Bussbolaget glömde köra nattrafik

Startat av RoggaBoy, 08 januari 2010, 15:03:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


76

83 inställda avgångar. Vad ligger vitet på för en inställd tur? Borde bli en saftig summa pengar att betala.

RoggaBoy

#2
Citat från: 76 skrivet 08 januari 2010, 18:48:01 PM
83 inställda avgångar. Vad ligger vitet på för en inställd tur? Borde bli en saftig summa pengar att betala.

Enligt en kommentar sägs detta:
"Har för mig att entreprenören får vite på 4000kr per inställd tur detta blir 332.000kr"

Edit. Enligt X-trafik är det 1000kr per inställd tur i vite.

Börje

Jösses...  ::)

Visst kan man väl hålla med Schneider (även om det alltid ser löjligt ut att skylla på sina underställda) om att det är klantigt av planeraren att glömma lägga in helgtrafik på natten. Men jag undrar mest hur personalplaneringen kan missa att uppmärksamma att det helt plötsligt inte behövs en massa nattpersonal natt mot en helgdag...?

Cero

Man kan ju tycka att kontorspersonalen borde inse att det är helgdag på onsdagen när de går hem på tisdagen. De flesta 9-5:are slutar har ju någon form av halvdag 5/1 just pga att 6/1 är helgdag. Antar att det är likadant i Gävle. Trettondagen är ju knappast något nytt fenomen.


RoTe


jocke

– Någon nämnde att det var hundratals resenärer som väntade på bussen, men det ställer jag mig väldigt tvivlande till. Det brukar inte vara så många ute på trettondagsafton, men hur många det var återstår att se när vi får en samlad bild, säger Hans Schneider.

Vad lever han i för värld? Så fort de är röd dag är halva stan ute o festar. Skulle inte säg 300 pers ens åka med dessa 73 turer kanske man kan börja ifrågasätta nattrafiken överhuvud taget.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

RoggaBoy

Citat från: jocke skrivet 09 januari 2010, 12:51:40 PM
– Någon nämnde att det var hundratals resenärer som väntade på bussen, men det ställer jag mig väldigt tvivlande till. Det brukar inte vara så många ute på trettondagsafton, men hur många det var återstår att se när vi får en samlad bild, säger Hans Schneider.

Vad lever han i för värld? Så fort de är röd dag är halva stan ute o festar. Skulle inte säg 300 pers ens åka med dessa 73 turer kanske man kan börja ifrågasätta nattrafiken överhuvud taget.

83 turer...

RoTe

Citat från: jocke skrivet 09 januari 2010, 12:51:40 PM

Vad lever han i för värld? Så fort de är röd dag är halva stan ute o festar. Skulle inte säg 300 pers ens åka med dessa 73 turer kanske man kan börja ifrågasätta nattrafiken överhuvud taget.

Lever kvar i Tierp kanske?

Buss-Anders

Det är väl inte helt ovanligt att timanställda sätts in på aftnar om det finns sådana så det räcker.
De är ju billigare och de kan inte ta direktkomp ....eller vad det nu heter som de fast anställda kan.
Så har jag fått det mig förklarat av en fast anställd.
Men det där med direktkomp skulle jag vilja veta mer om.

mvh
Buss-Anders

Anders Noren

Citat från: jocke skrivet 09 januari 2010, 12:51:40 PM
– Någon nämnde att det var hundratals resenärer som väntade på bussen, men det ställer jag mig väldigt tvivlande till. Det brukar inte vara så många ute på trettondagsafton, men hur många det var återstår att se när vi får en samlad bild, säger Hans Schneider.

Vad lever han i för värld? Så fort de är röd dag är halva stan ute o festar. Skulle inte säg 300 pers ens åka med dessa 73 turer kanske man kan börja ifrågasätta nattrafiken överhuvud taget.

För 10 år sedan var trettondagsafton definitivt en stor krogkväll i Gävle. Det kanske har ändrats sedan dess, men jag tvivlar. Det kalla vädret kan i och för sig ha avhållit en del från att ge sig ut över huvud taget.

Anders

RoggaBoy

Citat från: Anders Noren skrivet 09 januari 2010, 19:07:37 PM
För 10 år sedan var trettondagsafton definitivt en stor krogkväll i Gävle. Det kanske har ändrats sedan dess, men jag tvivlar. Det kalla vädret kan i och för sig ha avhållit en del från att ge sig ut över huvud taget.

Anders

Var i Gävle den aktuella dagen, och hade tänkt gå ut men valde att stanna inne pga kylan å så, vilket var tur när man bodde vid Korsnäs. En bit att gå/åka taxi.

Greger Larsson

Jo Lars, förståeligt kan det vara att det missas när det läggs in schemaplaneringen, kanske månadstal i förväg.
Däremot tycker jag att det verkar helt makalöst att det inte uppdagas när dagen närmar sig s a s, åtminstone förarna borde väl reagera på att "ska vi alla vara lediga i kväll/natt?" För om inte annat så är det ju kunder som frågar om nattbussarna går denna natt? Eller är det så vattentäta skott mellan planerare/trafikledning/förare att inga frågor/funderingar sinsemellan förekommer?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 09 januari 2010, 22:25:26 PM
Jo Lars, förståeligt kan det vara att det missas när det läggs in schemaplaneringen, kanske månadstal i förväg.
Däremot tycker jag att det verkar helt makalöst att det inte uppdagas när dagen närmar sig s a s, åtminstone förarna borde väl reagera på att "ska vi alla vara lediga i kväll/natt?" För om inte annat så är det ju kunder som frågar om nattbussarna går denna natt? Eller är det så vattentäta skott mellan planerare/trafikledning/förare att inga frågor/funderingar sinsemellan förekommer?

Precis min reaktion också. Som helgplanerare vid SJ under många år så hände det att jag gjorde misstag om än inte så stora att jag glömde all nattrafik. Men det var alltid någon förare eller trafikledare som upptäckte de misstagen på ett tidigt stadium.
Det värsta annars är ju om det är fel i planeringsunderlaget. Så tycks dock inte ha varit den här natten i Gävle även om det är lite oklart vad Nobina fick för svar när de frågade X-Trafiks upplysning om det skulle vara nattrafik. Verkar dock ha varit en rätt underlig ingång till X-Trafik för en operatör.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)