Huvudmeny

Mackar med gamla pumpar?

Startat av Niklas Bygdestam, 25 augusti 2007, 14:35:25 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Det verkar vara en hel del här på Buss Snack som gillar gamla mackar :D

Tyvärr får man acceptera att fler och fler av de kvarvarande äldre mackarna försvinner. Fram tills för bara ett par år sedan fanns en riktigt gammal mack här i Uppsala. Den låg vid gamla Rikstretton vid Flottsundsbron som var den yttersta delen av Uppsala ute i Sunnersta. Tyvärr las den ned för kanske 2-3 år sedan. Trots det ser man att det har varit en mack men charmen är tyvärr borta. I Gamla Uppsala har nyligen en liten trevlig mack just rivits tyvärr. Den låg lagom vid Vattholmavägen. Jag förstår att den här utvecklingen gäller över hela Sverige tyvärr och man får passa på att njuta av de som finns kvar trots allt

Men nu till min fråga. Kan det finnas någon gammal mack i drift med gamla pumpar? Med gamla pumpar menar jag att de åtminstone ska vara en sorts pumpar med rullsiffror och inte moderna siffror av digitalt snitt. Kan det finnas någon kvar som fortfarande har galma pumpar kvar som är i full drift och där man än idag kan tanka sin bil i en gammaldags pump med rullsiffror?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Tips: Åk till Azorerna. Där får du din bil tankad av personalen från pumpar med just rullande siffror!  :D
Kan inte gå händelserna i förväg, men bilder på pyttesmå mackar på Azorerna kommer senare. Dock inga närbilder på pumparna... tyvärr.

Axel

Jag såg idag två såna pumpar, märkta BP tror jag. De stog vid en bondgård och såg ut att kunna fungera.
Jag såg också två hållplatser, med Skaraborgs Länstrafiks tavlor.
Nunnered stod det på den, och linje 341 (eller var det 541)

Var båda antikviteter???

Närmaste större ort var Bjurbäck, men det ligger ju i Jönköpings län.

Sundås

Det finns ju en och annan gammal mack på bild här:

http://www.hatoil.com/

http://www.zlattes.com/

Det är bara att ut och leta och se om de finns kvar ;)

Länkarna rekommenderas varmt, riktigt trevligt att se vad som finns och funnits utefter vägarna. :)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

homer

I stort sett samtliga sjömackar har gamla pumpar med rullsiffror
anledningen ska vara att de nya inte klarar av fukten som är på sjön

David M

Många av mackarna på Zlattes hemsida har gått hädan sedan sidorna gjordes. Ishults mack vid gamla Riksfyran i Småland är sedan några år tillbaka död och begraven. Ägaren sålde glass det sista året, men det gick sig inte för det. Västertryserums lanthandel är även den sorgeligt död och begraven. Jag gissar att knappt någon med undantag för en-två-tre stycken av de mackarna och lanthandlarna som listas fortfarande är i funktion som mack. Och de har definitivt någorlunda moderna pumpar.