13 x 2; veteraner på vift

Startat av Hasse L, 23 november 2009, 21:54:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ersa

Mums! Än en gång kan man tro att herr Liljewall har tagit med sig en modern digitalkamera med sig i tidsmaskinen tillbaka till 70-talet. Underbar skärpa och bildkvalitet.

Mr H

Hm, jag kanske är ute och cyklar nu men borde inte 53:an ha svängt in på Vasagatan?

Mr H

Ulf Berlin

Citat från: Mr H skrivet 23 november 2009, 23:02:41 PM
Hm, jag kanske är ute och cyklar nu men borde inte 53:an ha svängt in på Vasagatan?

Mr H

Innan den nuvarande linjesträckningen via Vasagatan gick 53an fram till Kungsholmstorg
och därefter Scheelegatan-Barnhusbron.
Detta ändrades väl någongång på 1990-talet?/Ulf

Niklas Bygdestam

Citat från: Hobgoblin skrivet 23 november 2009, 21:54:46 PM



Underbart vackra bussar! :D

Just den här bilden är faktiskt också ett tidsdokument i sig själv. Till höger om bussen ser man en valaffisch för Moderaterna. 1976 var ju ett valår och resultatet blev ju som vi vet en borgerlig valseger som bland annat just Moderaterna hade ju framgång i sin kampanj då. Säkert betraktade en del detta som ett epokskifte då Socialdemokraterna hade styrt Sverige i över 40 år

Jag tror faktiskt inte att fotografen var ett dugg intresserad av valaffischen när bilden togs utan den bara följde med. Och när det är val så sitter ju dessa uppsatta lite varstans. Men så här i efterhand bidrar dessa till att det blir ett historiskt tidsdokument. Sånt kan bli roligt att se :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Karsten

Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 november 2009, 23:19:04 PM
Innan den nuvarande linjesträckningen via Vasagatan gick 53an fram till Kungsholmstorg
och därefter Scheelegatan-Barnhusbron.
Detta ändrades väl någongång på 1990-talet?/Ulf


I och med införandet av linje 40 lades 53:an om till Vasagatan. Tror det var november 1986.

Björn Forslund

Det var väl under bussbristens, eller förarbristens dagar?
Bussarna är ommålade BSS 13 och originalmålade BSBV 13, systervagnar hos Södertörn resp Björknäsbolagen. Förstnämnda återfinns i Busshimlen, sistnämnda ser jag från köksfönstret varje dag.

yngrot

Vilken trevlig utsikt du har då.. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

JDS

Wermdö Buss, eh? Privatvagn eller  ???

Björn Forslund

Ja, det var väl ett företag som startades just för att köra åt SL när det var förarbrist. Det var många som köpte gamla bussar billigt och körde in en bra slant.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 november 2009, 09:01:00 AM
Ja, det var väl ett företag som startades just för att köra åt SL när det var förarbrist. Det var många som köpte gamla bussar billigt och körde in en bra slant.

Wermdö Buss såldes sedan till Wasatrafik. Bussen på bilden var med bland de fordon som ingick men Wasatrafik behöll fem äldre Wiimor från bolaget för sin egen skoltrafik och SL-trafik på 1980-talet. Det var såväl Volvo B57 som B58.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Wiimorna var väl begagnade bussar från Finland?
BSS 13 och BSBV 13 har jag för mig rulllade hos SL till -76,antagligen köpte Wermdö Buss dem (båda?) just det året. Staffan kanske vet vad de hade mera i bussväg?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 november 2009, 09:35:49 AM
Wiimorna var väl begagnade bussar från Finland?
BSS 13 och BSBV 13 har jag för mig rulllade hos SL till -76,antagligen köpte Wermdö Buss dem (båda?) just det året. Staffan kanske vet vad de hade mera i bussväg?

Wiimorna köptes mycket riktigt från Finland.
Ägdes BSBV 13 också av Wermdö Buss? Jag vill minnas att det var Strömma Kanal som ägde den. Men det kanske inte var så långt till Wermdö Buss? Namnet har ju en viss koppling till konjak. Om ni nu förstår vad jag menar. Får se vem som blir Nr 1 med lösningen.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Ja, konjaken är väl kanske "Grönstedts Monopole" ?
Det finns ju anknytningar till både Värmdö och BSBV, så det vore intressant att få veta vilka som stod bakom "Wermdö Buss".
Strömma ägde nog BSBV 13, ja. Att det var en BSBV-diggare med konjaksnamn med i spelet syns på att SL numret 7013 redan ändrats tillbaks till 13.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Björn Forslund skrivet 25 november 2009, 10:38:21 AM
Ja, konjaken är väl kanske "Grönstedts Monopole" ?
Det finns ju anknytningar till både Värmdö och BSBV, så det vore intressant att få veta vilka som stod bakom "Wermdö Buss".
Strömma ägde nog BSBV 13, ja. Att det var en BSBV-diggare med konjaksnamn med i spelet syns på att SL numret 7013 redan ändrats tillbaks till 13.

Ja, vi tänker på samma sätt. Om vi tänker rätt så bör alltså Wermdö Buss ha anknytning till Strömma Kanal och Svenska Spårvägssällskapet. Om inte annat så genom att det i viss mån är samma personer.
Wermdö Buss lär inte heller ha blivit så gammalt. Wasatrafik köpte det redan omkring 1980.
Det finns i dag en firma med namnet Värmdö Buss men den har så vitt jag vet inget med Wermdö Buss att göra.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)