Bra och dåliga bussterminaler

Startat av Ersa, 06 januari 2010, 18:29:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 januari 2010, 21:29:44 PM
Att det är utrymmesbrist vissa regelbundet återkommande med dagens trafikupplägg är väl inget att tveka om. Att hitta en alternativ plats är heller inte det lättste. Men vad man kan göra för att förbättra situationen är
1. Flytta linje 1 och 8 till Allégatan. På köpet skulle man få snabbare omlopp på dessa linjer vilket kan användas till att minska förseningarna.
2. Ändra tidtabellerna så att det undviks att alla bussar är på Södra torget samtidigt.
3. Minska reglertiderna vid Södra torget.  På grund av dålig linjedragning står t ex bussarna på linje 7 och 9 där i 12 minuter.
Punkt 1 kan genomföras redan på måndag. Punkterna 2 och 3 inte förrän vid nästa tidtabellsändring i december.

Håller absolut med.

Det var egentligen lite av det där med reglertiderna jag menade när jag ifrågasatte om det verkligen är utrymmesbrist. Det står för ofta för många bussar där, helt enkelt, alternativt man kan konstatera att det alltid är utrymmesbrist, inte bara under högtrafiktimmarna. Skulle man under kvällar och helger "flytta isär" linje 1, 2 och 8, helst genom att flytta linje 8 runt 15 minuter i tidtabellen skulle man inte bara vinna mer plats på Södra Torget utan även på köpet få kvartstrafik mot Resecentrum-Norrby-Byttorp (30-minuterstrafik på linje 2 och 8 skulle komplettera varandra istället för att som idag gå samtidigt) vilket skulle vara väldigt uppskattat och samma effekt mot Sjukhuset de tider linje 1 kör 30-minuterstrafik. Under högtrafiktimmarna på vardagar ska ändå inte bussarna ha några tider att vänta in på "torget"/Allégatan oavsett, så där ska det inte spela någon roll.

Räknar man lite på det, för min del visserligen lite amatörmässigt men ändå, kan man konstatera att med det upplägget skulle det inte krävas så mycket plats på Allégatan för att flytta linje 1 och 8, eventuellt även 2, dit, eftersom de tider de linjerna har långa reglertider där inte skulle inträffa samtidigt. Men jag är som sagt bara amatör i sammanhanget och kan naturligtvis ha missat något, men jag tycker ändå handlingsförlamningen när det gäller "torget" är påtaglig.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 08 januari 2010, 10:47:44 AM
Håller absolut med.

Det var egentligen lite av det där med reglertiderna jag menade när jag ifrågasatte om det verkligen är utrymmesbrist. Det står för ofta för många bussar där, helt enkelt, alternativt man kan konstatera att det alltid är utrymmesbrist, inte bara under högtrafiktimmarna. Skulle man under kvällar och helger "flytta isär" linje 1, 2 och 8, helst genom att flytta linje 8 runt 15 minuter i tidtabellen skulle man inte bara vinna mer plats på Södra Torget utan även på köpet få kvartstrafik mot Resecentrum-Norrby-Byttorp (30-minuterstrafik på linje 2 och 8 skulle komplettera varandra istället för att som idag gå samtidigt) vilket skulle vara väldigt uppskattat och samma effekt mot Sjukhuset de tider linje 1 kör 30-minuterstrafik. Under högtrafiktimmarna på vardagar ska ändå inte bussarna ha några tider att vänta in på "torget"/Allégatan oavsett, så där ska det inte spela någon roll.

Räknar man lite på det, för min del visserligen lite amatörmässigt men ändå, kan man konstatera att med det upplägget skulle det inte krävas så mycket plats på Allégatan för att flytta linje 1 och 8, eventuellt även 2, dit, eftersom de tider de linjerna har långa reglertider där inte skulle inträffa samtidigt. Men jag är som sagt bara amatör i sammanhanget och kan naturligtvis ha missat något, men jag tycker ändå handlingsförlamningen när det gäller "torget" är påtaglig.


Det man förlorar är ju bytesmöjligheterna vid Södra torget till olika linjer. Men frågan är om det är värt allt det kaos som det blir nu.
När det gäller linje 1 har 7,5-minuterstrafik en stor del av dagen så måste det finnas minst två hållplatslägen, helst tre, på Allégatan i varje riktning. Detta borde dock inte vara något större problem.
Reglertider vid Södra torget förekommer även dagtid. Linjerna 7 och 9 har redan nämnts. Linje 3 har 6 minuter i riktning Ishallen. Linje 1 kan också få upp till 5 minuters reglertid om bussen är tidig. Övriga linjer har ofta 2-3 minuters reglertid.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Nu är det några år sen jag körde stadsbuss i Borås men jag har fått för mig att problemen blev värre med det nya linjenätet än det vi hade förut. För resenärer har det väl blivit sämre nu när man måste gå längs med hela Viskan om man vill byta från stads till förortsbussar.. Visst hade vi en del regler tid förr oxå men bytena funkade bättre förut..Att linje 9 och 7 står länge på torgen beror väl på idiotin att köra via ICA Maxi . Hur många nya resenärer har det blivit för att bussarna kör runt så?? Är det inte till och med så att de som skall till Hedvigsborg har fått det betydligt sämre??

Man kan ju bara konstatera att inga politiker våga ta tag i detta problem lika illa är det ju med Allegatan så länge det ska vara biltrafik på den gatan. Stäng av Allegatan för allt utom bussar gör mer bussgator och antingen stäng av gatan utanför högskolan eller gör den till vanlig gata för bussar så bussen kan komma fram snabbare än vad du går..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 11:43:42 AM
Nu är det några år sen jag körde stadsbuss i Borås men jag har fått för mig att problemen blev värre med det nya linjenätet än det vi hade förut. För resenärer har det väl blivit sämre nu när man måste gå längs med hela Viskan om man vill byta från stads till förortsbussar.. Visst hade vi en del regler tid förr oxå men bytena funkade bättre förut..Att linje 9 och 7 står länge på torgen beror väl på idiotin att köra via ICA Maxi . Hur många nya resenärer har det blivit för att bussarna kör runt så?? Är det inte till och med så att de som skall till Hedvigsborg har fått det betydligt sämre??

Mycket av problemen tror jag också beror på att många fler bussar numera startar åt fel håll. Men det beror också mycket på att Strandgatan inte finns kvar och att det hade inneburit mycket mer svängande att starta många stadslinjer norrut där linjerna mot Strandgatan startade förr i världen. Numera startar ju linje 1 och 8 mot Sjukhuset söderut och vände ett tag på torget för att komma upp på Åsbogatan, men det har senare ändrats till att köra Bryggaregatan-Fabriksgatan-Arlagatan-Åsbogatan. Två trafikljus och en rondell längre körtid till Sjukhuset alltså. Men det finns bara en tillräckligt lång plattform på Södra Torget för att klara linje 1 och 8 i högtrafik så det går inte att göra något annat än att använda både norrgående och södergående sidor av den. Att starta alla bussar på linje 1 och 8 norrut på "torget" skulle kräva en del ombyggnader.

Problemen med linje 7/9 fanns även innan svängen till ICA Maxi infördes. Mycket av problemen kommer av de gamla klassiska problemen med cirkulära linjer i stadstrafik. Det finns helt enkelt ingen självklar plats att lägga in reglertid och när man väl gör det någonstans blir hela trafikupplägget så otroligt fånigt så det nästan ser pinsamt ut, oavsett om det blir 10 minuter vid Storängen eller vid Södra Torget, men Södra Torget blev det minst dåliga för resenärerna. Det gamla upplägget "öglan" var bättre på det viset eftersom man kunde lägga in reglertid åtminstone i ena änden, vid Hedvigsborg, utan att det drabbade några resenärer som skulle fortsätta längs linjen. Dock krävde det upplägget fler bussar enligt vad jag förstått.

De som ska Hedvigsborg-centrum har nu i några fall fått betydligt kortare restid eftersom man slipper åka via Kristineberg varannan tur.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 08 januari 2010, 11:43:42 AM
Nu är det några år sen jag körde stadsbuss i Borås men jag har fått för mig att problemen blev värre med det nya linjenätet än det vi hade förut. För resenärer har det väl blivit sämre nu när man måste gå längs med hela Viskan om man vill byta från stads till förortsbussar.. Visst hade vi en del regler tid förr oxå men bytena funkade bättre förut..Att linje 9 och 7 står länge på torgen beror väl på idiotin att köra via ICA Maxi . Hur många nya resenärer har det blivit för att bussarna kör runt så?? Är det inte till och med så att de som skall till Hedvigsborg har fått det betydligt sämre??


Nej, det har att göra med att linjerna 7 och 9 är ringlinjer i båda ändar. Det går alltså inte att tidsreglera vid vändhållplatsen. Icke desto mindre försökte man detta när Framtidstrafiken var ny, men att stå och vänta vid Storängen i 15 minuter var ju ingen höjdare med folk i bussen. Svängen via ICA Maxi medverkar snarare till att förkorta regleringstiden och det är resande till/från Kristineberg-Dammsvedjan som mest drabbas av detta. Resande till/från Helsingborg drabbas inte alls om de åker vanliga vägen.
Det blev från början något bättre i och med Framtidstrafiken sommaren 2004. Då var det korta regleringstider vid Södra torget, men dessa ökade sedan igen då resenärerna tyckte att bussarna skulle gå på utsatt tid från Södra torget. Nu har man på sistone åter minskat tiderna på t ex linje 6 i riktning Hulta. Men det går att göra mer.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

RoggaBoy

Citat från: Ersa skrivet 06 januari 2010, 18:29:46 PM
Bygger man en bussterminal så dumt som man gjort i Stockholm är det bäddat för skador både på bussar samt på terminalens innerväggar. Jag skulle föredra bussar bredvid varandra i 45 graders vinkel, med en infart och en utfart, som i t.ex Umeå och Östersund.

Härnösands kommun frågade bussbolagen hur dom skulle vilja ha det när deras nya Resecentrum skulle byggas. Dom ville ha som tex Umeå och Östersund. Kommunen gick inte med på det, men nu är dom tvingade till det istället, och inga pengar från EU som man hade hoppats på får man heller. man kan undra varför man då inte lyssnade på dom man frågade, fast de gör man väl inte annars heller, men grannstäderna Övik och Sundsvall har ju inte direkt några bättre terminaler.

Greger Larsson

Citat från: RoggaBoy skrivet 08 januari 2010, 15:06:52 PM
Härnösands kommun frågade bussbolagen hur dom skulle vilja ha det när deras nya Resecentrum skulle byggas. Dom ville ha som tex Umeå och Östersund. Kommunen gick inte med på det, men nu är dom tvingade till det istället, och inga pengar från EU som man hade hoppats på får man heller. man kan undra varför man då inte lyssnade på dom man frågade, fast de gör man väl inte annars heller, men grannstäderna Övik och Sundsvall har ju inte direkt några bättre terminaler.

Ö-viks nya resecentrum byggs väl för fullt? Verkar bli något slags dockningsterminal enligt de skisser som visats.


bisquit

Bästa terminalen är Lillestrøm i Norge.. 2,5mil ifrån Oslo..
För att komma in på terminal området krävs en transponder i vindrutan. Sen så är det ramper/gater. Kameraövervakade. Så att när en buss anländer sin gate. Så syns en destinationsskylt om avgångstid och när det är dags så blinkar den till. För att komma ut till bussen så krävs det att dörrarna ifrån väntsalen låses upp och det är dörr vid varje gate. Sen så när bussen skall avgå, så tänds en tv-skärm och föraren har full uppsikt bakom bussen och kan avgå..  För att byta ifrån buss till tåg. Så måste man gå 200meter inomhus och upp på nån av perrongerna....

Martin Maltkvist

Minnas vill jag göra att det är krav på backkamera för Nyköpings busstation(länstrafikdelen). Detta då ett mindre antal 26xx-bussar försedda med kamera var vikta åt just Nyköping med hänsyn till utrustningskravet, idag bör denna planering vara betydelselös då i princip alla regionbussar har kamera. Återigen till Eskilstuna vill jag tillägga att det där finns/fanns skärmar uppsatta till gagn för herr chaffis. Lång tid har gått sedan mitt senaste besök där så någon annan får gärna berätta hur det står till med monitorerna.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Bengt Jönsson

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 januari 2010, 19:55:30 PM
Fast därmed är väl ämnet uttömt.  :D
Möjligen kan Skövde samt Nisse i Göteborg platsa in också som bra. Annars kommer jag inte på någon.


"Nisse" i Göteborg vilken känns som en levande mötesplats!  :D
Folkliv och alla servicefunktioner man kan tänka sig!

Jönköping för att det är nära och "sömlöst" till tåg

/B

Jan

Den som troligtvis invgdes sist är den som öppnade i Landskrona i november. Den som tagit fram denna har nog inte haft koll vad som behövdes. Den är mindre än den gamla och ett blåshåll till allas förskräckelse. Den ända fördelen som finns är att färjan och bussen är tillsammans nu.
I branschen 37 år

Blue

Personligen så gillar jag alla bussterminaler som har platser för charterbussar så att man inte behöver stanna mitt i gatan för att hämta gäster som envisas med att vilja gå på vid "busstationen" för det har dom alltid gjort.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Stefan P

Hej

De två bästa i mitt tycke är väl Norrtälje busstation, gott om utrymme och ett trafikljus som slår om till grönt på en gång när man skall åka därifrån.

Dåliga ex. Uppsala. Hallstavik, Arboga, Hallsberg.

mvh Stefan P

RoTe

Citat från: Stefan P skrivet 01 februari 2010, 18:12:23 PM
Hej

De två bästa i mitt tycke är väl Norrtälje busstation, gott om utrymme och ett trafikljus som slår om till grönt på en gång när man skall åka därifrån.

Dåliga ex. Uppsala. Hallstavik, Arboga, Hallsberg.

mvh Stefan P

Undrar när Uppsala får prio på ljuset... Mitt rekord är att vänta 4½minut på att få komma ut från stationen i Uppsala. Vi var 11 bussar som skulle ut samtidigt då.  ::)

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 02 februari 2010, 01:37:57 AM
Undrar när Uppsala får prio på ljuset... Mitt rekord är att vänta 4½minut på att få komma ut från stationen i Uppsala. Vi var 11 bussar som skulle ut samtidigt då.  ::)

Alla bussar på alla GUB- och UL-linjer borde få prio på alla trafikljus längsmed hela Kungsgatan!