Sveriges minsta vägfärja

Startat av Staffan Sävenfjord, 18 augusti 2007, 17:51:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Jessika visade häromdagen på färjan Helena Elisabeth, vilken är den minsta när det gäller bilkapacitet (en bil). Men den är inte minst till yttermåtten, utan den titeln tillfaller Byälvan i Säffle kommun. Den klarar fyra bilar, men om det är det får knappt en fluga plats också.
Om man kör väg 175 mellan Arvika och Säffle dyker mitt i en kurva en vägskylt upp "Skäggebol" och en färjesymbol. Den är mycket lätt att missa om man kör söderut. Men det är värt att man vänder bilen om man missar den.
Strax efter man svängt av 175-an kommer man till Högsäters färjeläge. Observera att det är Högsäter i Säffle kommun som avses och inte Högsäter i Dalsland.


Jag ser att färjan ligger på andra sidan och går ut för att kolla tidtabellen. Attans! Jag har just missat en avgång och nästa är om 18 minuter. Men vad nu? Färjan kommer mot mig.


Som enda bil kör jag ombord och färjan avgår strax mot Fyxnäs.


Det kan nog tyckas vara tråkigt att köra färja fram och tillbaka på en 75 meter lång färjeled över Byälven men skepparen ser glad ut och vinkar glatt.


Efter någon minut är vi framme vid Fyxnäs.


Två bilar står och väntar vid bommen och ytterligare en syns på den smula grusvägen en bit bort. Men skepparen lastar de två bilarna och far i väg.


Jag tycker synd om bilisten som missat men tröstar mig att det är en tysk. Men det är ingen större fara. Sedan färjan lastat av i Högsäter återvänder den omedelbart, tar ombord den tyska bilen och kör över igen med den. Han har inte behövt vänta mer än ett par minuter.
Jo, det finns tidtabell men vadå? Vad skall man använda den till? Det går ju lika bra att köra när någon vill åka över. Det är bara när skepparen har sin 20-minuters måltidsrast som man riskerar att få vänta en längre tid.
Från Fyxnäs får man köra på smala grusvägar för att återkomma till civilisationen och det blir en dryg mils omväg till Nysäter. Men det är det värt! Missa inte Byälvan om du har dina vägar förbi. Man kan också nå den från Grums som ett alternativ till E18 och komma ut igen vid Nysäter.






Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Tala om att åka på mammas gata  :D men det gjorde Du nu. Min mor var född nordstuga Fyxnäs, en tvåhästars egendom. Åker man från färjan ligger den på höger sida i vägkorset, odenstad skäggebol

Men jag har åkt över med en volvo f10

Niklas Bygdestam

Det där såg trevligt ut! Det måste jag prova att åka på någon gång :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Clabbe

Första bilden visar färjevaktarstugan, där bodde familjen Jansson. De var fyra bröder som dessutom hade kiosk skolbuss och bilverkstad. Sista bilden visar Jönsstuga i Högsäter.

På trettiotalet hände en tragisk olycka vid färjan. En bussförare missade växlingen uppför backen mot Högsäter och gick baklänges i älven, en flicka på väg till skolan i Häljebol, som var mycket blyg som satt längst bak hann inte ur utan förolyckades. Efter det fick inte färjan lämna land förrän bussen kommit upp för backen.

mjtag

#4
Trevligt, påminner mig om min morfars sista tid vid Vägverket då han tjänstgjorde på Arnöfärjan mellan Arnö & Oknö strax norr om Strängnäs. Det var en Linfärja som hette Carolina vilket var ett passande namn för färjan om man delar lite på det. Car=Bil på engelska och Lina=Linfärja, smart eller hur.
Jag var med honom där flera ggr och fick då hjälpa till med bommanövrering och även köra färjan,
fast den var inte särskilt svårkörd. Man körde, i princip, bara med en spak som man drog åt det hållet färjan skulle åka, och så hade man en bromsspak också. Vi följde tidtabellen men körde bara om det fanns bilar som väntade. Ville man från Arnö in till fastlandet fick man beställa färjan. Man jobbade några dagar i sträck så under tiden bodde man i ett litet vakthus eller vad man nu kallade det vid färjeläget. Det var trevliga tider det. När postbilen kom körde man över den med färjan till Arnö och sedan väntade man där tills den kom tillbaka innan man körde tillbaka till Oknö och fastlandet.

Efter att ha kollat runt lite på Vägverkets hemsida hittade jag färjan och tog dessa lastuppgifter.
60 passagerare tycker jag låter lite mycket men det går säkert in. Färjan har en kur för passagerare.
Användes bl a av skolbarn som kom med bussen på vardagar.

Carolina - Arnö
Last
Passagerare: 60
Personbilar: 10
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

homer

Känns som om de i längden skulle löna sig med en bro
annars mycket trevligt inslag i landskapet

Jonas M. Bobjörk

Är även detta färjeläge justerbart i höjdläge, liksom den i Hovnäs, som jag hade glädjen att åka med i lördags?

Bengt Jönsson

Eftersom det väl inte längre går någon kommersiell trafik med tankbåtar upp till Arvika så är väl denna färja snart ersatt av en bro?

En lägre och fr.f.a billigare bro än en som hade behövts ev. med öppning för att större fartyg skulle kunna passera.

/Bengt

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 20 augusti 2007, 19:15:40 PM
Eftersom det väl inte längre går någon kommersiell trafik med tankbåtar upp till Arvika så är väl denna färja snart ersatt av en bro?

En lägre och fr.f.a billigare bro än en som hade behövts ev. med öppning för att större fartyg skulle kunna passera.

/Bengt

Det är båttrafiken på Byälven som är anledningen till att man inte byggt bro här. Och det lär fortfarande vara skälet. Bron som byggs måste alltså antingen vara hög eller öppningsbar och det finns det egentligen inte plats för utan dyra anläggningsjobb på båda sidor.
Men det är väl ändå märkligt att färjan finns kvar. Att köra över vid Nysäter innebär i värsta fall ett par mils omväg och det är väl sådant man får finna sig i på andra håll i landet. Skäggebol tillhör ju inte precis landets största tätorter. Inte Högsäter heller.
Så passa på. Vem vet, en dag för någon besparingsbyråkrat för sig att lägga ned den här linjen, som nog måste betecknas som Sveriges onödigaste. Eller i varje fall minst nödvändiga.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Clabbe

Färjelinjen har lagts ner minst två gånger, men trycket från de boende har varit så starkt att den överlevt. Oljefrakten är numer nedlagt och depån i Arvika saneras, annars gick det en oljefrakt var tredje dag och den höll vattenleden öppen, det har pratat på att muddra vid Höke för att förbättra vattenströmmarna.


KRNI

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 augusti 2007, 17:51:23 PMMen den är inte minst till yttermåtten, utan den titeln tillfaller Byälvan i Säffle kommun.

Säker på det Staffan?
Skärgårdsbåtar.se - m/s Neda

/KRNI

Staffan Sävenfjord

Citat från: KRNI skrivet 24 augusti 2007, 13:47:24 PM
Säker på det Staffan?
Skärgårdsbåtar.se - m/s Neda

/KRNI

Det kanske borde förtydligats att det avsågs Vägverkets färjor. Det har visserligen framgått av tidigare trådar att det skulle vara så, men man kan ju aldrig vara nog tydlig.
Minsta färjan alla kategorier torde för övrigt vara Lina i Töreboda, även om det nu inte är precis en vägfärja eftersom största fordon den tar är cyklar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Johan Hansson

Att åka med den tar ändå tre minuter. ;)
Om en del bussförare klagar på att de ibland får köra samma linje en hel dag då ska de ta en dag ledigt och åka med på Sveriges minsta vägfärja och färje linje.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.