Inköp av busskort och biljetter på nätet (Västerbotten)

Startat av Jessika, 10 oktober 2009, 11:30:26 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Jens skrivet 14 oktober 2009, 11:02:04 AM
Att man bara kan ha en typ av produkt på kortet är snarast en regel konstruerad av beställare och programvara än kortstandarden i sig. Kortstandarden i sig tillåter flera olika typer av produkter på samma kort bara man kan specificera i vilken ordning dom skall användas på ett smidigt sätt.

Det har du rätt i. Som jag skrev tidigare har Västernorrland och Jämtland exakt samma biljettsystem, men där har man valt en mer modern och flexibel lösning där ett kort går att använda på olika linjer, samt både i städerna samt på landsbygden. I Västerbotten har man bundit upp det i grunden smidiga biljettsystemet att bli så låst, stelbent, osmidigt och mest likt Prodata-systemet som det bara går. Detta i kombination med låga taxor på enkelbiljetter ger väldigt långa köer och sena avgångar. :(

Ersa


RoggaBoy

Citat från: Jessika skrivet 14 oktober 2009, 10:53:19 AM
Men korten går ju bara att använda för en typ av resor? Det går inte att använda samma kort för t.ex. periodkort och enkelbiljetter med nattbussen. Tydligen är det så att kortet nollställs när man laddar om det med en ny typ av resor:

"OBS! Laddar du kortet med ny typ av resa kommer eventuella kvarvarande resor på kortet att gå förlorade. Om du inte är säker på vilken typ av resor du har på ditt kort, rekommenderar vi dig att uppsöka något av våra förköpsställen för fastställande av detta."

Så om man vill ha flera typer av resor på busskort (t.ex. periodkort och olika typer av enkelresor), måste man alltså ha olika busskort för olika typer av resor.

Det nya systemet har ju fått en del kritik. Problemen rör framför allt nattbussen och flygbussen där det bara funkar med svenska betalkort och svenska mobilabonnemang, d.v.s. rabattkorten och periodkorten gäller inte. Utlänningar som kommer med flyget till Umeå kan inte åka med flygbussen, eftersom man inte kan köpa bussbiljetter varken i automat eller över disk på flygplatsen. Något som det har stått mycket om i tidningarna är annars biljetterna på nattbussen, där även tonåringar betalar vuxenbiljett (30 kr istället för 9 kr normalt).

Jag tycker det är bra att kontanterna har försvunnit från bussarna och jag tycker det är bra att man kan betala med Visakort ombord! Däremot tycker jag att det är dåligt att det inte finns biljettautomater - det skulle man införa, men man konstaterade att det skulle bli alldeles för dyrt. Istället kan man köpa biljetter och ladda busskort i ett tiotal affärer och kiosker runt om i stan.

/Jessika

Har själv ett årskort i Västerbotten som även gäller på lokalbussarna i Umeå och en gång man skulle åka med dessa så gick de bra, men när jag sedan skulle till Vännäs dagen efter så blev de stopp. Tur man var känd för att åka linjen så de gick bra, för lokalbussen hade gjort om mitt årskort till ett rabattkort och jag hade bara 9 resor kvar. Länstrafiken Västerbotten hade aldrig hört talas om de, men hade bara tre timmar senare ett nytt på Busstationen i Umeå som skickades med Bussgods från Lycksele. Best Price i Västernorrland vore något att ha så man kan ha samma kort i hela länet, men ändå kunna köpa tex ett årskort/månadskort.

För övrigt så kan man ha sönder CTP:s grejer genom att ta kortet från Västernorrland till Västerbottens maskinen. Systemet hänger sig och de är bara att starta om datorn. :)

Gävle har ju lägre pris på sms än kontanter, men Sundsvall har precis som Umeå högre pris.

Om vi nu säger att de fyra nordligaste länen blir en storregion så innebär de att man måste byta ut så man har ett biljettsystem i hela regionen, ellel?

Ersa

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 oktober 2009, 23:09:56 PM
Om vi nu säger att de fyra nordligaste länen blir en storregion så innebär de att man måste byta ut så man har ett biljettsystem i hela regionen, ellel?

Om de fyra nordligaste länen bildar en storregion kan vi behålla alla CPT-maskinerna. Men då får nog Lycksele gott rätta sig efter Västernorrland och Jämtland och införa BestPrice i hela regionen, dvs även i Västerbotten. Om det ens finns kvar något trafikhuvudmannakontor i Lycksele efter en sammanslagning villsäga... :)

Ante

Citat från: RoggaBoy skrivet 17 oktober 2009, 23:09:56 PM
För övrigt så kan man ha sönder CTP:s grejer genom att ta kortet från Västernorrland till Västerbottens maskinen. Systemet hänger sig och de är bara att starta om datorn. :)

Tror det är en ganska fin myt ;) Möjligtvis att det hände i systemens barndom i Västernorrland, men knappast nu.
Har själv några gånger råkat använda fel kort i både Västernorrland och Västerbotten. Det enda som händer är att maskinen inte känner igen kortet, och det är bara att trycka det rätta kortet.

I och med att CPT (eller Fara som man heter nu) säljer systemen till olika kunder är det ju klart att man har tänkt på detta.

RoggaBoy

Testa med ett kort från Västernorrland i Swebus 4580 i Umeå så är de bara att starta om datorn, annars lever den sitt egna liv och ingenting som du gör med displayen reagerar den på. Detta hände mig för bara någon vecka sedan så de är ingen myt.

Fara? Vem f*n kom på de namnet?

Bussnissen

Det här med SMS-biljetter håller på att spåra ur totalt i Umeå. För det första är fusket redan utbrett.
Men allt färre förare bryr sig. Många orkar inte ens titta på alla dessa smutsiga telefoner. Jag är en av dom dessvärre.
Kontollerna är väldigt fåtaliga och bara på tider när nästan ingen åker. Senast jag hade kontroll på min buss för
någon vecka sedan, hade jag tre passagerare. Kontrollanten påstod att de satt dit tio resenärer dagen innan.
Ett annat fenomen som uppstått med SMS-biljetterna, är att det börjar bli allt vanligare med folk som
ställer sig framför bussföraren och startar tillverkningen av biljetten på bussen.
Det här leder naturligtvis till irritation bland oss förare. Jag har börjat skicka av folk och hänvisat till
nästa buss. Det står trots allt klart och tydligt att biljetten ska vara klar vid ombordstigandet.
Det finns givetvis olika orsaker till att folk gör så här, en är okunskap då är man lite snällare.
Sedan finns det dom utstuderade som hoppas få gå in i bussen och göra biljetten där.
Som i själva verket inte kommer fram sedan för att visa upp den trots löften om detta. Då får
man utgå från att de inte betalat heller.

Ersa

Att man inte kan resa med ett enda månads- eller värdekort på alla landsbygds- och tätortslinjer i hela Västerbotten, Västernorrland och Jämtland sedan januari 2001 är för mig oerhört underligt. Det sitter ju samma biljettmaskiner i alla bussar i detta stora område.
Bara i Västerbotten har jag sett felmeddelanden som "fel åkriktning" och "fel område" på displayen. När jag körde i Jämtland kunde vem som helst med ett rabattkort programmerat mellan t.ex Strömsund och Häggenås åka mellan Östersund och Brunflo, bara man slog in "udda tur" på biljettmaskinen innan resan drogs. Jag antar att detta går för ett Västernorrlandskort programmerat mellan Timrå och Sundsvall också. Men i Västerbotten gäller ett rabattkort endast mellan två taxepunkter, så ska du till någon annan by eller lite längre än vanligt på din vanliga linje är det enkelbiljett som gäller. Vansinne. >:(

Men Fara är väl det norska företag som köpte upp resterna av CPT av konkursförvaltaren? Annars är ju Fara ett klockrent namn, som av en slump låter riktigt Västerbottniskt. "Nu ska vi ut å fara med bussen!" Hade det inte varit upptaget hade jag sett det som ett kul alternativ som namn på en egen resefirma. ;D

RoggaBoy

Citat från: Bussnissen skrivet 18 oktober 2009, 12:49:12 PM
Det här med SMS-biljetter håller på att spåra ur totalt i Umeå. För det första är fusket redan utbrett.
Men allt färre förare bryr sig. Många orkar inte ens titta på alla dessa smutsiga telefoner. Jag är en av dom dessvärre.
Kontollerna är väldigt fåtaliga och bara på tider när nästan ingen åker. Senast jag hade kontroll på min buss för
någon vecka sedan, hade jag tre passagerare. Kontrollanten påstod att de satt dit tio resenärer dagen innan.
Ett annat fenomen som uppstått med SMS-biljetterna, är att det börjar bli allt vanligare med folk som
ställer sig framför bussföraren och startar tillverkningen av biljetten på bussen.
Det här leder naturligtvis till irritation bland oss förare. Jag har börjat skicka av folk och hänvisat till
nästa buss. Det står trots allt klart och tydligt att biljetten ska vara klar vid ombordstigandet.
Det finns givetvis olika orsaker till att folk gör så här, en är okunskap då är man lite snällare.
Sedan finns det dom utstuderade som hoppas få gå in i bussen och göra biljetten där.
Som i själva verket inte kommer fram sedan för att visa upp den trots löften om detta. Då får
man utgå från att de inte betalat heller.

Håller med. Information om sms-biljetterna finns ju på busshållplatserna, och en gång på en buss mellan Umeå - Vännäs var jag enda resande, med årskort och klev på samtidigt som kontrollanten i Umeå (jag först, sedan kontrollanten direkt bakom) och sedan blev de biljettkontroll. Lite onödigt kan man tycka, och då är jag 4 av 5 vardagar ensam resenär på turen.

Ersa

Citat från: Bussnissen skrivet 18 oktober 2009, 12:49:12 PM
Det här med SMS-biljetter håller på att spåra ur totalt i Umeå. För det första är fusket redan utbrett. Men allt färre förare bryr sig. Många orkar inte ens titta på alla dessa smutsiga telefoner. Jag är en av dom dessvärre. Kontollerna är väldigt fåtaliga och bara på tider när nästan ingen åker. Senast jag hade kontroll på min buss för någon vecka sedan, hade jag tre passagerare. Kontrollanten påstod att de satt dit tio resenärer dagen innan. Ett annat fenomen som uppstått med SMS-biljetterna, är att det börjar bli allt vanligare med folk som ställer sig framför bussföraren och startar tillverkningen av biljetten på bussen. Det här leder naturligtvis till irritation bland oss förare. Jag har börjat skicka av folk och hänvisat till nästa buss. Det står trots allt klart och tydligt att biljetten ska vara klar vid ombordstigandet. Det finns givetvis olika orsaker till att folk gör så här, en är okunskap då är man lite snällare. Sedan finns det dom utstuderade som hoppas få gå in i bussen och göra biljetten där. Som i själva verket inte kommer fram sedan för att visa upp den trots löften om detta. Då får man utgå från att de inte betalat heller.

Allt är sig likt i Umeå:
1: Extremt långsam "lastning" vid hållplatserna som leder till försenade bussar och irritation bland både förare och skötsamma passagerare. Nästan all betalning ska ske ombord på bussen pga gamla traditioner. Jag har varit med om att vana resenärer längre bak i kön har knuffat till långsamma betalare som står hos föraren med kommentaren "Flytta på dig, för f-n!" så att de kan komma förbi och stämpla sina kort. Kommentarer som "Varför ska vi stå på varje hållplats så lång tid?" hörde man också.
2: Stor okunskap bland resenärerna pga väldigt dålig information från länshuvudmannen. Många resenärer tror fortfarande att Swebus har totalansvaret för taxor och linjesträckningar och vet inte ens vad "Länstrafiken" är för något, eller vart de finns.
3: En länshuvudman som inte förstår vilka problem som finns, och som inte gärna vill ta till sig av resenärernas och förarkårens förslag på förbättringar, utan trivs bättre att köra på i 20-30 år gamla hjulspår.

Björn Ax

Citat från: Bussnissen skrivet 18 oktober 2009, 12:49:12 PM
Ett annat fenomen som uppstått med SMS-biljetterna, är att det börjar bli allt vanligare med folk som
ställer sig framför bussföraren och startar tillverkningen av biljetten på bussen.
Det här leder naturligtvis till irritation bland oss förare. Jag har börjat skicka av folk och hänvisat till
nästa buss. Det står trots allt klart och tydligt att biljetten ska vara klar vid ombordstigandet.
Det finns givetvis olika orsaker till att folk gör så här, en är okunskap då är man lite snällare.
Sedan finns det dom utstuderade som hoppas få gå in i bussen och göra biljetten där.
Som i själva verket inte kommer fram sedan för att visa upp den trots löften om detta. Då får
man utgå från att de inte betalat heller.

Brukar alltid stå kvar på hpl om nån person gör så. Det kan ju vara så att den personen inte har några pengar på sin mobil och har då fått åka flera hpl innan det upptäcks.

Får dom som har satt det i system skämmas lite också för att den personen hindrar bussen från att åka iväg.

RoggaBoy

#26
Citat från: Verspieder skrivet 18 oktober 2009, 13:01:26 PM
Att man inte kan resa med ett enda månads- eller värdekort på alla landsbygds- och tätortslinjer i hela Västerbotten, Västernorrland och Jämtland sedan januari 2001 är för mig oerhört underligt. Det sitter ju samma biljettmaskiner i alla bussar i detta stora område.
Bara i Västerbotten har jag sett felmeddelanden som "fel åkriktning" och "fel område" på displayen. När jag körde i Jämtland kunde vem som helst med ett rabattkort programmerat mellan t.ex Strömsund och Häggenås åka mellan Östersund och Brunflo, bara man slog in "udda tur" på biljettmaskinen innan resan drogs. Jag antar att detta går för ett Västernorrlandskort programmerat mellan Timrå och Sundsvall också. Men i Västerbotten gäller ett rabattkort endast mellan två taxepunkter, så ska du till någon annan by eller lite längre än vanligt på din vanliga linje är det enkelbiljett som gäller. Vansinne. >:(

Men Fara är väl det norska företag som köpte upp resterna av CPT av konkursförvaltaren? Annars är ju Fara ett klockrent namn, som av en slump låter riktigt Västerbottniskt. "Nu ska vi ut å fara med bussen!" Hade det inte varit upptaget hade jag sett det som ett kul alternativ som namn på en egen resefirma. ;D


Jo, i Västernorrland tillämpas "udda resa" också, och eftersom man var i Västernorrland på semestern så blev man van detta och Västerbotten är så pinsam i detta fall, fast man kan ju göra som X-trafik och lägga in "Reskassa" så jag tex kan ha mitt årskort men ändå en reskassa för övriga länet som en form av "Udda resa". Har inte varit med om dessa felmeddelanden, bara att mitt kort från Västernorrland råkade krascha systemet i Swebus 4580, fast de brukar hända samma sak även med mitt rätta kort, årskortet ibland. Länstrafiken Västerbotten gick i våras ut med info om en ny "kredit" på korten som skulle lanseras i Oktober 2009, som innebar att du kunde tanka på kortet med säg 300kr och sen utnyttja de till resor, måste ju vara "Reskassa" dom menar men någon som hört något mer?

Att du tex inte ens kan använda ett tomt kort från Västerbotten och tanka på i Västernorrland är konstigt, plus att Linje 100/10 har sina egna speciella kort för rabattresor, månadskort etc.

RoggaBoy

Citat från: Verspieder skrivet 18 oktober 2009, 13:13:45 PM
Allt är sig likt i Umeå:
1: Extremt långsam "lastning" vid hållplatserna som leder till försenade bussar och irritation bland både förare och skötsamma passagerare. Nästan all betalning ska ske ombord på bussen pga gamla traditioner. Jag har varit med om att vana resenärer längre bak i kön har knuffat till långsamma betalare som står hos föraren med kommentaren "Flytta på dig, för f-n!" så att de kan komma förbi och stämpla sina kort. Kommentarer som "Varför ska vi stå på varje hållplats så lång tid?" hörde man också.
2: Stor okunskap bland resenärerna pga väldigt dålig information från länshuvudmannen. Många resenärer tror fortfarande att Swebus har totalansvaret för taxor och linjesträckningar och vet inte ens vad "Länstrafiken" är för något, eller vart de finns.
3: En länshuvudman som inte förstår vilka problem som finns, och som inte gärna vill ta till sig av resenärernas och förarkårens förslag på förbättringar, utan trivs bättre att köra på i 20-30 år gamla hjulspår.

Dom kanske får göra som Swebus Gävle där man när bussarna står i centrum får gå in, sedan skicka smset och sen visa upp de (för dom inte orkar ta betalt kontant). Har även när man skulle åka in till centrum och lagt fram pengar fått till svar av föraren: "Har du en mobiltelefon?" Ja, de har jag. "Ta då tillbaka pengarna, sätt dig och skicka sen bara ett sms. Det är billigare." Kanske dags för Tor (Marknadschef) i Lycksele att ta med sig sin fru (informationsansvarige på Länstrafiken) och testa lokalbussarna så dom får se hur de fungerar, gärna i rusningstid.

Jens

Som jag har förstått det är ett av problemet med samarbete mellan länstrafikbolag att det inte finns någon generell mall eller organisation för hur och på vilket sätt intäkterna skall fördelas och distribueras, utan i princip stannar dom hos det länstrafikbolag man laddar kortet eller köper biljetten av. Sen finns det i några fall enskilda avtal huvudman till huvudman för specifika linjer eller biljetter, men inga övergripande riktlinjer.

RoggaBoy

Citat från: Jens skrivet 18 oktober 2009, 16:35:35 PM
Som jag har förstått det är ett av problemet med samarbete mellan länstrafikbolag att det inte finns någon generell mall eller organisation för hur och på vilket sätt intäkterna skall fördelas och distribueras, utan i princip stannar dom hos det länstrafikbolag man laddar kortet eller köper biljetten av. Sen finns det i några fall enskilda avtal huvudman till huvudman för specifika linjer eller biljetter, men inga övergripande riktlinjer.

Precis, E4-bussarna har ett speciellt kort, där intäkterna delas mellan Norr-, Väster- och Västernorrland, men inte ens ett tomt sånt kan du använda inom ett län utan alla kort är låsta till sitt län. Märkligt.

Man kan ju då undra hur de blir med Norrtåg, ännu ett nytt system eller hur f*n gör dom då?