Bra och dåliga bussterminaler

Startat av Ersa, 06 januari 2010, 18:29:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

buskörare

Arboga är riktigt illa, man kör in i fickor som man sen måste backa ut från. Ropsten är inte speciellt bra den heller med folk som springer fram och tillbaka framför och mellan bussarna. Men den ska enligt uppgift byggas om. Nån gång.

RoTe

Uppsalas C hållplatser måste vara det sämsta nybygget? Folk springer på alla håll och kanter runt bussarna. Stor risk att sopa ner någon med överhänget som kommer farande då vi måste göra 90 grader vänstersväng in. Dessutom så pass skarp sväng att man helst släpper luften ur löpaxeln på boggievagnarna som inte styr. Sedan är utfarten till Kungsgatan en total misär.

Carl W

Citat från: bussfan skrivet 07 januari 2010, 08:41:04 AM
karlstad ombyggd 2008 eller 2009 o det e 5 min gångtid mellan tåg o busstationerna o vid tåg stationen finns det hållplats

På fem minuter går man 400 meter.

lil-sis

Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2010, 14:39:06 PM
Uppsalas C hållplatser måste vara det sämsta nybygget? Folk springer på alla håll och kanter runt bussarna. Stor risk att sopa ner någon med överhänget som kommer farande då vi måste göra 90 grader vänstersväng in. Dessutom så pass skarp sväng att man helst släpper luften ur löpaxeln på boggievagnarna som inte styr. Sedan är utfarten till Kungsgatan en total misär.

Stationen är ett skämt, det blir dåligt hur man än gör där. Och så hjälper ju byggtrafiken till också... (nej det är inte deras fel men ibland är somliga förare väldigt osmidiga). Har hört från en gångtrafikant att någon räknat ut att bussarna i snitt ska spendera 7 sekunder på stationen. Jomenvisst. Och så är i ivägen för varandra hela tiden också. Nä blä.

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 07 januari 2010, 14:39:06 PM
Uppsalas C hållplatser måste vara det sämsta nybygget? Folk springer på alla håll och kanter runt bussarna. Stor risk att sopa ner någon med överhänget som kommer farande då vi måste göra 90 grader vänstersväng in. Dessutom så pass skarp sväng att man helst släpper luften ur löpaxeln på boggievagnarna som inte styr. Sedan är utfarten till Kungsgatan en total misär.

Ja, det är knappt man vågar köra SwEx-vagnarna genom UL-hållplatserna då den vanliga vägen råkar vara blockerad. Det känns som om man ska riva med sig stolpar, folk och cyklar med bakänden samtidigt som man oroar sig att slå sönder nedre delen av det främre högra hörnet mot trottoarkanten pga utrymmesbrist.

yngrot

Borås har en av de sämre Södra Torget där folk springer hur som helst mellan bussarna och busstrafiken är tät... Det händer tillbud väldigt ofta och några svåra olyckor oxå.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: yngrot skrivet 07 januari 2010, 20:07:12 PM
Borås har en av de sämre Södra Torget där folk springer hur som helst mellan bussarna och busstrafiken är tät... Det händer tillbud väldigt ofta och några svåra olyckor oxå.

Det intressanta i det fallet är att det råder någon handlingsförlamning sedan väldigt många år tillbaka. Enda förändringen av vikt var väl när några regionallinjer flyttades fram några 100 meter längs Viskan i somras. Plus i viss mån beslutet att inte vända linjerna som startar åt fel håll (linje 1 och 8 östlig riktning) på själva torget utan istället genom att svänga på gatorna runtomkring.

Men att ta tag i de stora frågorna som t ex om det verkligen är utrymmesbrist och om i så fall bussterminalen verkligen måste ligga där, det verkar vara svårare att få gjort.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 07 januari 2010, 20:38:31 PM
Det intressanta i det fallet är att det råder någon handlingsförlamning sedan väldigt många år tillbaka. Enda förändringen av vikt var väl när några regionallinjer flyttades fram några 100 meter längs Viskan i somras. Plus i viss mån beslutet att inte vända linjerna som startar åt fel håll (linje 1 och 8 östlig riktning) på själva torget utan istället genom att svänga på gatorna runtomkring.

Men att ta tag i de stora frågorna som t ex om det verkligen är utrymmesbrist och om i så fall bussterminalen verkligen måste ligga där, det verkar vara svårare att få gjort.


Att det är utrymmesbrist vissa regelbundet återkommande med dagens trafikupplägg är väl inget att tveka om. Att hitta en alternativ plats är heller inte det lättste. Men vad man kan göra för att förbättra situationen är
1. Flytta linje 1 och 8 till Allégatan. På köpet skulle man få snabbare omlopp på dessa linjer vilket kan användas till att minska förseningarna.
2. Ändra tidtabellerna så att det undviks att alla bussar är på Södra torget samtidigt.
3. Minska reglertiderna vid Södra torget.  På grund av dålig linjedragning står t ex bussarna på linje 7 och 9 där i 12 minuter.
Punkt 1 kan genomföras redan på måndag. Punkterna 2 och 3 inte förrän vid nästa tidtabellsändring i december.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Stefan K

Halmstad och Halland är på flera sätt ett skräckexempel, av flera skäl, nedan lite skäl och förslag;
1 Man delar upp tåg, regionbuss (landsvägsbuss) och stadsbuss på ett onödigt delat sätt.
2 Man har ju haft tid på sig nu att bygga en gemensam terminal vid Halmstad C.
3 Man skulle också kunna bygga upp en andra terminal vid f.d. Halmstad norra, för bättre busstrafik mot västra delarna av staden.
4 Hallandstrafiken behöver integrera tåg och buss på ett mycket bättre sätt!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan K skrivet 07 januari 2010, 22:25:23 PM
Halmstad och Halland är på flera sätt ett skräckexempel, av flera skäl, nedan lite skäl och förslag;
1 Man delar upp tåg, regionbuss (landsvägsbuss) och stadsbuss på ett onödigt delat sätt.
2 Man har ju haft tid på sig nu att bygga en gemensam terminal vid Halmstad C.
3 Man skulle också kunna bygga upp en andra terminal vid f.d. Halmstad norra, för bättre busstrafik mot västra delarna av staden.
4 Hallandstrafiken behöver integrera tåg och buss på ett mycket bättre sätt!

Halmstad är dåligt men i Varberg och Kungsbacka fungerar det ju i varje fall hyfsat. Falkenberg och Laholm är som det är med stationerna långt från centrum men med bussterminalerna vid de gamla stationerna i centrum. I Falkenberg och Laholm är tåg- och busstrafik hyfsat integrerad. I Varberg är den bra integrerad. I Kungsbacka är det mest Västtrafiks ansvar men det är ju väl integrerat med pendeltågen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christer K

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2010, 13:30:57 PM
Arboga är riktigt illa, man kör in i fickor som man sen måste backa ut från. Ropsten är inte speciellt bra den heller med folk som springer fram och tillbaka framför och mellan bussarna. Men den ska enligt uppgift byggas om. Nån gång.
Så illa är den inte, att folk springer framför bussarna förstår jag dåliga skyltar som visar var bussen stannar. Men en bussterminal som är verklig dålig är Västerås. Expressbussar stannar med vänster sida mot trotarkanten så paxet måste gå runt och ställa sig ute i körbanan för att kliva på bussen. Visst detta är inne på området men är helt galet. Den första treminalen de byggde i Västerås fick aldrig öppnas, så man byggde om den till detta som är lika dåligt som den första  om inte sämre.

/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

buskörare

Citat från: Christer K skrivet 07 januari 2010, 22:46:50 PM
Så illa är den inte, att folk springer framför bussarna förstår jag dåliga skyltar som visar var bussen stannar. Men en bussterminal som är verklig dålig är Västerås. Expressbussar stannar med vänster sida mot trotarkanten så paxet måste gå runt och ställa sig ute i körbanan för att kliva på bussen. Visst detta är inne på området men är helt galet. Den första treminalen de byggde i Västerås fick aldrig öppnas, så man byggde om den till detta som är lika dåligt som den första  om inte sämre.

/ Christer K

Folk springer bakom bussarna också ibland. Och man ska absolut inte behöva backa en buss 15 m på en terminal utan inhägnad. Det tycker jag är usel planering.

Ersa

Citat från: Christer K skrivet 07 januari 2010, 22:46:50 PM
Men en bussterminal som är verklig dålig är Västerås. Expressbussar stannar med vänster sida mot trotarkanten så paxet måste gå runt och ställa sig ute i körbanan för att kliva på bussen. Visst detta är inne på området men är helt galet. Den första treminalen de byggde i Västerås fick aldrig öppnas, så man byggde om den till detta som är lika dåligt som den första  om inte sämre.

Första gången jag ankom Västerås med 888:an trodde jag seriöst att det var nåt skämt, eller en tillfällig avstängning som var orsaken till att man skulle stå så dumt till.

Axel

Citat från: groenis skrivet 06 januari 2010, 18:32:48 PMAnnars så uppskattar jag Resecentrum Jönköping

Jönköping?
Först kommer spår 2A mot Skaraborg, sedan stationshuset och spår 2B mot Nässjö, sedan bussfickorna, sedan krösatågens spår 1, sedan avstigningshållplatsen och till sist, jättelångt bort hållplatsen för de sena bussarna. Ingen lokaltrafik inom synhåll.

Jag tycker iallafall inte den är världens bästa resecentrum. Inte NET heller. Iallafall inte för passagare.

Däremot kommer jag inte på rak arm på någon som är bättre.

bussfan

Citat från: Carl W skrivet 07 januari 2010, 16:36:29 PM
På fem minuter går man 400 meter.

nu menade ja på ett ungefär när det gällde gång tiden ;)