Huvudmeny

Dålig stil

Startat av Mustman, 03 januari 2010, 23:35:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mustman

http://www.youtube.com/watch?v=hURtwlA_-fg

Jag vet att föraren i detta fall rullat från busshållplatsen, men jag tycker det är dålig stil att inte låta damen stiga på, när bussen än då står still
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Yujin Zhang

Förstår inte hur det är dålig stil av föraren? Han har redan lämnat hållplatsen? ???
En sak om vi snackar om dagens enda tur till Långbortistan, men en buss som går minst var 10e minut?

Nico


Ser inte heller något problem med detta. En av kommentarerna på Youtube täcker detta ganska bra.

"Föraren gör absolut inget fel... han har lämnat själva hållplatsen... kört fram en bit och påverkat kollektivtrafiksignalen..."

Det här har inget med att vara taskig eller så utan handlar normalt sett om praktisk nödvändighet... även om den enskilda trafikanten sällan uppfattar det på samma vis. Har man lämnat så har man lämnat... i annat fall kan man bli stående in i absurdum om man ska vara 'snäll' mot alla.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mustman

det är klart att man i alla lägen inte kan vara "snäll" men i detta fallet ser det ut som att en snabb dörröppning inte skulle göra något.... Men vad vet jag
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Möllers

hon borde knacka på dörren den gjorde aldrig damen hon eget fel han inte sog henne.
Annas var det förjälvigt tycker jag han inte släpte in henne.

groenis

Mustman
Det där kommer du få uppleva många gånger när du blir bussförare.

/Lennart

Ersa

Det är väl ändå ingen vinklinje som trafikerar en grusväg ute i Roslagsskogarna två ggr/vardag vi ser här? Det kommer nog en ny 69:a om några få minuter, och inte ser det ut att vara snöstorm heller så hon överlever nog.
Är man i storstaden ute i sista minuten och ser att tätortsbussen lämnat hållplatsen kan man inte börja kräva en massa saker. Folk som envist och egoistiskt hävdar sin rätt utan att se hela bilden (hållplatsområden, trafikljusrytmer osv) kommer det nog tyvärr alltid att finnas, och de kommer att fortsätta se till att alla andra skötsamma resenärer blir försenade pga deras nonchalans och misstag.
När dessa människor kommer in på Cityterminalen och tänker "buss som buss" blir det dock oftast konflikter när de inte kan/vill acceptera de mer flygplatsliknande reglerna som gäller för långfärdsbussar. T.ex att vara ute i god tid, och acceptera att man inte kan stoppa en långfärdsbuss som avgått även om man springer ikapp den ute på Kungsgatan och slår hårt på framdörren (jo, det har hänt mig).

Taunusch

Vem ska man anpassa sig efter? Den stora massan som kommer i tid eller den lilla klicken som kommer för sent? Inte mycket att orda om......

Ersa

Citat från: Stefan skrivet 04 januari 2010, 00:12:58 AM
Vem ska man anpassa sig efter? Den stora massan som kommer i tid eller den lilla klicken som kommer för sent? Inte mycket att orda om......

Det är ju dessutom så att om föraren på bilden öppnar dörren för damen, så hinner nästa eftersläntrare precis ikapp... och därefter nästa. När ska föraren dra gränsen? Så fort föraren drar gränsen och försöker komma iväg är det ju "dålig stil". När ska då bussen rulla? Som tätortsbussförare kan man ju stå kvar och snällt lasta på eftersläntrare efter eftersläntrare... medan förseningsminuterna snabbt tickar iväg och 1-2 andra bussar på samma linje hinner ikapp... men inte kan köra om pga att den första bussen i kön blockerar all trafik.

"Should I stay or should I go now?"

Inte undra på att spårvagnar är så avskydda av Stockholmare, då eftersläntrare inte kan stoppa dem i farten lika enkelt som en buss, och bilister inte kan kräva att de kan kasta sig in framför dem utan egna skador. 8)

Mustman

jag tycker att det är från fall till fall. Och i detta fall skulle det inte varit något problem. Visst i SL lands innerstads linjenät är det inget problem att ta nästa.  Har själv blivit från åkt med flera gånger, ofta när bussen fortfarande är kvar på hållplatsen, men har börjat blinka. Jag vet inte men det borde väll ändå vara kunden som ska betjänas, och om tidtabellen tillåter ska man väll hjälpa denne. Med långfärds bussar tycker jag saken är annorlunda, och där måste kunden ha mer framförhållning.
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

groenis

Mustman
Hur vet du att någon passagerare inte har markerat att de vill kliva av nästa HPL,
Öppnar föraren framdörren då öppnas även bakdörrarna helt automatiskt.
Jag tror att de flesta här som kör eller har kört linjetrafik kan berätta hur "struligt" det blir.

Men jag tror att det mesta kommer lösa sig den dagen du kör själv i lnjetrafik.

/Lennart

Nico


Instämmer nog med hr. Grönlund ovan... mycket handlar om praktiska realiteter.

Citat från: Mustman skrivet 04 januari 2010, 00:24:28 AMHar själv blivit från åkt med flera gånger, ofta när bussen fortfarande är kvar på hållplatsen, men har börjat blinka. Jag vet inte men det borde väll ändå vara kunden som ska betjänas, och om tidtabellen tillåter ska man väll hjälpa denne.

Grejen här är som sagt att har man lämnat och så att säga blinkat ut sig från hållplats så har man inte längre fokus på eftersläntrare i samma utsträckning som man istället koncentrerar sig på trafiken. Sen kan man oxå ställa till det en del i trafiken om det är trångt, vilket flera här redan har framhållit, dvs. att stannar man för en så kommer en till åsså ytterligare en osv. och snart så ligger man sen istället och frågan är om det ligger i någons intresse?

Sen har det som sagt inget med att vara taskig utan trafikanterna ombord har oxå de ett servicebehov och de ligger inte i deras intresse att bussen kanske blir sen i onödan till ev. anslutningar mm. Ungefär samma diskussion brukar poppa upp om varför bussar t.ex. inte väntar på sena tåg eller liknande. Man kan inte hålla in i absurdum och föraren är den som har helhetsbilden i dylika fall medan trafikanterna självklart ser primärt till sin egen vinning.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

JDS

Citat från: Mustman skrivet 04 januari 2010, 00:24:28 AM
jag tycker att det är från fall till fall. Och i detta fall skulle det inte varit något problem. Visst i SL lands innerstads linjenät är det inget problem att ta nästa.  Har själv blivit från åkt med flera gånger, ofta när bussen fortfarande är kvar på hållplatsen, men har börjat blinka. Jag vet inte men det borde väll ändå vara kunden som ska betjänas, och om tidtabellen tillåter ska man väll hjälpa denne.  

Du har inte stått vid Nybroplan (hållplatsen i filmen) många gånger märker jag! Det är en av de absolut hopplösaste hållplatserna i Stockholm att komma iväg ifrån när man en gång börjat släppa på folk (igen). Trafiksignalen visar kör i typ 10 s och sedan blir det stopp och så tar det två minuter innan nästa chans dyker upp. Därför öppnar man inte en gång till där annat än i de mycket sällsynta fall då man är HELT säker på att det inte hinner komma en till. Dessutom står det ofta turister nära bakdörrarna och öppnar man då framdörren så kan det ta en evighet att få igen dörrarna. Det är HELT rätt att göra som föraren på bilden!

Mustman

jag med ger att jag inte vet något om hållplatsen i filmen. Och förstår så klart att det inte går att släppa på alla. Senaste gången jag inte fick åka med, resulterade det i att jag fick gå 8 kilometer klockan 00 på natten. Detta i Örebro,det var kallt så lite bitter är jag kanske. Att dra saker till överdrift är inte bra. Förare måste vara flexibla i vissa fall och kunderna måste ta att vänta på nästa buss i vissa. Det är i alla fall vad jag tror är bäst.
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

buskörare

Citat från: Mustman skrivet 04 januari 2010, 00:24:28 AM
jag tycker att det är från fall till fall. Och i detta fall skulle det inte varit något problem. Visst i SL lands innerstads linjenät är det inget problem att ta nästa.  Har själv blivit från åkt med flera gånger, ofta när bussen fortfarande är kvar på hållplatsen, men har börjat blinka. Jag vet inte men det borde väll ändå vara kunden som ska betjänas, och om tidtabellen tillåter ska man väll hjälpa denne. Med långfärds bussar tycker jag saken är annorlunda, och där måste kunden ha mer framförhållning.

Dom kunderna man har på bussen då?