Bussbolaget glömde köra nattrafik

Startat av RoggaBoy, 08 januari 2010, 15:03:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kurre

Beör visst visst hur en enskild förare skall arbeta, för tar man då trafikeringskalendern och tittar så framgår det att det är en tisdag som går som  en fredag, vilket innebär att planeraren får lägga till fredagstjänster på aktuell dag vilket innebär att driften och föraren får "rätt" tjänst, så kör man igen jul, nyår och alla andra konstiga dagar på en gång

BH

Man kan väl bara helt enkelt konstatera att det finns olika sätt att hantera specialdagar på. Bara för att man gör på ett visst sätt på ett bolag behöver ju inte det vara det enda rätta.

JDS

Citat från: BH skrivet 13 januari 2010, 13:17:18 PM
Man kan väl bara helt enkelt konstatera att det finns olika sätt att hantera specialdagar på. Bara för att man gör på ett visst sätt på ett bolag behöver ju inte det vara det enda rätta.

SL:s sätt är alltid rätt! Ett gammalt djungelordspråk som dessutom rimmar. Det var mycket konstigt med gamla SL men just tjänstgöringslistor och turlistor och liknande var det ordning på!

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 januari 2010, 16:53:48 PM
Hur man nu väljer att göra specialdagarna, på ett eller annat sätt har ju ingen som helst betydelse, om man glömmer att göra dom.....

Och hur många har inte gjort den tabben?  Det brukar uppdagas när personalplaneraren hör av sig....

Det vanliga på "gamla SL" var väl att fredagstjänster och d:o turlistor gällde en sådan dag, så planeringsinsatsen var väl i princip begränsad till att konstatera detta, samt fixa till eventuella kortnätter och annat som uppkom i de ordinarie grupperna och bemanna vakanta tjänster? Majoriteten av personalen förväntar sig intuitivt gula (eller någon annan konstig färg) tur- och tjänstgöringslistor en sådan dag så om man hade lagt ut vanliga vita hade nog många omedelbart protesterat! I varje fall förefaller det ytterst osannolikt att INGEN skulle ha sagt till inom typ en timme!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 13 januari 2010, 17:08:26 PM
Det vanliga på "gamla SL" var väl att fredagstjänster och d:o turlistor gällde en sådan dag, så planeringsinsatsen var väl i princip begränsad till att konstatera detta, samt fixa till eventuella kortnätter och annat som uppkom i de ordinarie grupperna och bemanna vakanta tjänster? Majoriteten av personalen förväntar sig intuitivt gula (eller någon annan konstig färg) tur- och tjänstgöringslistor en sådan dag så om man hade lagt ut vanliga vita hade nog många omedelbart protesterat! I varje fall förefaller det ytterst osannolikt att INGEN skulle ha sagt till inom typ en timme!

Har inte Nobina alla möjliga färger på specarna under "uddadagarna" (fre-sön) också? I Umeå var det vitt mån-tors men gult, blått och rött övriga dagar. I Uppsala finns det dessutom gröna specar.

RoTe

Citat från: Ersa skrivet 13 januari 2010, 17:29:01 PM
Har inte Nobina alla möjliga färger på specarna under "uddadagarna" (fre-sön) också? I Umeå var det vitt mån-tors men gult, blått och rött övriga dagar. I Uppsala finns det dessutom gröna specar.

I Tierp och Österbybruk används bara vita specar. Där anser man att man kan se på tjänstens siffror vad det är för något.  ;)

Axel

På den tiden jag hade mest insyn i personalplanering, 1970-talet, hade SJ billinjegrupp noggrant uträknade listor.
Alla vakter fanns med och tiden för varje vakt multiplicerades med fem om det var en VuL-vakt. Summeringen gav veckoarbetstiden, efter division med antalet veckor alterneringen omfattade.

Vissa vakter som VeSoH räknades upp med någon tiondel, 1,1 eller så. SoHfSoH förekom inte så ofta, men fick omräkningsfaktorn 0,1 eller så. Jag antar att dessa faktorer fanns i någon tabell någonstans, som billinjegruppens kontor fick från centralförvaltningen.
Alla härliga förkortningar, VfSoH, DudeH  :D

På detta sätt blev ingen helg bortglömd. Och ingen fick övertid.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Axel skrivet 13 januari 2010, 20:31:56 PM
På den tiden jag hade mest insyn i personalplanering, 1970-talet, hade SJ billinjegrupp noggrant uträknade listor.
Alla vakter fanns med och tiden för varje vakt multiplicerades med fem om det var en VuL-vakt. Summeringen gav veckoarbetstiden, efter division med antalet veckor alterneringen omfattade.

Vissa vakter som VeSoH räknades upp med någon tiondel, 1,1 eller så. SoHfSoH förekom inte så ofta, men fick omräkningsfaktorn 0,1 eller så. Jag antar att dessa faktorer fanns i någon tabell någonstans, som billinjegruppens kontor fick från centralförvaltningen.
Alla härliga förkortningar, VfSoH, DudeH  :D

På detta sätt blev ingen helg bortglömd. Och ingen fick övertid.

Det fungerade på den tiden man körde trafiken efter en stelbent helgnyckel. Trettondagsafton blev enligt den tidens definition VfSoH, alltså en vanlig lördag. Att resandeströmmen inte alls såg ut så på trettondagsafton brydde man sig inte särskilt mycket om. Folk fick väl åka när bussarna gick, inte när de bodde gå.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

AO