det alltid 2000 och 1 frågor och alla skall få ett glatt svar.

Så i mina ögon så om jag kom med lastbilen för en leverans eller är ute med grupp eller får en linjekörning eller har stått på en filminspelning i 22 timmar och är trött,frusen allmänt grinig på grund av att generatorbilen som jag kör trilskas med spänningsfall eller någon av filmbilarna inte funkar så
får man aldrig visa det för nyfikne som har en fråga.

/Lennart

Isabelle

Bra Lennart! Jag tror bara inte alla har förstått det.

Citat från: UglyJazz skrivet 29 mars 2010, 14:46:34 PM
Det var en av skribenterna ovan som skrev att lastbilsyrket verkar ensamt, men jag skulle snarare vilja hävda motsatsen, då det idag är viktigt att kunna ta folk även när man kör lastbil. Det är vanligen inte mer ensamt än att köra exvis SL-buss, där allsköns kreti och pleti filmar dej med mobilkameran så fort TX eller en kollega ringer, och du svarar.
I lastbilen smygfilmas det inte och ska säljas smaskiga bilder till FjollträskPravda, eller Aftonbladet som den kallas på andra håll...
Man får ju inte ens hälsa i Stockholm om man inte vill bli drogtestad tammef-n...

Jag har gjort alla sorters jobb i mååånga år, och kan inte än idag säga om jag gillar lastbil eller buss bäst.
Jag kan inte heller säga entydigt om jag gillar linjetrafik eller beställning bäst.

Vad jag med all säkerhet kan säga är att jag personligen mår jättebra av variationen i de arbetsuppgifter jag har nu.
Jag kör lite lastbil (CE-ekipage) och varvar detta med linjetrafik och beställning hos bästa åkaren i Norrbotten...
Lastbil och buss hos olika åkare, men det går bra när man är tydlig i kommunikationen...

Det beror väl på viken typ av körningar du har med lastbil. Är det längra körningar utan stop så kan du ju inte säga att det är socialt att sitta själv och köra, (däremot kan det ju vara skönt...). Självklart bör du koppla på dina sociala talanger vid lastning/lossning.

Det finns nog för och nackdelar med alla typer av körningar. Bästa är väl att se till sig själv och ta reda på vad man mår bäst av!

Der_löwe

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 mars 2010, 17:57:19 PM
Timlönen är normalt månadslönen delat med 166 resp 174 beroende på om man har reducering till 38,25 eller ej

Från 1 mars får du också denna lön

Avtalet ( se sid 71)http://www.veolia-transport.se/uploadConnex/Sweden/Division%20Buss/Bussbranschavtalet%20Kommunal%20202008-2010.pdf

Den lön du hänvisar till är BBA-avtalet vilket inte tillämpas på alla garage än, inte ens efter 1 mars.