"Trafikplatssignaturer" i SL-trafiken

Startat av Ersa, 23 februari 2010, 01:16:17 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Så länge dessa förkortningar fungerar i SL:s egen reseplanerare torde de ju vara officiella.

Fredde

Citat från: homer skrivet 23 februari 2010, 20:51:34 PM
vihi = vikingshill

orkar inte skriva fler...


Är inte Skåg (Skånska gården) mer använt...?

Citat från: Andy skrivet 04 mars 2010, 14:01:13 PM
Dessa har jag stött på i jobbet, men känns inte igen av SLs reseplanerare:

BOKH, Telegramvägen (tidigare Boo kommunalhus)


Man nämner det väl Telg numera? (Som reseplaneraren känner igen)


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 04 mars 2010, 16:26:02 PM
Är inte Skåg (Skånska gården) mer använt...?


Den har jag aldrig stött på. VIHI har i alla fall varit Vikingshill (alltså Skånska gården) sedan urminnes tider, medan TEÖV ärändhållplats sommartid.

Karsten

Citat från: Andy skrivet 04 mars 2010, 14:01:13 PM

BOKH, Telegramvägen (tidigare Boo kommunalhus)


Nästan, BKOH var det när hållplatsen hette Boo kommunalhus.

Fredde

Citat från: Karsten skrivet 04 mars 2010, 21:28:23 PM

Den har jag aldrig stött på. VIHI har i alla fall varit Vikingshill (alltså Skånska gården) sedan urminnes tider, medan TEÖV ärändhållplats sommartid.

Varför ska man ha/använda en förkortning (VIHI) på något som inte är en hållplats utan ett område? Har svårt att köpa det då det är vilseledande...

TEÖV är ju en specifik hållplats precis som KUNÄ (Kummelnäs).


Börje

Citat från: Fredde_J skrivet 04 mars 2010, 22:12:55 PM
Varför ska man ha/använda en förkortning (VIHI) på något som inte är en hållplats utan ett område? Har svårt att köpa det då det är vilseledande...

TEÖV är ju en specifik hållplats precis som KUNÄ (Kummelnäs).


För att det alltid har varit så?  ;) Jag har heller aldrig sett SKÅG tidigare, men det är uppenbarligen det som funkar i reseplaneraren.

Ett annat exempel från "vårt" trafikområde är HÄHA. Men nu är det visst ÖSTV som funkar i reseplaneraren.

Karsten

Citat från: Börje skrivet 04 mars 2010, 22:37:58 PM
För att det alltid har varit så?  ;) Jag har heller aldrig sett SKÅG tidigare, men det är uppenbarligen det som funkar i reseplaneraren.

Ett annat exempel från "vårt" trafikområde är HÄHA. Men nu är det visst ÖSTV som funkar i reseplaneraren.


Även TAUD borde tillhöra denna kategori.

Fredde


Fredde

Citat från: Börje skrivet 04 mars 2010, 22:37:58 PM
För att det alltid har varit så?  ;) Jag har heller aldrig sett SKÅG tidigare, men det är uppenbarligen det som funkar i reseplaneraren.

Ett annat exempel från "vårt" trafikområde är HÄHA. Men nu är det visst ÖSTV som funkar i reseplaneraren.


Haha! ;D

Mig veterligen går man från "Områdesbeteckningar" till förmån för "Hållplatsbeteckningar"...


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 04 mars 2010, 22:49:33 PM
Du menar STRV? ::)



Tydligen. ;) Det är svårare att hålla sig uppdaterad på alla förkortningar nu för tiden. Swebus har nämligen den goda smaken att skriva ut deflesta ord i klartext, till skillnad från det bussbolag (och den huvudman) med spårvägshistoria.