Tilldelningsbeslut Jönköpings län

Startat av julle, 09 september 2009, 22:23:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Citat från: michael k skrivet 12 september 2009, 13:04:55 PM
kvalitetsbeskrivning??
ett dockument som beskriver att bussarna ska vara som man förväntar sig
städas och underhållas så att man kan frakta folk utan att de blir sjuka
totalt onödigt om man inte anlitar stora firmor eller lycksökare

Lycksökare har du rätt i, men stora firmor kan också ge hög kvaliteé. 4 trafikområden fick bonus i Skånelän under den senaste kvaliteéundersökningen. 2 av dessa var stora företag dvs Swebus Landskrona och tror att det var Veolia Transport i Ystad. Då ska man veta att det totalt finns 25-30 olika trafikområden med allt från 3 bussar till 50 bussar.
I branschen 37 år

Johan Hansson

Vilka Buss i Väst företag kommer att köra var i den vunna upphandlingen?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Mittlinje

Citat från: michael k skrivet 12 september 2009, 13:04:55 PM
kvalitetsbeskrivning??
ett dockument som beskriver att bussarna ska vara som man förväntar sig
städas och underhållas så att man kan frakta folk utan att de blir sjuka
totalt onödigt om man inte anlitar stora firmor eller lycksökare

Mycket idag bygger även på miljö, det kan förekomma att man skall ange vilken typ av olja man använder till de olika funktionerna i bussen, hur denna olja tas åter när den byts? Vad använder man för typ av tvättmedel och avfettning till bussarna och hur tar man tillvara det tvättvatten som rinner av vid tvätt? Vissa smååkare har ju kvar gamla utrustningar och lokaler som gör att det är svårt att uppfylla högsta krav - därmed får de sämre poäng i kvalitetsmätning.

Ett antal bolag "köper" delar av färdiga kvalitetsbeskrivningar, gjorda av experter på området att beskriva, detta för hundratusentals kronor inför en upphandling. Många andra "ljuger" ihop sin historia. Denna kvalitetsbeskrivning handlar om vad man vill göra kommande period, inte vad man gjort i tidigare upphandling - det får knappast vägas in. Du kan ha misskött trafik och ändå plocka hem ett nytt paket trots att du lovat skog och gröna skogar än en gång (med viss modifikation  ;)).

Ordet miljö - som jag anser används fel - ett positivt argument men som våra kollektivåkande ser något som de får som en bonus, alltså det är inte på grund av miljön de åker kollektivt vilket politikerna tror. Som kollektivåkare bryr man sig knappast om hur miljön sköts där man inte befinner sig, det är alltså bra ifall bussen släpper ut lite avgaser men helt ointressant ifall bussbolaget har pappersåtervinning på kontoret.

Nu bör tiden för överklagan gått ut? Någon som vet ifall det nu finns några underskrifter i upphandlingen?


julle

Överklagningstiden går ut på måndag den 21 september, så än kan allt ändra sig.