Tilldelningsbeslut Jönköpings län

Startat av julle, 09 september 2009, 22:23:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan B

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 september 2009, 09:10:21 AM
Buss i Väst-företagen som skall köra trafiken är:
Gustavssons Buss, Omnibuslinjen Habo-Hjo AB, Bottnaryds Trafik AB, Sandhem Trafik, Hjalmarssons Buss AB, Aneby Buss AB, Söne Trafik AB, Vårgårdabuss AB, Bullarens Busstrafik AB, Sennans Buss AB och Lysekils Busstrafik AB .

De företag som förlorar all sin trafik är:
Lingmerths Buss AB, Trafikbolaget Carlstens i Bodafors AB, BK Buss AB, Nilsbuss AB, Åseda Trafik AB, Hjälmåkrabuss AB, Ramkvillabuss AB, Arriva Sverige AB, Sven Carlsson Trafik AB och Karlssonbuss i Vaggeryd AB

Tack för klargörandet. Grattis till alla nya aktörer. Söne Trafik och Lysekil verkar vara två företag på stadig frammarsch, kul! Vet Ulf eller någon annan händelsevis vem av BiV-företagen som kommer att köra vad?

Jan

Citat från: Johan B skrivet 10 september 2009, 18:44:42 PM
Tack för klargörandet. Grattis till alla nya aktörer. Söne Trafik och Lysekil verkar vara två företag på stadig frammarsch, kul! Vet Ulf eller någon annan händelsevis vem av BiV-företagen som kommer att köra vad?

Sennans kommer väl att ta Värnamo och/eller Gislaveds biten. Detta är bara spekulationer.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jan skrivet 10 september 2009, 18:52:02 PM
Sennans kommer väl att ta Värnamo och/eller Gislaveds biten. Detta är bara spekulationer.

Gislaved ligger ju bäst till. Sennan liksom Gislaved ligger utmed Nissastigen så det är bara att köra 75 km norrut för att vara där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kaxen

Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

När det gäller områdena Gislaved, Värnamo och Gnosjö så har Orusttrafiken vunnit dessa i kombinationsanbud (därav är Orust både 1:a och 2:a på några av områdena).

Följande bolag lade anbud på hela eller delar av trafiken:
Bergkvarabuss, Orusttrafiken, Anebybuss, Buss i Väst, BK Buss, Arriva, Karlssonsbuss, Sven Karlssons Trafik, Lingmerths, Carlstens och Nilsbuss

Vad innebär det att Orusttrafiken har både vinnande och näst bästa anbud på ett par ställen?

julle

Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud    Nuvarande entreprenör
(antal fordon)

Gränna (10)                          Orusttrafiken       Buss i Väst              Arriva
Habo (_8)                              Buss i Väst          Orusttrafiken         Omnibuslinjen Habo-Hjo, Sandhem, gm Buss i Väst ?
                                                                                                Omnibuslinjen kommer sannolikt att fortsätta gm BiV
Jönköping (14)                      Buss i Väst          Orusttrafiken           Arriva
Gislaved (15)                       Orusttrafiken        Orusttrafiken           Arriva
Värnamo-Vaggeryd (15)         Orusttrafiken        Buss i Väst             Karlssonsbuss

Sävsjö-Lammhult (11)           Orusttrafiken        Bergkvarabuss         Carlstens i Bodafors AB, Hjälmåkrabuss AB
Gnosjö (_8)                           Orusttrafiken        Orusttrafiken         Sven Carlsson Trafik AB
Nässjö (13)                          Buss i Väst          Orusttrafiken           Lingmerths
Vetlanda (14)                       Buss i Väst          Orusttrafiken           BK Buss, Ramkvilla (?)
Eksjö-Mariannelund (9)          Buss i Väst           Nilsbuss                 Nilsbuss

Åseda (3)                             Buss i Väst          Nilsbuss                 Åseda trafik
Aneby (3)                             Buss i Väst          Anebybuss              Anebybuss, kommer sannolikt att fortsätta gm BiV
Bottnaryd (3)                        Buss i Väst          Bergkvarabuss         Bottnaryd Trafik, - "-
Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss               Lingmerths

Gör ett försök att komplettera med nuvarande entreprenörer, dock är jag inte säker på uppgifterna!

julle

Citat från: Kaxen skrivet 11 september 2009, 00:09:29 AM
Vad innebär det att Orusttrafiken har både vinnande och näst bästa anbud på ett par ställen?
Orusttrafiken vann genom kombinationsanbud områdena Gislaved, Gnosjö och Värnamo.
Dock krävde JLT, att om anbudslämnare lämnade kombinationsanbud, skulle bud även lämnas separat på varje enskilt paket som ingick i kombinationen. Orusttrafiken lyckades alltså bli bäst både i kombinationen (och vinna med det) och även bli näst bäst genom sitt anbud på det enskilda paketet.

julle

Citat från: Jan skrivet 10 september 2009, 18:09:09 PM
De stora aktörerna vill ha få depåer med många bussar. Störst här 15 bussar!!!
Jasså, så stora Swebus eller Veolia har inga små depåer då? I Böda på norra Öland har Swebus 2-3 bussar, i Markaryd har Veolia 4-5 bussar, för att nämna 2 exempel av många mindre depåer som dessa bolag har.

Ersa

Citat från: Jan skrivet 10 september 2009, 18:09:09 PM
De stora aktörerna vill ha få depåer med många bussar. Störst här 15 bussar!!!

Citat från: julle skrivet 11 september 2009, 02:06:06 AM
Jasså, så stora Swebus eller Veolia har inga små depåer då? I Böda på norra Öland har Swebus 2-3 bussar, i Markaryd har Veolia 4-5 bussar, för att nämna 2 exempel av många mindre depåer som dessa bolag har.

"Vill ha" stora depåer skrev Jan. Han skrev inte "har bara" stora depåer.
Om man nu föredrar stora depåer i nya upphandlingar är det en sak. Det betyder väl inte automatiskt att man inte redan har några små depåer sedan förr i tiden?

Wetjo

Citat från: julle skrivet 11 september 2009, 02:06:06 AM
Jasså, så stora Swebus eller Veolia har inga små depåer då? I Böda på norra Öland har Swebus 2-3 bussar, i Markaryd har Veolia 4-5 bussar, för att nämna 2 exempel av många mindre depåer som dessa bolag har.

Dessa små garage är oftast satelliter till större depåer i "närheten" som har verkstadsresurser och personal som hoppar in vid sjukdom osv... Man har dessa platser för att undkomma en massa tomkörning.

michael k

jlt är väl trötta på stora bolag som bara suger ut utan att leverera nåt

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 11 september 2009, 09:07:03 AM
jlt är väl trötta på stora bolag som bara suger ut utan att leverera nåt

Om så: vad har det med denna upphandling att göra. I det här fallet var det förutom Arriva bara mindre företag som blev av med sin linjetrafik och att JLT skulle vara trötta på superentreprenörer som Sven Carlssons Trafik AB eller Hjälmåkra Buss (för att bara nämna ett par) kan ingen få mig att tro ens under pistolhot.
Orusttrafiken får väl betecknas som ett stort företag och de hade ju en viss framgång i upphandlingen.
Vem som vinner på en upphandling beror på vem som bäst uppfyller kraven i anbuden på pris och kvalitet. De senare kraven gynnar, som Lasse Ö redan skrivit, de stora företagen som har mycket lättare att dokumentera sitt kvalitetsprogram än vad ett litet företag har.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Citat från: julle skrivet 09 september 2009, 22:23:49 PM
Tilldelningsbeslut har meddelats av JLT för upphandlingen av regiontrafiken. Resultatet är entreprenörsbyte på samtliga avtal.

Trafikområde                        Vinnande anbud    Näst bästa anbud
(antal fordon)

Tranås (5)                            Buss i Väst          Anebybuss

Lingmerths har väl mer än 5 bussar i tranås, Ötraf borträknat?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

Det är Carlstens som har trafiken i Nässjö.

julle

Citat från: Bussmicke skrivet 11 september 2009, 14:18:50 PM
Lingmerths har väl mer än 5 bussar i tranås, Ötraf borträknat?
Nu har nog Lingmerths klart fler än 5 bussar i Tranås för JLT:s räkning, dock kommer det från det nya avtalet köras mindre busstrafik med utgånspunkt i Tranås. Ex har jag hört att linjen mellan Tranås och Eksjö kommer att reduceras, utan där kommer resenärerna att hänvisas till utbyggd tågtrafik och byte i Aneby för vidare resa med buss till Eksjö. Finns tydligen mer busstrafik som kommer att minska i Tranås, i alla fall vad jag har hört.

julle

Citat från: Wetjo skrivet 11 september 2009, 06:33:15 AM
Dessa små garage är oftast satelliter till större depåer i "närheten" som har verkstadsresurser och personal som hoppar in vid sjukdom osv... Man har dessa platser för att undkomma en massa tomkörning.
Och precis samma resonemang tillämpar nog också smååkarna. Exempelvis har Nilsbuss som nu kör trafiken i Eksjö och Mariannelund inga verkstäder på dessa orter, utan de tar förstås bussarna till Vimmerby för service och underhåll för att där ha en "rejäl" verkstad med fullgod utrustning för större jobb.