Huvudmeny

Alkolås i buss

Startat av Ersa, 03 januari 2010, 12:05:34 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 januari 2010, 00:08:30 AM
Att en kollega tagits in för att blåsa eller för blodprov är inte ett bevis för att han varit påverkad, det är snarare ett sätt att bekräfta att han INTE var påverkad, det är inte så kul när andra kollegor genast går ut och "tror" att han var på fyllan.

Påminner lite om det gamla problemet från Veoliatiden i Umeå, när det fanns ett dyrt alkolås i varje tätortsbuss som förarna skulle blåsa i efter under varenda avlösning, samtidigt som bussen var full med passagerare. Så fort ett alkolås krånglade, blev strömlöst eller om själva bussen på något sätt strulade drog alla passagerare direkt slutsatsen att föraren var full, vilket man mer än gärna delade med sig av till media och medmänniskor efter att man genast lämnat bussen...

Swebus Umeå löste det hela på ett oerhört mycket smidigare sätt, genom att lyckas förhandla till sig ett "alkoskåp" på depån. Då huvudmannen accepterade skåpet blev det genast bättre för förarna, samtidigt som fackförbundet och busspassagerarna blev helnöjda. Förutom dessa fördelar kunde trafikutövaren dessutom spara massvis med pengar genom att bara skaffa 3 st alkolåsmaskiner, jämfört med 50-55 st.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 03 januari 2010, 12:05:34 PM
Påminner lite om det gamla problemet från Veoliatiden i Umeå, när det fanns ett dyrt alkolås i varje tätortsbuss som förarna skulle blåsa i efter under varenda avlösning, samtidigt som bussen var full med passagerare. Så fort ett alkolås krånglade, blev strömlöst eller om själva bussen på något sätt strulade drog alla passagerare direkt slutsatsen att föraren var full, vilket man mer än gärna delade med sig av till media och medmänniskor efter att man genast lämnat bussen...

Swebus Umeå löste det hela på ett oerhört mycket smidigare sätt, genom att lyckas förhandla till sig ett "alkoskåp" på depån. Då huvudmannen accepterade skåpet blev det genast bättre för förarna, samtidigt som fackförbundet och busspassagerarna blev helnöjda. Förutom dessa fördelar kunde trafikutövaren dessutom spara massvis med pengar genom att bara skaffa 3 st alkolåsmaskiner, jämfört med 50-55 st.

Det är just det jag är rädd för. Blåser gärna dagligen, men inte i en buss full av resenärer.

Nico


Då denna tråd flyttat sig från ämnet så knoppades den av från ursprungstråden om en buss som kört in i en pizzeria.

Ursprungstråden återfinns här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31029.0
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

groenis

Att blåsa med bussen full av passagerare är inte så farligt om grejerna funkar.
Däremot när man kör rundtur med turistbuss så är guiderna ganska snabba med att förklara varför föraren sitter och blåser i "mobiltelefonen" dessutom så går det på samtliga märken att ställa in tiden
för för hur länge man kan stå utan behöva blåsa igen.

/Lennart

buskörare

Citat från: groenis skrivet 03 januari 2010, 17:55:56 PM
Att blåsa med bussen full av passagerare är inte så farligt om grejerna funkar.
Däremot när man kör rundtur med turistbuss så är guiderna ganska snabba med att förklara varför föraren sitter och blåser i "mobiltelefonen" dessutom så går det på samtliga märken att ställa in tiden
för för hur länge man kan stå utan behöva blåsa igen.

/Lennart

Det var ju just det markerade som jag tycker är för osäkert.

groenis

Skulle det vara så att grejerna inte funkar "nödstarta" vagnen i från motorummet Funkar alltid
men bör undvikas.

/Lennart

Peter Elmheden

Citat från: groenis skrivet 03 januari 2010, 18:22:25 PM
Skulle det vara så att grejerna inte funkar "nödstarta" vagnen i från motorummet Funkar alltid
men bör undvikas.

/Lennart

Knappast, den funktionen är oftast också borttagen/urkopplad.


groenis

På många turistbussar är det inte bortkopplat
"Glömmer" man att få in "blåsan" på service eller den av annan orsak lägger av så skall du ha möjligheten att kunna flytta bussen.
Självklart så finns det montörer som kopplar så att det inte går att "nödstarta" men de brukar snart koppla om när haveristen skall in på verkstan och "blåsan" har gått i strejk

/Lennart

buskörare

Citat från: groenis skrivet 03 januari 2010, 23:46:25 PM
På många turistbussar är det inte bortkopplat
"Glömmer" man att få in "blåsan" på service eller den av annan orsak lägger av så skall du ha möjligheten att kunna flytta bussen.
Självklart så finns det montörer som kopplar så att det inte går att "nödstarta" men de brukar snart koppla om när haveristen skall in på verkstan och "blåsan" har gått i strejk

/Lennart

Nu är det ju inte bara turistare som har alkolås.

bussgrabben

Passagerarna lär ju absolut inte dra ännu värre slutsatser om en chaufför som inte lyckas blåsa igång bussen går ut och petar i motorrummet för att starta bussen.

buskörare

Citat från: bussgrabben skrivet 04 januari 2010, 01:36:55 AM
Passagerarna lär ju absolut inte dra ännu värre slutsatser om en chaufför som inte lyckas blåsa igång bussen går ut och petar i motorrummet för att starta bussen.

;D
Mycket förtroendegivande. "Tyvärr låter inte alkolåset mig starta bussen, men om ni väntar lite ska jag fixa så jag kan köra ändå"

Clabbe

Det finns en nödstartfunktion (kanske inte på alla, men på bla Foxguard), men den fungerar endast en gång. Sedan måste den in på service, för att återställas, innan det går att starta igen.

yngrot

Är själv inte nån vän av dessa alkolås men de kommer ju på bred front. Är man yrkesförare så ingår det i rollen att låta bli att festa när man ska jobba dagen efter.. Svårare än så är det ju inte. Dessutom stoppar inget alkolås den som ätit mediciner eller droger eller nästan än värre en förare som är uttröttat den är inte heller så lämplig..Har själv blivit stoppad på linjen för att blåsa men där blev det inget napp för farbror blå.. ;D  Om man nu ska ha alkolås är det bättre att förare blåser före körning som Ersa skrev om och det finns även ett sånt hos Borås Lokaltrafik ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Tyvärr är nog alkolåsen i nuläget mera av ett spel för galleriet och har tillkommit för att dels vara PK och dels för att visa att man i alla fall gör något (kräver) från politikerhåll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

#14
Citat från: yngrot skrivet 04 januari 2010, 11:59:55 AM
Är själv inte nån vän av dessa alkolås men de kommer ju på bred front. Är man yrkesförare så ingår det i rollen att låta bli att festa när man ska jobba dagen efter.. Svårare än så är det ju inte. Dessutom stoppar inget alkolås den som ätit mediciner eller droger eller nästan än värre en förare som är uttröttat den är inte heller så lämplig..Har själv blivit stoppad på linjen för att blåsa men där blev det inget napp för farbror blå.. ;D  Om man nu ska ha alkolås är det bättre att förare blåser före körning som Ersa skrev om och det finns även ett sånt hos Borås Lokaltrafik ..

Precis. Blåset i sig bryr jag mig inte om, men jag vill inte blåsa inför massa resenärer. Inte så länge inte systemet är idiotsäkert och det kommer det nog aldrig att bli. Däremot kan jag tänka mig att blåsa innan starttid förstås.